TROLL KAN TEMMES

IMG_0230

Vi som blogger har vært i nærkamp med trollene på nettet i noen år.

Og like lenge har vi skrevet om dem selv om de fleste har sagt at vi ikke må lese kommentarfeltene om vi vil beholde nattesøvnen. Ja, det har ofte gått en kule varmt, og ved to anledninger har undertegnede tatt lange bloggepauser. For noen av tilbakemeldinge har vært groteske og noen ganger direkte truende. Det er tre temaer som får det til å klikke for trollene, det er: Islam, innvandring og feminisme. Og det er også disse tre temaene som får de store mediene som til å bite på. Når f. eks vg.no legger bloggen min på sine nettsider er det bare å søke dekning for da hiver «bermen» seg over tastaturene og hamrer løs.

Sist jeg blogget om den internasjonale kvinnedagen skrev et troll: «Hold kjeft din jævla homofile SV-fitte!» Så litt humor er det jo også…

Det var først når profilerte kvinner i Sverige og til dels i Norge begynte å melde om nettsjikane at dette fenomenet nådde avisenes forsider, at mediene begynte å snakke høyt om strømmen av kloakk som flyter på nettet. For der nettrollene mente seg kneblet av et «politisk korrekt diktatur» stryrt av «den stupide» venstresiden begynte mange bloggere og samfunnsdebattanter å trekke seg fra den offentlige samtalen. Og jeg skjønner det godt. Jeg har selv mottatt meldinger som «Jeg vet hvem du er din pikk, jeg vet hvor du bor, se deg over skulderen…» I begynnelsen trakk jeg bare litt på smilebåndet av det, men når en anonym skrev: «Du er en av de første vi skal ta når landsvikeroppgjøre kommer!» ble jeg redd. For jeg fulgte sporene etter vedkommende innover på nettet og havnet på de mørkeste steder jeg ikke ante eksisterte.

Her om dagen gikk ordføreren i Porsgrunn til frontalangrep mot et troll som gikk over streken. Dette resulterte at trollet ble truet ut i lyset. Vel, det sprakk ikke, men det ble flauhet, unnskyldinger og ganske så pinlig. Trollet viste seg å være en vanlig familiefar med to små søte barn. Saken handlet om noe så prosaisk som bompenger, men trollet la seg flat.

Jeg har mange ganger tenkt på å gjøre det samme, men er blitt stoppet av egen redsel. For hvem vil du treffe der ute om du går til motangrep? Og vi legger igjen så mange digitale spor at det er ganske uproblematisk for et oppegående troll å finne ut ganske mye om deg. Og replikker som «Jeg vet hvor du spiller i morgen din jævla soperskuespiller!» gjør ikke saken lettere.

Nå går jeg ikke rundt å tror at alle troll nødvendigvis er farlige. Nettet er forholdsvis nytt i verdenssammenheng. Det er litt som når små gutter får en pistol og plutselig begynner å leke bankranere eller verdenskrig. Men når «leketøy» byttes ut med ord, og ordene ikke er innom hjernen før de renner ut av fingertuppene kan «krigen» bli ganske tøff på nettet. Dessuten tror jeg mange mennesker bærer på et stort sinne mot det bestående, og derfor er internett en gavepakke for alle de som ikke har et annet fora der de kan få utløp for raseri og frustrasjon.

I det siste året har jeg moderert mitt syn på egen rolle på nettet, både som wordpressblogger og når jeg kommenterer på Twitter eller andre sosiale medier. For vi har ofte tendens til å være litt for harde, litt for nedlatende, negative og eplekjekke. Så derfor prøver jeg å være mer saklig, ikke så skadefro, ikke så rettet mot person men mer mot sak. Men som sagt, nettet er nytt og vi er midt i en lærings og tilvenningsprosess når vi plutselig er blitt våre egne redaktører. Og å være redaktør er et stort ansvar.

Men når alt dette er sagt; jeg elsker internett. Av og til tenker jeg tilbake på «gamle dager» da vi satt og ventet på avisene etter en teaterpremiere. Nå ligger kritikkene ute på nettet en time eller to etter at teppet har gått ned. Og nyhetene flommer i alle kanaler. Vi må bare lære oss å håndtere denne gavepakken av nyhets og formidlingsstrøm. Og vi må etterhvert gjøre det til noe positivt. For i verden i dag kan bloggere starte en revolusjon. Så får det heller være at tabloidene hele tiden er opptatt av å fortelle oss hva vi kan dø av. Snart kommer monsterflåtten! Men den er gudskjelov bare et insekt og kan ikke åpne egen profil på Facebook eller Twitter! Men Dagbladet er sikkert på saken.

Skal vi temme trollene sammen dere?

Legg igjen en kommentar

