VI SOM ER ENIGE OM DET MESTE

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Foto: Passage Panoramas Paris.

Jeg føler et stort ubehag i å være sammen med mennesker som er enige om det meste. Disse som sitter rundt bordet med hevet glass og nikker megetsigende til hverandre med et skjevt smil på leppene. Eller vi. Oss. Vi som mener å vite hva god og viktig kunst er, som blåser av det billige og det enkle, den brede kunsten som folk flest liker, den som ikke har noe budskap, som ikke tar stilling, som er såpeboblelett og kun er til for å underholde.

Ja, jeg har vært slik selv tidligere i livet. Jeg var så redd for ikke å passe inn blant mennesker det lønte seg å holde seg inne med for å komme seg opp og fram her i verden. Nå er jeg mer modig, jeg tør å like det jeg liker, og si at jeg ikke liker det jeg ikke liker. Jon Fosse kjeder meg. Jeg sier det rett ut. Triste, lett deprimerte mennesker i grått og sort som aldri ler kjeder meg også. Alle disse som er redde for begeistring og glede. Du vet hvem jeg mener. Jeg har vært slik selv.

Det tar litt tid å våge. Tørre å tone flagg, bli den man vil være.

Men jeg har også store problemer med folk flest, som noen kaller dem, som mener at de alle fleste av oss kulturfiffere hevder å vite hva som er godt eller dårlig. For vi mennesker er så mangt og mye, i alle fløyer. Det leses smal literatur i høyblokkene på Stovner og i villaer på Ullern, og det danses til Sputnik både på Frognerparketten og på lokalet i Porsgrunn. Her forleden så jeg en teateranmelder sitte på en flyplass med en vedig smal og viktig bok godt synlig for alle. Det kan selvfølgelig hende at boken både er god og viktig, men jeg ble litt fnisete av hele scenen.  For vi kler alle på oss den rollen vi helst vil spille her på jorden. Og det hadde jo ikke tatt seg ut om denne seriøse anmelderen hadde sittet og bladd i Henne eller Norsk Ukeblad, sånn imagemessig mener jeg.

For tiden er jeg i Paris. På metroen sitter veldig mange med en bok i hendene og leser mens de beveger seg gjennom verdensbyen. Her er det ingen klasseting å lese. Her leser folk i alle fasonger og utgaver. Men så er kultur i Frankrike like viktig som luften folket her puster inn. Jeg vet ikke, kanskje kunsten har tatt et litt for stort skritt vekk fra folket hjemme i Norge? Hvem nå folket måtte være? Ja, jeg tror det er litt for mye snobberi i norsk kunstliv.

En norsk teatersjef sa nylig: Er det ikke bedre at folk går å ser det enkelte av oss kaller dårlig kunst enn at de ikke ser kunst i det hele tatt? Jeg kunne ikke være mer enig. Ja, jeg vet at jeg skiter i eget reir når jeg skriver dette. Men det er deilig å slippe en bæsj på duken i det så alt for konforme og til tider strenge kulturlivet i Norge.

Og jeg blir så lei folk som sier: Dette er en viktig tekst, et viktig stykke, en viktig bok! Viktig for hvem? Jeg har sett og lest mye av det jeg er blitt fortalt er veldig viktig, men ikke fått noe ut av det. Så det var ikke viktig for meg. Men det kan selvfølgelig være viktig for andre.

Jeg liker smalt teater, men ikke fordi det er smalt. Jeg liker musikaler om de er bra. Jeg liker smale og brede bøker. Jeg liker til og med ett par låter av DDE. Men jeg tenker alltid når eliten tar en kunstner inn i varmen: Så trist. Nå skal alle beinfly etter henne inn i blodtåka. Og etter noen år så svikter hun. Hun var ikke så god som vi trodde. Og så slippes noen andre inn. For vi som vet hvordan og hva alle kunstnerisk viktige ting skal være er noen vampyrer. Blodsugere i sort og grått. Har du noen gang sett en vampyr smile?

En kommentar om “VI SOM ER ENIGE OM DET MESTE

  1. Sorry asså, men jeg må jo være enig
    og dermed skyter jeg meg selv i foten også …auau…men det er jo merkelig hvor enig jeg er i det meste du skriver…

Legg igjen en kommentar

