NÅR EN FLYPLASS SKAL BYGGES

Hauan
Hauan

 

Helt siden jeg begynte ved Nordland Teater i 2005 har jeg hørt: Vi skal få storflyplass i Mo i Rana!

Og like lenge har det geografiske freakshowet av en krangel pågått. Nå er visst storflyplassen på Hauan nærmere enn noensinne, men jeg tror det ikke før jeg sitter i et SAS-fly som tar av over tretoppene og ser min lille by Mo i Rana forsvinne under skydekket.

Nå har jeg bodd fast i Mo i Rana i to år, og før det pendlet jeg hit fra Oslo i åtte år. Og det har vært, hva skal jeg si, en interessant tid. Jeg vet ikke hvor mange overflyvninger jeg har opplevd på Røssvoll, denne flyplassen du ikke får kommet deg på do etter at du har gått igjennom sikkerhetskontrollen, hvor en lunken kopp pulverkaffe er det eneste du får selv om flyet er fem timer forsinket. Jeg aner ikke hvor mange ganger jeg har sittet i buss fra Mosjøen i svarte natta uten vått eller tørt, eller hvor mange triste netter jeg har ligget og vridd meg i en seng på nitriste Hell Hotell ved Værnes når jeg egentlig skulle vært et annet sted. Og alle føkkings togturene til og fra Bodø over Saltfjellet på stappfulle tog der du står og dingler mens du tviholder i en stropp i taket skal jeg ikke snakke om.

Men som sagt, denne geografiske Tuppen og Lillemor-krangelen har vært det mest interessante.

Den minner meg om da Hedmark Teater i sin tid skulle bli Teater Innlandet og Hedmark skulle samarbeide med Oppland om å få dette på plass. For å samarbeide over kommunegrensene er vanskeligere enn å få til en fredsavtale i Midt-Østen. Du vasser i ømme politiker-tær fra fjæresteinene og helt opp på høyfjellet. Det famøse og den gang så omtalte Teater Innlandet kom seg på beina etter ti års krangel, Hamar vant, og Lillehammer kommer aldri til å tilgi dem.

Her på Helgeland pågår følgetongen daglig.

Lokalavisene fråder over av frustrasjon, kommentarfeltene tar fyr, og politikerne kommer med eksalterte utspill uten # og b som vi kaller det i musikken. Noen bedriftsledere vil sogar boikotte en ny storflyplass om det havner på Hauan. Og den ene dagen er det Mosjøen som gråter, den andre Brønnøysund som river av seg håret. For hvem faen tror Mo i føkkings Rana at de er? Ja, lista av «saklige» utspill er lang.

Men hør her alle dere knehøner som ikke skjønner at en storflyplass på Hauan er til beste for hele Helgeland.

Alt blir mye lettere. Vi vil kunne fly direkte til Oslo og andre store byer. Vi vil få chartermuligheter. Vi vil få vekst i næringslivet. Ikke bare på Mo men overalt i hele området. Og det vil bli lettere å få turister hit.

Ja jeg skjønner at alle vil ha flyplassen nærmest mulig sitt eget hjemsted, men just face it, det bor flest folk i området rund Rana! Og de fleste storflyplasser ligger langt unna mange! Jeg er ofte i New York, og uansett om du skal fly fra JFK eller Newark må du beregne to timer minst når du skal dit, og det tar tid å komme både til Gardermoen for de fleste i sør på samme måte som det tar tid for de fleste å komme seg til Arlanda i Stockholm osv. Så hvorfor får helgelendingene som er så stolte av de store avstandene i Nord-Norge plutselig storpanikk fordi de må sitte i en bil i en time for å ta seg til flyet? Man må det stort sett over hele verden, men her skal flyet landt i hagen til ordføreren eller så er helvete løs, kan det av og til virke som!

Så jeg sier til alle dere surpomper, klapp igjen.

Nå får vi storflyplass på Helgeland, (om dere ikke greier å føkke det op) og om jeg ikke tar feil hører jeg allerede hurraropene fra de første charterturistene og klirringen fra lykkelige taxfree-poser når folket kommer hjem etter en vellykket juleferie på Gran Canaria. Og noen vil si: Tenk så deilig at vi kan fly helt hjem, og ikke måtte overnatte på Gardermoen og hele den evige leksa!

Nå skal jeg snart fly fra Mo i Rana til New York. Til New York fra Oslo tur/retur koster det 3999.- Fra Mo til Oslo tur/retur koster det 1000 kroner mer,
som er like mye som å fly til Shanghai (jeg var for sent ute for å få billigbilletter) Say no more!

 

7 kommentarer om “NÅR EN FLYPLASS SKAL BYGGES

  1. Det er interessant å lese Sven Henriksens innlegg i flyplassdebatten. Endelig får vi vår lille sandkassekrangel betraktet fra ståstedet til en ekte globetrotter, som frekventerer flyplasser i inn- og utland med samme grasiøse letthet som han griper etter stroppen i en togkupé på vei over Saltfjellet.

    Eller … nei. Det viser seg dessverre at evnen til å fremføre et fornuftig resonnement ikke nødvendigvis øker proporsjonalt med antall reisedøgn. Det meste Henriksen sier kan like gjerne brukes i argumentasjonen mot Hauan, men sjargongen debatten tidvis har falt ned på har helt klart ikke gått ham hus forbi.

    Henriksen påpeker at verdensborgerne i New York City må belage seg på å bruke et par timer hvis de skal til flyplassen. Skulle ikke det bety at verdensborgerne på Mo i Rana også burde klare det samme? Dersom det var et avgjørende poeng at flyplassen var plassert nærmest flest mulig mennesker burde vår hovedflyplass helst ha ligget i Karl Johans gate. Og det er i alle fall helt uhørt at en ubetydelig bygd som Jessheim skal ha kortere vei til flyplassen enn osloborgerne!

    Skal man se på infrastruktur, så er det jo ingen tvil om at det er mer samfunnsøkonomisk nytte i å forbedre kommunikasjonen til mange mennesker, slik at disse kan reise til eksempelvis en flyplass i utkanten raskt, enn det er å plassere denne slik at et tilsvarende antall mennesker må reise fra alle kanter av landsdelen for å komme seg til den samme flyplassen. Med andre ord: En hovedflyplass for Helgeland burde aller helst ha ligget i nærheten av Leirfjord-utløpet av Toventunnelen. Da hadde folkemassene fra Rana hatt en overkommelig oppgave med å komme seg dit, samtidig som det hadde blitt en flyplass som det hadde vært mulig også for øyfolket å benytte. Vefsningene hadde neppe hatt noen problemer med å akseptere dette, og leirfjordindianerne hadde rimeligvis jublet.

    Når Henriksen bombastisk slår fast at Hauan blir bra for hele Helgeland, så er jeg ikke fullstendig overbevist om at han vet helt hva «hele Helgeland» innebærer. Men at det blir bedre for ham selv, og at han på sitt elegante vis forsøker som best han kan å banke dette inn i hodene på surpomper og knehøner som har frekkhet nok til å stille spørsmål ved hvor nyttig det er for Helgeland å få en flyplass på svenskegrensen, ja det tror jeg nok.

    • Pøh… Når alt kommer til alt, så er det to realistiske alternativ i denne debatten. Det er en stripe asfalt i nærheten av Mo i Rana og en stripe i nærheten av Mosjøen. Fra et samfunnsøkonomisk synspunkt vil det være best å legge en slik flyplass nærmest der det bor flest folk. Forutsatt at transporten av folk kan foregå på en grei måte…
      I og med at Mo i Rana er betydelig større enn Mosjøen, så er det vel naturlig at en slik flyplass ligger i nærheten av Mo i Rana?
      Det blir jo temmelig tullete å foreslå en flyplass som er «lik avstand fra alle» bare for å inngå et kompromiss. Øyfolket vet at de ikke bor i verdens navle og forventer ikke annet. De reiser inn til «byen» om de må, så dette er i prinsippet en diskusjon om Mosjøen eller Mo i Rana. Her er jeg svært interessert i å høre hva du mener, AM….

      PS. Jeg bor hverken i Mo i Rana eller Mosjøen, så jeg vinner uansett hvor flyplassen blir plassert. Da blir det kortere reisevei enn det er i dag til min hjembygd… 40 min fra eller til har lite å si…

      • Jeg unner naturligvis ranværingene alt godt, og det er ingen tvil om at deres nåværende flyplass er utilstrekkelig på absolutt alle vis. En ny flyplass nær Mo i Rana vil selvfølgelig føre til økt reiselyst hos ranværingene, og den vil tette igjen en del lekkasje til andre flyplasser. Det er jo ikke rimelig at Helgelands største by skal ha så lite flytrafikk som de har i dag. Imidlertid må det være mulig å forstå at de som både i dag og i fremtiden vil bo ganske langt unna Rana, frykter at en flyplass med de ambisjonene PLU har vil spise opp, ikke bare Kjærstad, men også Stokka. (Tegnsettingen i forrige setning kan S.Henriksen få bryne seg litt på!)

        Det er ikke en kjeft på Ytre Helgeland som ønsker seg om bord på charterfly fulle av fulle ranværinger. Direkteflyet til Oslo som går daglig er derimot et fremskritt man ikke ville trodd var mulig dersom man utelukkende hørte på Hauan-argumentasjonen. Er det mulig at et propellfly kan ta seg hele veien fra Helgeland og til Norges hovedstad?

        Bloggforfatteren har allerede opplyst oss om hva innbyggerne i New York City må gjennom for å komme seg til flyplassen. To timer skulle han vel dermed ikke ha noe problem med å reise fra Mo i Rana heller, for å komme seg til en flyplass som kan ta ham ut i verden? Ikke det nei.

        Ditt hypotetiske spørsmål (for Drevja er jo ikke lenger aktuelt) kan besvares veldig enkelt. Fra Sandnessjøen bør det være akseptabelt å reise inntil en time for å komme seg på flyplassen. Det betyr at Drevja-alternativet hadde vært spiselig. Det hadde gitt om lag tilsvarende reiseveg fra Rana uten at jeg har sjekket i kartet, men det mener jeg å erindre en viss motstand mot …

  2. Det behøver jeg ikke, for du sa det jo selv: Regler er til for å brytes. Én ting er når man æreskjeller folk fra sitt anonyme skjulested, men jeg har strengt tatt ikke gjort annet enn å sette noen spørsmålstegn ved dine resonnement. Muligens i en noe nedlatende tone, og det skulle jeg kanskje ha unngått, men poengene mine blir ikke bedre om jeg signerer med fullt navn – og det trenger de heller ikke.

Legg igjen en kommentar

