DETTE JÆVLA MASET OM HOMOER ASSÅ!

31001_499847613370059_1756022623_n

I går skrev en ung mann dette i en tråd jeg deltok i på Facebook:

«Jeg er så glad for at jeg lever i et land der jeg fritt kan elske den jeg vil, og at jeg kan holde min kjære i hånden uten å havne i bråk!»

Ja, vi lever i et godt land, men ingenting av dette har kommet gratis. Noen gikk foran og tråkket opp stiene og ofret mye for den friheten vi har i dag både når det kommer til likestilling og aksept for ting som ikke helt passer inn i skuffen for det som kalles «normalt» Og ingenting gjør meg mer rasende enn folk som tror at det alltid har vært slik. Nå sikter jeg ikke til den unge mannen jeg innledet med, men om en del umusikalske og historieløse mennesker som sier: «Kan vi slippe alt dette jævla maset om homoer? Har dere ikke det bra nok nå?»

Jeg har vært åpen homo i mer enn førti år. Da jeg kom til Oslo var det forbudt å være homo. Vi sneik oss som engstelige grå skygger inn på Reidar’s Selskapslokaler i kvadraturen, beinfløy fra store gjenger på Youngstorget og andre steder som sto klar for å banke oss opp der vi pilte som redde mus i trygghet inn i en taxi. Ja da, jeg har våknet opp på legevakta med alle fortennene slått ut. Jeg har hatt en hel kolonne av MC-folk etter meg gjennom storbynatta og ble reddet i siste liten av en politibil som tilfeligvis kom forbi. Det er bare tre fire tiår siden tilstandene i hovedstaden lignet på det mange mener ikke skjer i Russland og i andre land i 2014. Og vi skal ikke tilbake dit! Aldri!

Så når Gerhard Heiberg står på tv og sier: «Slik vi IOC ser det bryter ikke Russland menneskerettighetene. Alle er velkommen, det er bare å være normal å hygge seg.» Normal? Smak på ordet.

Vel, i de fleste miljøer i Norge behøver vi ikke «mase» så veldig om aksept lenger, men i verden ellers er det store problemer.

Derfor er det viktig at vi som lever med frihet og aksept tar stilling mot fordommer når en gjeng gamle øglemenn fra en annen tid fronter et vulgært og korrupt jippo som nesten ikke lenger handler om idrett, og de olympiske verdier ikke lenger er den overhengende overskriften.

Men på den annen side, OL i Sotsji er viktig fordi en hel verden følger eventet med argusøyne.

Homosaken er blitt dagsorden og det er umulig å forholde seg likegyldig til den. Putin har fått  oppmerksomhet fra en hel verden, men ikke den han håpet på. Jeg er fristet til å si at verden er mye bedre enn det jeg våget å håpe på. Det lover godt. Selv mange ihuga sportsfreaks sier: «Ja, det ble gull, men med en bitter bismak. Jeg er ambivalent til dette», sier andre. «Gøy med gull, men liker ikke pakka!» Så kanskje det er på tide å forandre det litt slitte slagordet «Det er typisk norsk å være god» til «Det er typisk norsk å bry seg»? For fler og fler bryr seg i alle fløyer. Fine folk jeg er fullstendig uenig med politisk lar alt falle og deler linker og ber folk støtte homofile, lesbiske og transpersoner og våre organisasjoner. Ja! Flott!

Så får det være at en del folk skriker seg hese for at det er reklameavbrudd i OL sendingene. Men når du hyler opp om tv-lisens og vil at NRK bør legges ned kan du ikke klage på at reklamefinansiert tv sender reklame. In your face folkens!

Men deilig å bo i et land med frihet der ikke alle sauene i flokken sier BÆÆÆÆ i kor.

Men når det er forsidestoff at en proff fotballspiller kommer ut av skapet i 2014 er vi ikke helt der i skal være her på berget heller.

2 kommentarer om “DETTE JÆVLA MASET OM HOMOER ASSÅ!

Legg igjen en kommentar

