LA KROPPEN MIN VÆRE I FRED!

Sally Mann
Sally Mann

I skrivende stund ruller «Puls» i gang på NRK.

Jeg vil ikke se, men jeg kan ikke la være. Nå står det en godt voksen mann som lekser opp om viktigheten av knebøy. Han er slank og hipp, sier at jeg skal stille meg opp foran tv’n og trimme. Yngvar som han heter er pen og solariumbrun der han står i moteriktige jeans og  hvit t-skjorte med v-cut. Kortklippet og klar i blikket. Han smiler oppmuntrende til meg fra flatskjermen. Sier at dette kommer til å gå såååååå fiiiiint. Og at det farligste som finnes er å stivne i soffan. Vel, han har sikkert rett i alt han sier, det er ikke det, men han irriterer meg, for jeg hater å trene, orker ikke å løpe på en tredemølle i et treningsstudio sammen med tynne blonde damer som lukter av svette og søt parfyme eller stressa småbarnsfedre som snakker i iPhonen mens de løper.

Nå, mer «Puls» Ja, jeg har fordommer mot mennesker som snakker til meg med høyfrekventert pedagogisk utestemme!

Selvfølgelig vet jeg at det er sunt å bevege seg. Og jeg har et krevende yrke. Jeg har akkurat avsluttet en spilleperiode på teateret der jeg har stått på scenen og gitt jernet i to timer uten pause hver kveld. Det er en toppidretts-prestasjon. Jeg er helt utkjørt hver kveld.

Når jeg ikke står på scenen i korte eller lange perioder går jeg. Jeg er en seig fyr på apostlenes hester. Men jeg litt blir provosert av all denne folkuseringen på kropp alene. Vi har en sjel og et hode som også skal pleies. Og det gjør jeg til gangs.

Forleden leste jeg om en undersøkelse av en gjeng 100-åringer på Manhattan. De trente iikke, de drakk moderat, noen av dem røkte sigaretter, og var ganske ulike. Men én ting hadde de felles; de koste seg og så lyst på livet. Tok én dag av gangen, bekymret seg ikke om dagen i morgen. Så jeg tenker, om poenget er å leve så lenge som mulig, hva skal man bruke all tiden til? Til å trene? Jeg tenker at en sunn kropp er bra. Jeg er nøye med hva jeg spiser. Jeg drikker ikke. Røyker ikke.

Akkurat nå sitter jeg har å håper på at hun blide dama i «Puls» skal spørre meg hvordan jeg har det, og ikke bare hvor mange føkkings sit- ups og knebøyinger jeg har tatt i dag. Men hun smiler og ler den litt dirrende og redde latteren sin. Hun vet jo at uansett hvor mye hun og Yngvar trener så kommer hun til å dø en dag.

Nå skal ikke jeg mobbe de som trener. Feel free.

Men jeg har en teori på at vennlighet, et smil, et kjærtegn og litt ømhet har like mye livgivende kraft som en joggetur. Men kroppen er vårt nye tempel. Vi tilber speilet som en Gud. Vi vil være fine og stramme, vi finner oss ikke i at kroppen siger sammen ved en viss alder. Og mange av oss tipper over i en trist parodi av det vi en gang var. Det er trist, trist å se kvinner som kunne vært vakre eldre damer som har gjort seg selv til botox-monstere, så stramme i ansiktet at de ikke har mimik igjen. Og eldre menn som tror de er gutter der de svinser rundt med litt slitne vaskebrettmager og tynt hårfeste.

En kropp følger e livssyklus. Ja, jeg vet, den holder lenger om den tas vare på og behandles pent og med respekt. Som den gode Hildegaard von Bingen sa for mange hundre år siden: «Stell pent med kroppen din slik at sjelen orker å bo i den.» For en kropp er jo bare innpakningen for sjelslivet. Hjernen, sjelen, tanker og følelser. Det finnes tv-programmer som handler om slike ting også, men de marginaliseres stadig til fordel for kroppshysteri og fjas. Kan vi ikke være enige om at kropp og sjel bør finne en slags likevekt? For hva skal man med en topptrent kropp om livet suger og alt er kjipt?

Der gikk Yngvar og den blide damen av lufta. Snart går jeg ut på parketten og tar tyve knebøy og tyve sit ups for skams skyld. Og så har jeg en strikk jeg står på når jeg trener armene som er viktige for meg siden jeg skriver så mye. Man lever da i tiden 🙂 Men om jeg får flere tilbud om helse, kropp og kosthold på mailen min nå så begynner jeg å legge ut kattebilder på Facebook! Kanskje noen fiffige visdomsord også.

Og apropos sport. Hvordan skal det gå med folkehelsa når hele folket sitter pal i soffan og knasker taco mens andre beinflyr på ski og skøyter fram og tilbake over flatskjermen?

Jeg bare spør.

2 kommentarer om “LA KROPPEN MIN VÆRE I FRED!

  1. – Hvordan har du det, Sven?

    Hei Sven – beklager sent svar til deg, men så blogg-innlegget og kronikken din på bodonu.no først nå. Takk for friskt innlegg, og for at du likevel så på Puls! Jeg tåler godt at noen liker øvelsene til Yngvar og Helene og sendingene vi lager, og at andre blir provoserte. «Når alle tenker likt, er det ingen som tenker», står det sitert Walter Lippman i trappeoppgangen i lokalene våre. Jeg leser det hver dag når vi i Puls-redaksjonen går opp og ned de 11 etasjene, og jeg liker det. Både aktiviteten og sitatet.

    Jeg vil anbefale deg å se Puls igjen på mandag, for da kommer Yngvar og Helene tilbake. Denne gangen får de besøk av en seere, en yoga-instruktør og vi viser bilder fra folk som trente foran TV-en sist uke.

    Egentlig vil jeg bare kommentere en ting jeg synes er viktig: nemlig hvordan vi har det. Kroppen er for Puls ikke den nye sjelen. Men det skader ikke at vi et par ganger i året også gir folk tilbud om å få trent kroppen litt heller. Det jeg liker med sist mandags sending, er at det er små, enkle øvelser som alle som har lyst kan gjøre der de vil. Det er folkehelse.
    Ikke alle står like mye og like intenst på en scene som deg, og for noen var sist mandags trening et godt puff i retning av å få beveget seg litt.

    Fortsett å se på – og fortsett å kommentere oss. Og kanskje du skulle vært med i Puls en gang? Neste gang du er i Oslo tar jeg gjerne en kaffe med deg og hører hva du har å si om oss.

    God hilsen,
    Kjersti Brokhaug
    Prosjektleder i Puls, NRK

Legg igjen en kommentar

