BLUNKESMILEFJES!

images

En kvinnelig toppleder (AKT) gir ut en bok, det digitale hoffet digger henne så fjorden stiger ved Aker Brygge, og helvete er løs. Hjerter og smilefjes hagler, og «fina» «skjønneste» og «flinkeste» er dagens evangelium. De digitale medieherrer sitter på Muppet-balkongen og furter fordi damene har kuppa Twitter og Facebook og det som verre er. Det går et sukk gjennom Aker Brygge og Tjuvholmen mens fornærmet testosteron og skuffet brunst stiger til topps i baren på The Thief og over strutse-filéten Bølgen&Moi.

Nei, skulle du sett! Og damene fniser over tastaturet og tenker: Blir det aldri godt nok for de svina?

Jeg er mann (ok, homo) men jeg bruker både hjerter og smilefjes, men jeg blunker sjelden fordi jeg velger å tro at mine lesere forstår ironi. Jeg er ikke en av disse herrer som mener at et hjerte er et tegn på at jeg ikke stoler på språket eller kraften i mine egne ord. Vel, når jeg skriver scenetekst bruker jeg ikke slike ting, da bruker jeg sceneanvisninger eller tankestreker som markører. Og jeg lar heller ikke et hjerte eller et blunkesmilefjes falle i seriøse tekster. Men til daglig, mens jeg pludrer på Twitter eller Facebook er det fritt fram for både det ene og det andre. Også her på denne wordpressbloggen 😉

Ja, jeg heier på folk av alle slag når de gjør noe bra, og jeg kritiserer og ditcher når jeg synes de er på trynet, slik folk gjør med meg. Ok, det er noen som irriterer seg over mitt digitale hoff som «digger alt jeg skriver og sluker alt rått!» Mine fiender på nettet kaller dette hoffet for «menigheten» som de mener jeg har hjernevasket, eller som stemmer SV, MDG eller noe annet grusomt som de frykter mer enn at formueskatten skulle øke med 10%.

Vel, jeg har fått min skjerv av det motsatte av ros på denne bloggen. Det har vært alt fra mordtrusler til at jeg i sin tid havnet på en skrullete manns liste over folk som skulle henrettes når Norge ble tatt over av «fornuftige» folk som vet å ta vare på «de ekte norske verdier»

Så jeg blir ikke provosert av at «menigheten» sender over et hjerte i ny og ne. Og hva er galt med å rose hverandre? Jeg sier tusen takk alle skjønninger!  Men når en og annen skriver at jeg «er den viktigste pennen i verden» sier jeg stopp, for det er jeg slett ikke. Jeg er en priviligert mann som sitter på en gylden gren i et land med nesten ubegrenset ytringsfrihet, så så jævla viktig er ikke min penn i den store verdenssammenheng.

Så blunk og fjeskesmil i vei, send meg hjerter i fleng. Men ikke gnål om uviktige ting som været eller tørr hud om vinteren, det orker jeg ikke. Jeg synes det er bra at folk digger hverandre, det er nok negativitet i verden. Men enig i essensen i siste dagers debatt. Vit hvorfor vi digger hverandre. Ikke bare digg for å digge. For vi vet jo alle at om vi digger de rette menneskene blir vi tatt inn i varmen der de kuleste er. Jeg kjenner de kule, jeg har til og med innboksen full av bilder av meg selv sammen med de kuleste av de kule.

But as I said to the Queen yesterday, I hate name droppers!

Blunkesmilefjes! (ironi)

5 kommentarer om “BLUNKESMILEFJES!

  1. Mener du virkelig at det blir riktig å heie på en som har nådd toppen? I idretten heier man på dem som kjemper for å nå toppen, ikke på den som allerede er der! Er det ikke de som sliter og strever i hverdagen disse damene som har lykkes og har scenelyset på seg, bør heie på, som @maritabaluba f.eks. som nylig mistet kjæresten sin? Hun fikk jobb i Hp i fjor. Jeg ser noe galt i at damer, som åpenbart er dårlige ledere, har nådd toppen. En god leder gir sine ansatte æren når han/hun lykkes og tar skylda selv når bedriften mislykkes. Det gjør ikke disse damene. De tar hele æren selv. Alle vi som har vunnet noen gang, vet at man klarer det aldri alene. Det står et helt appart bak og hjelper til og heier på – trenere, lagkamerater, konkurrenter, mor, far, søsken, onkler, tanter, søskenbarn osv. Hele heiagjengen på Twitter lukter lang vei av markedsføring – kvinner som har blitt plassert i høye posisjoner istedet for å jobbe hardt for å nå dit. Det virker som at noen har plassert dem der for å gjøre narr av hunnkjønnet og vise at vi ikke er egnet til ledelse. Dette er ikke bra for oss kvinner i en bransje som allerede er tøff nok fra før av.

    • Jeg forstår overhodet ikke hvordan du har lest alt dette inn i denne teksten. Jeg heier på de jeg mener fortjener det. Og kritiserer de som fortjener det. Og har man vært dyktig og karret seg til topps så skal man ha kred for det. Men ingen klarer det alene. Hvem er «de damene»? Synes du generaliserer noe grusomt. Og du vet vel heller ikke hvem jeg heier på? Det kan være både høy og lav. Men takk for svar.

  2. Framsnakking, smileys og hjertet-litt-utapå. Det er en (m)enighet som er verdt å verne om, tenker jeg 🙂 Bra tekst, Sven!

  3. Hej Sven!
    Jag vill gärna komma i kontakt med dig och bjuda in dig till Tornedalen Pride i sommar.
    Hör av dig! =)
    /David Forsberg

Legg igjen en kommentar

