DEN SLEMME DAMA FRA VESTLANDET?

Liv Signe Navarsete
Liv Signe Navarsete

For øyeblikket har jeg følelsen av at om jeg åpner brødboksen så roper noen «NAVARSETE MÅ GÅ!!!» der inne.

For når først folk har fått blod på tann løper alle etter hverandre rett inn i blodtåka. Liv Signe Navarsete tok seg den frihet å skrike på tv i primetime så det norske folk satte tacoen i halsen.

«DU ANER IKKJE HVA DU SNAKKAR OM!!!» skreik hun, og det gjør du ikke ustraffet. I Norge skal det ikke skrikes på tv, særlig ikke om du er kvinne. Og det er den «som ikke aner hva hun snakker om» som skal tas i forsvar, som blir hele landets kjæledegge, som er et mobbeoffer og er utsatt for hersketeknikk etc. For vi liker ikke «sinte» damer i giftiggrønne drakter som koker over i tide og utide. Damer i Norge skal blogge om cupcakes og vise fram den glatte magen de har vært så flinke til å ta vare på under en «helt enkel» graviditet.

Så «hurpa» fra Vestlandet må gå, sier folk flest, hun er en «bitch» og ei «drittkjerring».

Nå kjenner ikke jeg Liv Signe i det virkelige liv, men jeg har en ryggmargrefleks som tenker at jeg bør rope «STOPP» når hele hundekobbelet jager et menneske. For i dette perfekte «little United States» må vi alltid ha en hakkekylling for å føle oss litt bedre selv. Sånn ca ti minutter ut i TV2-Nyhetene eller Dagsrevyen blir halve kongeriket politiske eksperter elller kommentatorer og hiver seg på tastaturet og gjentar alt som blir sagt på tv, feller dommer og kommer med hatske utspill!  Og på Twitter sitter de som «vet» og humrer over egen innsats på #Dax18 og kommer med analyser av dagens dont på Løvebakken. Via sosiale medier har folk flest fått sitt eget lille Speakers Corner, og de store ordene renner ut av fingertuppene uten å ha vært innom verken hjerte eller hjerne. Yeah, Romeo must die!

Vel, det er mulig Liv Signe Navarsete er «ei drittkjerring», men hun er også et menneske, hun er kone, mor, venn, datter osv.

Og ja, hun har selv valgt å gå inn i politikken, og da må man tåle en trøkk? Men ærlig talt, burde det ikke være lov å blåse ut? Si hva man mener i litt harde ordelag selv om du er politiker? Eller rett og slett be pressen dra til helvete? Som Jagland sa til en journalist rett før han ble sykemeldt for noen år siden: «Hvorfor hakker du på meg hele tiden?» Han satt i en sofa, grå og utslitt med tårer i øynene, men journalisten ga seg ikke. Tor Tønne også, som ble funnet død i en bil en tidlig morgen etter uker med heksejakt.

Jeg har en teori på at det er ikke verstingene på nettet som blir sensurert og «kneblet», det er politikerne som nesten ikke kan si noe som helst før hele kongeriket kaster seg over dem.

Derfor liker jeg Liv Signe som slår hånda i bordet og skriker høyt: «DU ANER IKKJE HVA DU SNAKKAR OM!» Vel, hun skreik vel egentlig ikke, hun bare freste litt. Men i media heter det «å rase» eller å «gå helt fra konseptene», men så heter jo kampen om tv-seere «KRIG» i Norge, og krig heter humanitær aksjon. Men denne heksejakten er jo ikke presseskapt, det vet alle som jobber i pressen. Norsk presse driver ikke med slikt, de legger bare snøballen ytterst på kanten, gir den et lite dytt,  og så sørger folk flest for at den ruller seg fet og fin, og så har vi det gående i ukesvis.

Men ikke hør på meg, jeg er en mann som får kløe og eksem sånn ca 7 minutter ut i Dagsrevyen og må skru over på «Svenske Hollywoodfruer» for å bevare min mentale helse. Eller se «Hele Norge baker» der det kun handler om bakepulver, kringler og melis. For nyhetene er ikke nyheter lenger, de er blitt uvesentligheter og løse påstander som stor sett handler om person og ikke sak.

Derfor er det deilig å sitte foran tv’n å se en kake heve seg i ovnen eller en svensk blondines harde dag når hun skal til dyrlegen der den lille nervøse hunden hennes skal få klippet neglene. Slikt gir mening. Kanskje derfor alle disse rosabloggerne er så populære? For hvem gidder å høre  Kyrre Nakkim fortelle oss ting vi har forstått allerede i ingressen til en nyhetssak?

Jeg ønsker deg en god dag Liv Signe. Om du går kommer jeg til å savne deg! Både du og jeg vet, pressen og folk flest er aldri der når vi er på vårt beste. Gjør det vondt? spurte noen en konge der han lå med et sverd stukket inn i magen. Bare når jeg ler, sa kongen.

2 kommentarer om “DEN SLEMME DAMA FRA VESTLANDET?

Legg igjen en kommentar

