VI SOM IKKE SKJØNNER EN DRITT

IMG_5236

Et menneske belærer meg om rasisme. Han skriver i kommentarfeltet på denne bloggen:

«Rasisme er noe man gjorde mot afrikanske slaver en gang før i tiden, vi har ikke afrikanske slaver i Norge i dag, så derfor finnes det ikke rasisme i landet i våre dager!» (fritt etter minnet) Ok? Jeg kjenner at jeg må tenke litt.

Nå har jeg tenkt litt.

Summen av kommentarer når du våger å påstå at det finnes rasister i Norge er:

Det er vi nordmenn som et utsatt for rasisme. Det flommer horder av kriminelle inn til landet, folk som kommer for å stjele og voldta! For å mobbe og true oss! Hvorfor er det ingen som HYLER opp om dette, er ikke dette også rasisme???

For to dager siden skrev jeg om Jacob Kuteh i Verdalen som ble banket opp.

Og hatmeldingene mot meg lot ikke vente på seg. Det er helt ok, jeg er ikke Jacob, jeg kjenner ikke Jacob, og jeg tåler at folk hater meg. Men problemet er ofte at de som leser en blogg legger ord i munnen på forfatteren. Her er en oppklaring til dere som tror jeg HYLER opp om rasisme bare noen stirrer hardt på en ikke etnisk nordmann:

Rasisme og vold er like forkastelig uansett hvor det kommer fra.

Her er et eksempel:

Jeg sto i en matbutikk. En far og to barn, ja de var tilfeldigvis svarte, sto og sprerret veien da jeg skulle forbi dem  for å handle noe lenger inn i butikken. Jeg sa til den lille jenta: Kan du være så snill å flytte deg? Jeg var ikke sur, ikke irritert, jeg sa det på en vennlig måte. Faren snudde seg, så på meg med stirrende blikk. Hva skjer? sa han. Jeg ba henne bare om å flytte seg litt slik at jeg kan komme forbi. Mannen dro jenta i armen. Jeg gikk forbi. Hva ville mannen? spurte jenta. Faren sa: Ikke bry deg om det, han liker ikke sånne som oss! Jeg snudde meg, sa: Du, nå sårer du meg! Jeg bare ba datteren din flytte seg. Han svarte ikke.

Hva mer kunne jeg sagt. Jeg kunne ha sagt at jeg hele tiden blogger om menneskerettigheter. Jeg kunne ha sagt, faen ta deg, ikke se rasisme overalt! Hva feiler det deg? Hvorfor er du så uhøflig? Men jeg sa ikke det selv om jeg ble såret. Etterpå. Jeg satt og tenkte. Jeg sitter her og tenker nå. Fremmedfrykt og fordommer finnes overalt. Det er like galt uansett hvem det er som rammer og rammes. Og ingenting forsvarer vold mot noen.

Nå har enkelte nordmenn tatt på seg offerrollen. De føler seg truet, forfulgt og fordrevet. Om nordmenn rammes vil ikke pressen ta i det, ikke skrive om det, ikke løfte det inn i debatten. Tull. Pressen skriver om slikt hele tiden. For ikke så lenge siden skrev de største avisene i Norge at Oslo var verdens farligste by fordi store gjenger av innvandrergutter og jenter gikk rundt i byen og ranet og utøvet vold mot alle. Det viste seg ikke å stemme. Pressen tar ofte side mot innvandrere. Den lager et bilde av at alle mørkhudede er noen banditter og potensielle voldtektsmenn osv. Så kom ikke her med denne jævla offerrollen!

Men den svarte mannen i matbutikken såret meg. Faen ta deg! Men han hadde kanskje en dårlig dag? Var lei av sure gretne folk? Kanskje bare dum? Og til deg som sier at rasisme ikke finnes i Norge. Faen ta deg også! Men du er kanskje bare dum du også? Hva vet jeg? Og til slutt: Det er ikke slik at vi som forsvarer innvandrere og tar igjen ikke skjønner en dritt. Mobbing er mobbing, vold er vold, overgrep er overgrep uansett hvem som utøver dem!

Men hva er det med dere? Hva er det med damen som skrev i kommentarfeltet på denne bloggen:

Når en svarting blir slått ned, så sier vi ikke noe for da vil vi bli utsatt for sjikanering, men vi smiler for oss selv og tenker YES!

Er det noen andre her som ikke skjønner en dritt? Hæ?

8 kommentarer om “VI SOM IKKE SKJØNNER EN DRITT

  1. Vil bare takke deg for din reflekterte, nydelige blogg, Sven! Du skriver mye som er riktig og viktig i dagens samfunn, og tankene og meningene dine strekker seg (heldigvis) lenger enn vart lille land. Det er kjempefint, jeg haper du aldri gir deg, og det er bare a hape at fornuft og medmenneskelighet til slutt vinner.

  2. http://wp.me/p2vwxm-jU
    Joda, har blogget om samme temaet, og blitt belært om rasisme. Fra de som ikke rammes av det. De som «tåler så inderlig vel, den urett som ikke rammer dem selv». Og kan vel bare konkludere med at de har ingenting å lære bort. Setter veldig stor pris på bloggen din.

  3. Det er vel noe med det at den som blir utsatt for forskjellsbehandling blir vâr for det og dermed lett tolker det inn i andre situasjoner som egentlig handler om andre ting. Det handler ikke om rasisme, tenker jeg, men om læring og usikkerhet. Og fortolkning.

  4. Det som er med damer (og menn) som smiler når eit menneske blir slått ned, er at dei har mista litt av sin menneskelighet. Dei veit ikkje lenger forskjell på rett og galt. Omtrent som Breivik; ein forvirra tosk som ikkje forstod noenting, og lot seg drive ut i ondskap.

  5. «Nå har enkelte nordmenn tatt på seg offerrollen. De føler seg truet, forfulgt og fordrevet. Om nordmenn rammes vil ikke pressen ta i det, ikke skrive om det, ikke løfte det inn i debatten. Tull. Pressen skriver om slikt hele tiden.» For noe vas.

    Husker du den anonyme norske jenta som ble gjengvoldtatt i Trondheim?

    Pressen skriver… Det er jo akkurat det de ikke gjør. Få opp bilde og navn på asylsvindlerne som gjør alle overgrepene. De som måtte være ekte flyktninger, innvandrere som faktisk ønsker å bli norske vil også sette pris på det, tror du ikke?

  6. Jeg husker jeg ble litt sint men samtidig litt moret da, i Italia, var jeg på buss og de eneste som fikk billettkontroll var folk fra Tunisi, Algeri, Pakistan osv. Nå skjedde det samme med meg i Trondheim for et par dager siden, og det var rart å se det fra det andre perspektivet 🙂

Legg igjen en kommentar

