SELV GUD ER BARE ET KLIKK UNNA

Sacre Cour Paris France
Sacre Cour Paris France

Jeg setter meg på den lille snirkle-bussen opp til Montmartre.

Går av ved legendariske Place du Tetre og ser tårnene på staselige Sacre Cour trone mot den koksgrå parisiske himmelen. Regn. Det blåser friskt. Jeg hadde ikke tenkt å gå inn i katedralen, men jeg føler trang til å varme meg litt.

Jeg åpner den tunge eiketre-døren og går inn i kirkerommet. Det står en hvitkledd pater og snakker for døve ører der oppe. Mens øynene venner seg til tussmørket der inne ser jeg lysene fra hundrevis av dataskjermer, iPads og iPhones som klikker og filmer. Folk fra Kina og USA wherever forteller de der hjemme at de er vitne til en live gudstjeneste.

Kineserne eller hva de er (de er jo så like disse folka:-)) peker og fyrer av høyfrekventerte lattersalver. Amerikanerne brauter seg fram til alteret og stikker nesten kameraer og dibbedutter opp i preste-skjegget selv om det står store skilt som forteller at fotografering og filming er strengt forbudt.

Jeg setter meg stille ned og hører på den dype franske (litt sexy) stemmen som leser dagens tekst mens turister med ungeskokker og barnevogner peker og kakler i vilden sky på alt fra gresk til stavangersk.

Først når den korte prekenen er over løfter jeg ulydig mitt eget kamera mot takhvelvingen og tar et raskt bilde. For hva skjedde med respekten for kirkerommet?

Ok, Sacre Cour er en av verdens største turist-attraksjoner, men den er faktisk også nærkirken til folk som bor oppe på Montmartre. Men what the fuck, man må jo fortelle verden hvor man er når man er der?

Og ungene må da få lov til å velte et par lys som noen har tent for å minnes sine kjære? Gud er vel bare et klikk unna han også? På vei ut vurderer jeg å tenne et lys for Steve Jobs, men lar det være.

2 kommentarer om “SELV GUD ER BARE ET KLIKK UNNA

  1. Visste du ikke at fotoforbudsskilt kun gjelder kamera med film? Det har blitt viktigere å vise vennene dine hvor du er, enn å ta inn over deg hvor du faktisk er. Vurderer selv å bli rosablogger for en dag, bare for ironiens del.

Legg igjen en kommentar

