MORGENTANKER VED EN FJORD

Foto: Rappa fra Rana Blad.
Foto: Rappa fra Hugo Charles Hansen/Rana Blad.

O800

står foran dette speilet, ser dette lett patinerte ansiktet

jeg er vel det man vil kalle shabby chic nå? litt 2008?

bak matt blek hud lurer min fars panne, min mors hake

slekters gang, gode og dårlige gener lagret som minner

sanden i timeglasset sildrer stille ned, hurtig nå i denne

kalde vintermorgenen, minus femten, sier radio-dabben

0900

ser utover en blå fjord, et mørkt fjell som bøyer nakken

og drikker vann et sted nede på dypet, jo da, det er en

god morgen, gleden kan fremdeles rispe på innsiden

av hjertekammere og sola har så vidt karret seg opp

over fjellkanten, kråkene holder årsmøte på naboens

tak, en ru hes lyd i nebbene nei, jeg er nok ikke

Kolbein Falkeid, jeg vet det godt, men han gikk foran og

kvistet løype for oss andre rimknekter som gjør så godt

vi kan her vi sitter ved Mac Air og tenker lange tanker

mens året snur og en sjark kjører ut for å søke lykken

kommer kanskje tilbake med torsk, lever og rogn, og

der letter kråkene og tar mørket med seg…

@

Sven Henriksen 12. Januar 2014

Legg igjen en kommentar

