EN MILLION NYANSER AV LYKKE

The North of Norway.
The North of Norway.

I dag er det en slik morgen. Tåka ligger like tett, regnet er like trist. Koksgrå fjell stuper bratt mot et hav av bly, men i dag er det en slik morgen. Året har snudd, lyset er tilbake, ja det er en slik morgen der det føles som om noen har løftet av deg en tung bør du har hatt på skuldrene alt for lenge. Selv radioens sedvanlige tristesse kan ikke gjøre noe med det der den står og spyr ut sine dystre spådommer om at Norge spises opp av fremmede krefter. Små redde menn i billige grå desser pumper lettkjøpte og like billige kortreiste tanker til folket. Jeg bryr meg ikke her jeg sitter ved det gode arbeidsbordet og kjenner på en million nyanser av lykke. Kjenner meg like glad som en motor under et bilpanser etter et lenge etterlengtet oljeskift! Eh, kan en bil føle glede? Sikkert. Vel, jeg har ikke noe mer på mitt lille hjerte enn dette. Livet er ikke det verste man har, kaffen er klar, men rett rundt neste hjørne venter sikkert et nytt helvete av slit og hardt arbeid.  Men nå, denne dagen, ingen døde linjer, ingen ting annet enn dette: God gammeldags lykke! Ubedt, og helt uten forvarsel kom den, den rakkeren!

Legg igjen en kommentar

