HVORFOR «LIKER» DU MEG IKKE?

Foto: Maiken Johansen
Foto: Maiken Johansen

EN STOR DEL AV VÅRE LIV har flyttet inn på sosiale medier. Vi tar bilder av maten vi spiser, katten, et pent dekket bord, gryta som putrer på ovnen, ungene, mor, far som fyller år, og oss selv ikke minst. Vi klikker «like» på linker og bilder, skriver «you go girl» mens vi sender hjerter og smilefjes til venner som «trenger en klem i dag!» Og noen av oss skriver «Nå er det så lenge siden du har likt noe på min side at jeg føler for å slette deg som «venn» på Facebook.

Vi som er mye på nettet og sosiale medier vet at det er lett å skape seg et navn i offentligheten. Skriv en spisset blogg og dagen etter finner du deg selv på direkten i Dagsnytt 18. Ditch en ung kvinnelig FpU-politker i litt hersketeknikk-aktige vendinger (slik jeg gjorde) og du får en telefon fra NRK Kulturnytt der du blir bedt om å møte den unge fornærmede damen på direkten. Og bruker du ordet «muslim» i overskriften på bloggen din kan du ta deg f… på at VG legger den ut på vg.no fordi nettredaktøren vet at den vil generere 100 000 klikk eller mer. Ja, å skape seg et navn på nettet er ingen heksekunst, om det er det du går for.

For noen uker siden ditchet jeg en ung rosablogger, gjorde litt «narr» av henne, og gutteklubben-ironisk-og-kvikk og jenteklubben rose-hverandre-for-enhver-pris var ikke sene om å komme på banen for å ta meg. Du kan ikke gi med den ene hånden og ta med den andre, sa noen. Nå sletter jeg deg fra min liste, sa sinte IT-menn som liker små blondiner som ser ut som Barbie-dukker med sukkerdryss, hair-extention og spray tan over hele seg. Vel, jeg ser ingen grunn til å hylle hjernedøde rosabloggere som legger ut sine vyer om fremtiden fulgt av 15 sefies  i rosa pusegenser og duckface-munn. Men jeg ble altså tatt hardt for det. For man skal hylle alle for absolut alt mulig for en hver pris i disse dager. Være positiv og blid til ansiktet revner og tårene står i øynene på deg. Not! Not! Not!

Kvinnelige toppledere har begynt med en ny taktikk for å «løfte hverandre opp» – de hyller og liker hverandre når det går bra, støtter hverandre når det strenge mannesamfunnet peker på glasstaket som stopper dem å ta seg videre oppover karrierestigen. Jeg ser ikke noe galt i det så lenge det ikke blir ukritisk. For ikke alt kvinner gjør er bra, på samme måte som alle menn ikke stiller seg i veien for kvinner. Kvinne er heller ikke kvinne verst alltid, selv om like mange kvinner dolker hverandre i ryggen som menn gjør. Og menn er ikke alltid «skværere» enn kvinner. Jeg vet hva jeg snakker om.

Velfortjent ros er ikke noe sludder, det er heller ikke en «kvinne-greie» Jeg har mange menn som roser meg. Jeg roser osgå de som fortjener det, både kvinner og menn. Men noen gang kan jeg bli litt svett av alle hjertene og 😀 som florerer på sosiale medier. Men jeg foretrekker heller et hjerte enn et «Fuck you jævla SV-fitte!» og verre ting som jeg har fått på denne bloggen noen ganger. Ros er bra, kritikk er bedre. Ingen lærer noe av bare ros. Kritikk er til for at vi kan justere oss, tenke oss litt bedre om neste gang vi mener noe. Og så er det noe som heter høflighet. Og vennlighet. To størrelser som har forsvunnet litt etterhvert som sosiale medier tar mer og mer plass i våre liv.

Men jeg har fått noen meldinger i innboks som jeg tar vare på når «stormen» herjer i livet mitt. Du vet, slike ord som går rett i hjertet. Ord fra en svunnen tid. Slike som man la bak undertøyet i den nederste skuffen i «gamle» dager. Brev med sløyfebånd i pene bunker, som det duftet liljekonvall og tilgivelse, tro, håp og kjærlighet av.

Vi burde skrive flere slike brev til hverandre. For «hjertet er fremdeles en ensom jeger» i en kald verden der alt handler om å bli likt av flest mulig følgere. Man kan faktisk få sendt avgårde mye kjærlighet med bare 90 tegn på Twitter.

Legg igjen en kommentar

