OSLO TREND: BARON VON BULLDOG!

12296053266_fbc36b2fd5_c

– There must be something wrong with fashion since they have to change it twice a year, sa Oscar Wilde.

Vel, han var aforismenes mester og han traff alltid spikeren på hodet. Så hva er problemet med fashion? Sikkert mange ting, men jeg kan ikke legge av meg min store opptatthet av klær, sko og annet eksteriørt tilbehør selv om designerklær er kostbare og for det meste uoppnåelige for meg og alle med en ganske vanlig lommebok.

I går overvar jeg min første motevisning på sikkert tretti år.

Det var en litt merkelig, men fin stund. Lokalet på Vulkan Arene summet av forventningsfulle stemmer. Noen A-listede kjendiser satt ringside på fine VIP-plasser, en og annen fallert blondine med litt for mye botox hører med, og ikke minst et kobbel av pressefotografer. Vi snakker Oslo Trend som har overtatt for Oslo Fashion Week som avgikk ved døden for ikke så lenge siden.

Først fikk vi se en rekke designere som viste «vanlige» klær i duse sjatteringer. Klær som til forveksling lignet på det du ser i de fleste butikker, men med en og annen fiks detalj. Vakre modeller av begge kjønn defilerte cat walken med uttrykksløse ansikter og mykt bølgehår. Alt var som det du ser på Fashion TV, lenge. Men så kom en logo til syne på de store skjermene:

Baron von Bulldog! Og hele det store lokalet begynte å sitre av forventing og glade hvin.

Kjell Nordström er vel det nærmeste man kommer en norsk Jean Paul Gaultier.

Mens hans modeller entret podiet ble vi dratt inn i et magisk og spektakulært teaterunivers med sitt helt egne fingeravtrykk. Lekent og spisset, med noen tråder til Vivienne Westwood og Alexander McQueen, men som sagt, med en helt egen signatur. Dystert og lyst, tøysete og politisk, innestengt og frigjort, i dette som er Kjell Nordströms siste visning ever. Det er nesten litt trist, men mannen har tatt karrieren videre mot fimkostymer og annet, og har allerede gjort flere storfilmer som bl. a «Reisen til Julestjernen» i Nils Gaups regi.

Hvorfor jeg plutselig blogger om fashion?

Baron von Bulldog/Kjell Nordström er mer enn fashion. Klærne er statements, politiske, historiske, tidløse og laget av et menneske med mange ulike referanser.

«Kostymene» spiller på alt fra angst til fjollete fryd, og gjorde stort inntrykk på meg. Jeg er rett og slett imponert.

En kommentar om “OSLO TREND: BARON VON BULLDOG!

  1. “Fashion is a form of ugliness so intolerable that we have to alter it every six months.”

    ― Oscar Wilde

Legg igjen en kommentar

