MORS SOMMERKJOLE

Foto: Vivian Meier - "Random ladies New York"
Foto: Vivian Maier – «Random ladies New York»

MORS SOMMERKJOLE

dette er en sang om min mor

jeg kjente henne ikke så godt

men det fins et minne

fra en sommer

og en kjole med giraffer nederst i kanten

hun svingte så vakkert over gresset

med en bolle jordbær i den ene hånden

i en sommer av sukkerbrød og skyer av pisket krem

sommerkjolen har jeg arvet

jeg klipper den i strimler

vever henne inn i filleryene

slår bommen hardt over hofter og lår

legger henne vakkert utstrakt på stuegulvet

endelig plassert, uten mulighet til å forsvinne

jeg prøvegår filleryene

vet ikke om det er henne eller giraffene

jeg tråkker på

men jeg står i et plutselig solskinn

og kjenner duften av sukkerbrød

*

Sven Henriksen

fra «The Bluebird Sessions»

Legg igjen en kommentar

