STAKKARS OSS!!!!

STAKKARS OSS!!!

1526529_10152089649765339_163564488_n

     Med store bokstaver og tusen utropstegn raser kommentarfeltene over om hvordan folk flest blir flådd opp til flere ganger daglig. Er det ikke «verdens dyreste mat» så er det «svindyre» flybilletter! Så folk scanner nettet etter flybilletter til Paris eller Berlin for NOK 199. Vel, når du kan komme deg til Paris for to hundre kroner burde det vel tikke inn at det er noe som ikke stemmer? På samme måte som når 1 kilo svinekjøtt koster NOK 29?

     Med med store ord og svulstige vendinger forkynner enkelte at de vant den store «priskrigen» atter en gang, og da spiller det ingen rolle hvordan man behandler sine ansatte?

     Konkurranse er bra, sier de klokeste blant oss. Valgfrihet osv!

     Når flyselskaper med alt for store ambisjoner og for liten flyflåte fallbyr billige flybilletter blir folk sittende i Bankok eller New York i dager og netter å glo fordi timeplanen sprekker og logistikken er fraværende. Passasjerene river av seg håret pga mangel på info, for alt er skåret ned til beinet. Ikke et menneske bak noen skranke. Har du ikke bankkort får du ikke handlet ombord i flyet, for cash er noe som medfører ekstra arbeid for kabin-besetningen.

     Ja, det er faktisk en grunn til at ting går galt. Og det er at prisene presses ned til et urealistisk nivå.

     Psykologien er enkel. Sier du til noen at de blir flådd så tror de på det. Om Rimi-Hagen forteller folk at maten er for dyr, blir det en sannhet som fester seg. Og når det er «sluttsummen» det handler om spiller det ingen rolle hva som er eller ikke er i matvarene. Det samme med flybilletter og andre varer. Jeg har blitt lurt før, og jeg har lært. Men det store banneordet i Norge er «monopol» som folk flest er livredde for. Ordet smaker av noe kommunistisk, en overlevning fra tider da alt var strengt og kjipt. Valgmuligheter, trygt, kjapt og billig er mer moderne og lettere å like.

     Men når prisene presses ned er det noen andre som må betale når kundene ikke gjør det. Det er bøndene, leverandørene, produsentene, de ansatte osv. Men who gives  shit så lenge det er billig?

    Men hør, hvorfor skal det gå 26 fly fra Oslo til Bergen hver dag? Hvorfor skal SAS og Norwegian fly vinge ved vinge på de mest lønnsomme strekningene, mens de som bor i mindre befolkede strøk nesten ikke greier å få seg en flybillett pga for få avganger? Det er ikke konkurranse, det er skjeivfordeling av konsesjoner. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har sittet på et nesten tomt fly til en stor by i Norge, og hvor mange ganger jeg har prøvd å komme meg til Alta med det eneste flyet som går fra Oslo.

      Jeg flyr ofte til New York når SAS har kampanje og selger meg en tur/retur direkte til ca NOK 4000. Det er på grensen til å være for billig. For morro skyld sjekket jeg Norwegians «fantastisk» billige tilbud. Ok, bortover til USA var det billig, men hjem igjen? Da jeg hadde klikket meg gjennom en lang smørbrødliste av alt jeg måtte ha for å komme meg ombord var prisen nesten NOK 6000.- for et fly som kanskje ikke kommer seg på vingene.  SAS forever!

(Ja, jeg vet, det er steder SAS ikke flyr, men det finnes fler alternativer enn disse selskapene som driver med sosial dumping) Og har jeg god tid tar jeg toget fra Nord-Norge til Oslo. Det tar 17 timer og koster NOK 300 kroner. Men lyntog skal vi ikke ha. Flybilletter som ikke koster en dritt der i mot..! Ferdig snakka!

Legg igjen en kommentar

