JEG NEKTER

JEG NEKTER

1888461_788222411206156_1463980044_n

jeg nekter, nekter, nekter

å være en minoritet

leve på din nåde

hvordan våger du å dele ut

aksept

som noen før delte ut det motsatte?

trekant, stjerne, kors og hake

hørt det før?

er jeg ikke takknemmelig sier du?

for at jeg ikke står med bøyet hode

når du sier du aksepterer meg?

jorden

sett fra verdensrommet

har ingen grenser, ingen gjerder

jeg ser bare deg

der du står med åpne armer

som en kjerub og vokter porten

og deler ut nåde og aksept

jeg vil ikke ha den!

jeg nekter, nekter, nekter

å være en minoritet!

gjenta etter meg:

jeg nekter!

men, sier du, jeg har ingen fordommer

mot slike som deg!

slike som meg?

hører du hva du egentlig sier?

*

Sven Henriksen

2 kommentarer om “JEG NEKTER

  1. Det er ikke aksept du beskriver, men tåleranse (ja, jeg vet det skrives uten å, men jeg vil understreke elementet av at man blir tålt). Og en minoritet er bare en beskrivelse av at man ikke tilhører flertallet (og det priser jeg meg lykkelig for hver dag). Ellers en bra tekst jeg kan kjenne meg igjen i.

Legg igjen en kommentar

