STØRST AV ALT ER KJÆRLIGHETEN, RESTEN ER MENNESKESKAPT BULLSHIT. AMEN.

 

L'église les Halles Paris
Såret sønn – L’église les Halles Paris

Jeg har sittet i en fremmed kirke i et land langt herifra og holdt min kjæres hånd.

Vi lovet å stå hverandre bi så lenge vi lever. Det var som om veggene lyttet og kirkerommet var fylt av et veldig lys.

Hvor Gud var eller ikke var den gangen for snart tjue år siden er ikke så viktig for meg. Og jeg behøver ingen annen velsignelse enn dette: Lyden av min kjæres skritt gjennom rommene, den trygge pusten hans når han sover og øynene hans som åpner seg om morgenen. Størst av alt er kjærligheten, alt det andre er menneskeskapt bullshit. Amen.

Jeg vokste opp med en streng Gud. Dommedag var en del av min oppdragelse. Pappa var strengt religiøs og tuktet sine barn med en hard og voldelig hånd. Jeg var eldst, det gikk hardest ut over meg. Jeg, denne strie gutten som ikke ville være slik han ville hans førstefødte skulle være. I løpet av oppveksten kapslet jeg meg inn i et hardt skall mot verden. Seksten år gammel brøt jeg ut, og så min far bare to ganger før han døde som åtti år gammel forvirret mann. Jeg gjorde det for å redde meg selv.

Jeg vet at ikke alle fedre er slik. Men min far var slik. Alle slag var gudesendte, alle overgrep var velsignet med et løfte om at vi skulle komme til paradiset. Nei, min far drev ikke med seksuelle overgrep, men han bedrev psykisk og fysisk vold. Vel, jeg har ristet det av meg, men jeg tror jeg brukte over tjue år på å forstå at jeg ikke var skyldig i å være et syndig menneske som ville ende i evig fortapelse. Nok om det.

Jeg bærer på et stort hat mot Gud.

Eller, jeg tror ikke lenger på Gud. Gud, om han finnes, er sikkert ok, men det er noe alvorlig galt med bakkemannskapet hans. Sinte menn og kvinner som tror de har myndighet til å utføre de mest groteske handlinger i hans navn. Som støter fra seg mennesker som elsker. Som leser skriften med ett øye og skriver lovverket med gaffel slik at mange faller utenfor. Og om jeg skal være politisk korrekt må jeg vel si at jeg forstår at mange har et behov for kirkens aksept, men selv føler jeg kun forakt og avsky for den norske kirke fordi den påfører folk smerte og legger sten til byrden, for å bruke en bibelsk vending.

I går satte kirken nok en spiker i egen kiste. Folkekirken som ikke er en folkekirke fikk folket mot seg. Nå er det bare forkvaklete menn og kvinner i de indre bygder og andre skyggesteder som tviholder på at tiden skal stå stille og alt skal være slik det alltid har vært. Men de fikk ikke et knusende flertall, vi nærmer oss sakte et 50/50 og neste gang blir det nok flertall for at kjærligheten ikke skal ha noen grenser i kirkerommet. Og i følge den hellige skrift ryddet Jesus en gang tempelet for kremmere og sjarlataner. Nå er det vel kirken som må ryddes og luftes ut for alle de som mener de har mandat til å rangere mennesker etter eget forgodtbefinnende.

Jeg satt en gang i en kirke og holdt min kjæres hånd. Vi kjente nærvær av noe som var større enn oss selv. Lyset falt mildt på oss to elskende. Og jeg følte at noe velsignet oss. Kanskje det var kjærligheten? Kanskje det var vår egen kraft?

Størst av alt er kjærligheten, resten er menneskeskapt bullshit. Amen i kjerka. Ti kniver i hjertet. Mor og far i døden.

103 kommentarer om “STØRST AV ALT ER KJÆRLIGHETEN, RESTEN ER MENNESKESKAPT BULLSHIT. AMEN.

    • Kjærlighet er det viktigste i universet. Religion er skapt for å påtvinge mennesket lover og kontroll. Mye bra med kirka men når du blir dømt av dem du stoler på og den religionen du selv er medlem av. Da må alarmene ringe. Det er for mange kontrol mennesker som har utnyttet det «gode» i kirkens tekster til å dømme og utnytte andre mennesker. Skyggen gjemmer seg i lyset og kommer fram når den har funnet sitt offer. Hvor mange prester har ikke «smågutter» på sin samvitighet og hvor mange menn og kvinner har dødd i kirkens navn i korstogene og inkvisisjonene den har drevet mot mennesker som fortalte sannheten om universet og dens fysikk/lover. Man kan bare se hvordan islam tramper taktfast fram om dagen. Hellig krig og bruk av religion som unskyldning for drap og krig. Nei, framtiden tilhører menneskets bevishet om kjærlighet og respekt. Samhold og forståelse. Religionen har brukt opp sin kvote. Kjærlighet, bevisthet og universet er den kommende religion. Og vi har ikke plass lengre for alle skyggene som gjemmer seg bak en fin fasade. Tro på mennesket, naturen og universet og framfor alt kjærligheten og forståelsen til medmennesket. Amen.

  1. Hei Sven!

    Bra innlegg, nå har jeg anbefalt det på Lesernes VG og du ser det nederst på vg.no

    Er det andre som skriver en god blogg og vil ha mange nye lesere, ikke nøl med å sende en epost til meg på magnea |a| vg.no eller @magneda på Twitter.

    Hilsen Magne i VG

  2. Det og utføre onde handlinger mot mennesker i guds navn er helt feil. Vi har en relgion som egentlig står for kjærlighet, at du ikke skal dømme andre men rett og slett være ett godt menneske. Ingen er perfekte men jeg kan ikke skjønne hvordan folk kan misstolke tekstene som står så tydlig skrevet? En dag så står vi alle likestillte og skal bli dømt.

    • Det er nettop det som er greia med tolkning, ingenting er tydelig og spesielt når man snakker i gåter, lignelser og liknende. Hvis du mener du har funnet «den rette tolkningen» så føyer du deg inn i en lang rekke av galninger som har gjort det før deg. Stol på troen din, stol på deg selv og stol på Gud men ikke vær så sikker på at du har det rette svaret for alle. Jeg misunner de som tør å tro, jeg vil vite.

      • Uansett tolkning, hvis du ser på livet Jesus levde ifølge bibelen så skal det godt gjøres å ikke se budskapet om kjærlighet! Han ble torturert og gikk i døden for oss fordi han elsker oss. Det som er et problem er at noen plukker ut et vers eller to og overtolker dette i en eller annen retning.

    • hvor er kjærligheten i kristendommen når man ser hvordan dem kristnet europa? hvordan kan man si at man er ett utvalgt folkeslag framfor andre, har dette noe med kjærlighet eller likeverd? hvordan kan man si: det er igjennom jesus at man kommer til faderen, hvor er kjærligheten her? det er kun trussel/kynisme på samme måte som hvis man hadde sagt: man får kun statborgerskap i norge kun hvis man stemmer på kristelige folkeparti. slik kunne man forsatt igjennom hele bibelen, så det å hver en kristen er som å være en islamsk fundamentalist som mener dem har rett til alt, på alle sin bekostning der det igjennom kun tro og ingen ting annet, har rett til å sende ett godt menneske til helvede fordi dem ikke tror slik som de kristne gjør. hvor finner man en slik kynisme??? igjennom nasismen og deres ariske rase. slik er jødene og kristen dommen og der dem hevder at dem er de utvalgte folket, slik ariske rasen var for hitler. ser man på menneskeheten som en enhet så er det lett å forstå idiotiet i disse setningene. en enhet er en bil. det jødene hevder er det at deres rase betyr mere enn hele bilen, der deres rase er ikke mere enn den bakerste skruen i bilen, i bilen sin totalitet, slik er dem i folkemengden her på jorden, kun en liten del av menneskeheten. hvorfor skal dette kyniske menneskesynet ha styring inn i ett samfunn som liksom er modernet, når dem står for lidelse, vold, hat osv osv inn i ett modernet samfunn. det er kun kristendommens kynisme/kverulering som kan vise til slike setninger og holdninger mot menneskerasen. hvordan skulle vårt land ha blitt hvis det kun var nordmenn i norge, slik kristne folk sier det er kun kristne i himmelen????? hvis gud er slik kristne vil ha ham til at være, så til hel…de med hele guden deres, for slik kynisme og kverulering vil jeg ikke være bekjent med, som dem siden kaller for kjærlighet. det samme gjelder dåpen når ett nyfødt barn blir døpt. hvor kyniskt er det ikke å overstyre ett barn som ikke kan si eller ha en mening som nyfødt. tvinge dem inn i kirken igjennom dåpen??? det er kun tilbakestående psykiske lidende mennesker som kan gjør noe slikt mot menneskeheten og dem som er mest svakeste i menneskeverden, et nyfødt barn. bibelen er ikke noe annet enn kynismen vugge, hvor det ikke finnes kjærlighet men kun kynisk psykisk hjernevasket kverulering mot menneskeheten.

      • sven kåre helland da… hvem var det som kristnet europa, Gud eller mennesker? Man Kan rett og slett ikke gi Gud skylden for noe mennesker har gjort.

    • Overskrifta på denne artikkelen henviser til 1. Kor. 13:13. Etter mitt syn er det vel det bibelverset som blir mest misbrukt i homo-kyrkjeleg samanheng.

      Den greske grunnteksta i Det nye testamentet skil mellom to typar kjærleik, agape og eros. Agape er eit uttrykk for Guds kjærleik, den ubetinga kjærleiken. Ordet tyder rett og slett «eg elskar deg». Det er denne overnaturlege kjærleiksevnen mennesket mottek ved dåpen. Denne kjærleiken er òg ein følge av den heilaggjerande nåde som eit menneske mottek når det vert døypt. Det er denne kjærleiken Paulus talar om i kapittel 13 i brevet sitt til korintarane.

      Eros, som tyder «sanseleg kjærleik, seksual- og livsdrift», har ingenting med denne bibelhenvisninga å gjera, sjølv om mange homofile vel å tolka det på den måten.

      Denne forvekslinga av agape og eros er etter mitt syn den største årsaka til at homofil vonar på ei kyrkjeleg godkjenning og velsigning over samlivsforma deira. Gud KAN ikkje velsigna noko som i hans augo er synd, same kor mykje ein prøver seg med nye fortolkingar av Bibelen.

      Dersom det er så viktig for dei homofile å få gjennomslag for sitt livssyn, råder eg dei til å starte sitt eige kyrkjesamfunn. Like born leikar best, heiter det.

      • Like barn liker best? Mener du å si at alle heterofile er helt like, og at alle homofile er det? I så fall, for ett menneskesyn du har.
        Og når vi først snakker om grunnteksten så står det bl.a «forbannet være den som henger på et tre» og ikke «kors» så jeg synes nok at grunnteksten brukes når det kommer til å tilpasses troen der det måtte passe best. Takk for svar.

      • Får meg til å lure litt på følgende… De 10 bud er jo den første skriften vi har fått fra Gud. Her står det om ekteskapet kun at det ikke skal brytes. Det står imidlertid ikke noe om hvem ekteskapet er mellom. Forklar gjerne den….

      • Tore Kvinlaug; Tror ikke du vet hva kjærlighet er. Har du noensinne vært hodestups forelsket i noen? Måten du differensierer «Eros» og «Agape» på i et forhold mellom to personer er ren bullshit. Når folk blir gift eller inngår partnerskap, både heterofile og homofile, er begge disse elementene inkludert. Hvis 2 mennesker elsker hverandre og den påståtte guden mener dette er synd: – Er det ikke da litt idiotisk å dyrke denne påståtte guden? Verden er brutal. Er det noe vi trenger mer av i verden er det kjærlighet.

      • Nå er det vel delte meninger både om grunnteksten og tolkninger av denne, men la nå det være.
        Uansett, grunnteksten sier vel en hel del andre ting som det kanskje er greit at vi ikke vektlegger i samfunnet også. Synes det er helt greit at religiøse plukker ut de bitene de liker best og lar det tvilsomme ligge. Skulle de omfavnet bruk av slaveri, drepe folk med tatoveringer osv i dagens samfunn hadde det nok sett mørkt ut.
        Helt OK at kirken viser sitt sanne ansikt. Jesus elsker alle, bortsett fra homofile og en del andre. Fint at denne kirkehomofili-saken får blest rundt ekskluderingen og inhumaniteten i kristendommen. Nå er vel mange av de som kommenterer her og gir seg ut for å være kristne, EGENTLIG nett-troll som ønsker å stille kristne i et dårlig lys? Jeg tror likevel mange av utsagnene om at fantasifulle tekster fra bronsealderen skal diktere våre liv er oppriktige.
        Det er lett å melde seg ut av statskirken: https://www.kirken.no/?event=doLink&famID=3173 (En skulle ønske seg at man kan gjøre det elektronisk, men det er tross alt bare snakk om prisen av et frimerke for å vise din misnøye med diskrimeringen. Ikke akkurat noe stort bryderi).

      • En slags `åndelig´kvakksalver du eller?Håper Jesus kommer å rydder i tempelet snart igjen og kaster de skriftlærde på dør.

      • Om gud finnes, så kan han vel gjøre akkurat det han/hun/det ønsker. Og hvordan vet du hva gud mener? Det kan jo hende han har ombestemt seg, men bare ikke skrevet ny bok om det enda.

      • Tore Kvinlaug: Det er så trist å se at du, og andre med deg, hevder å ha enerett på bibelfortolkning. Det er faktisk det du gjør med dette innlegget.Jeg trenger Gud, og mange som er homofile trenger han også. Jeg er redd dine offentlige synspunkter gjør stor skade for – særlig for unge mennesker.. Kan du leve med det? Hva om DU og dine likesinnede gikk ut av Den norske kirke, og skapte deres eget samfunn, som i stillhet ikke blir et folkehelseproblem for oss andre. Jeg er overbevist om at vi lever i en farlig tid, og dine utsagn representerer det siste! Med hilsen, og det er ikke i respekt! Ellisiv

    • Nå er det en gang slik at homofili er synd, det står i bibelen at de som driver med slikt har en ødelagt dømmekraft, at de er kommet inn på avveier. Jeg har ingen ting i mot homofile men mener de ikke har rett til å presse seg inn i kirken med den synd det faktisk er. Gift dere borgelig, du har ikke mye pent å skrive om hverken Gud elle kirke like vel. Bless

      • Som jeg skrev et annet sted her også. Hvordan kan du vite hva gud mener? Boken dere slaver under, er snart 2000 år gammel, så det kan jo godt være gud har forandret mening i mellomtiden, bare ikke fått utgitt en ny bok om det enda.
        Å tro at noen beholder samme mening i flere tusen år, virker noe naivt.

  3. Jeg lurer på hvorfor homofile ikke aksepterer at homofili er en feilproduksjon, på samme måte som jeg aksepterer at min hjerne er et resultat av feilproduksjon. Det har kostet meg mye arbeide å korrigere for min feilproduksjon. Selvfølgelig bommer kjerka, men det betyr ingen undergang for den.

    • På hvilken måte er hjernen din – eller homofili feilproduksjon? Begge har evolusjonistisk forklaringspotensiale.

  4. klump i halsen…godt skrevet, og veldig to the point. Vi er mange som er uenige i vedtaket som er gjort, og som ikke kan gå gode for institusjonalisert diskriminering. Er glad at du fant dette største i livet; kjærligheten.

    • Det er bare et problem med at du mener kirken skal tillate likekjønnet ekteskap. Det står gang på gang i bibelen at dette ikke er riktig. Og ja så kommer du sikkert med argumentet med at kirken må tilpasse seg, og at det er gammeldags. At vi lever i 2014 og burde vite bedre. Det er vel å bra, men det er bare et problem. Tenkt på de som går i kirken og virkelig tror at bibelen er Guds ord. Hvis du plutselig skal gå vekk fra at bibelen er Guds ord, hva sitter du igjen med da? Hvorfor skal vi i det hele tatt ha en kirke hvis du ikke har noe å bygge den på? Hele fundamentet til den kristne tro bygger på at ingen er bra nok og at alle derfor trenger frelsen gjennom Jesus. Hvis du tar bort alt som bibelen snakker om som synd, så klarer vi oss uten frelsen Jesus gir oss. Og uten Jesus så er troen helt meningsløs. Vi kan like gjerne pakke sammen og finne på noe annet å gjøre? Starte en orkideklubb eller frimerkeklubb. Dermed står vi igjen med to alternativer. Kirken følger bibelen til punkt og prikke og ser dermed på likekjønnet ekteskap, samboreskap, sex før ekteskapet etc. som synd, eller kirken legges ned. Alternativet du snakker om er egentlig ikke et alternativ. Det vanner ut troen helt til det ikke er noe igjen….

      • Kirken bryter Guds ord på mange måter. Kirken skal ikke ha eiendom i følge Bibelen. Du skal ikke slå ihjel osv. Du skal elske din neste som deg selv. Listen er lang. Kirken har en lang historie av overgrep mot mennesker, f. eks samene her i Norge. Det burde du vite Magnus.

      • Hvor står det at kirken ikke skal ha eiendom? Og at folk som har kalt seg kristne opp gjennom tidene har gjort mye dumt, det er jeg klar over! Overgrepene krikens menn har stått for gjennom tidene, kan ikke støttes fra et bibelsk ståsted. Poenget mitt er fortsatt det samme. At mennesker gjør feil og bryter standarden som Jesus satte, ja det står også i bibelen. Det er viktig her å skille mellom standarden/målet og feilene mennesker har gjort. Enten bør kirken stå for bibelen, eller så kan vi legge ned hele greia.

      • Når vi snakker om synd, må vi nesten dele det inn i før og etter Jesu død. Mennesket fikk fri vilje av Gud. Dette har vi gang på gang vist at vi ikke «mestrer». Dette da Gud ved flere anledninger har utslettet store bøefolkninger som har syndet. Men Jesu korsfestelse og død, ga Gud bort sin eneste sønn for å fri oss fra all synd. Med gjennomstandelsen og himmelfarten, fikk vi alle vår plass i himmelriket i det vi er født rene og uskyldige (fri for synd) inn i denne verden. Gud viser tilgivelse, og han vet at vi gjennom livet vil synde igjen, men på tross av dette har han en ledig plass til oss. Kun Gud har myndighet til å dømme levende og døde, og da er det rart at kirkens menn/kvinner i det hele tatt kan ta på seg den oppgaven. hvis noen utviser synd her, er det de som i bibelens navn dømmer andre.
        I bibelen snakkes det om mann/kone når det gjelder ekteskap, men hvor står det at mann/mann eller kvinne/kvinne er forbudt. Bibelen er ikke en juridisk tekst som tar høyde for absolutt alt som kan skje. Det er lov å bruke den frie viljen vår og tenke selv, være fornuftige….

    • Verken to menn eller to kvinner kan reprodusere seg selv, mener du da at naturen diskriminerer de homofile da siden det ikke lar seg gjøre?? Skal vi prøve å «tilpasse naturen» på en eller annen måte???

    • Det er en del av dere som kommenterer her som er opptatt av å følge det skrevne ord. Hvem av dere følger dette:
      «Klær som er vevd av to slags garn, skal du ikke ha på deg.» (3. Mosebok 19, vers 19). Envt dette: «Du skal ikke gå i klær som er vevd av to slags stoff, ull og lin.» (5. Mosebok 22, vers 11) Eller er det kanskje ikke så viktig?

      På bakgrunn av vedtaket fra kirkemøtet vurderte jeg ett øyeblikk å melde meg ut av den norske kirke. Nå etter å ha tenke meg om tror jeg at jeg skal forbli medlem og heller stemme ved kirkevalget for å få vekk disse «mørkemennen/-damene» som ikke verdsetter kjærlighet, uavhengig av kjønn.

      !!Størst av alt er kjærligheten!!

  5. Hvis jeg er en tyv, vil du da være min venn og ha fellesskap med meg?
    Hvis jeg lyver, vil du da være min venn og ha fellesskap med meg?
    Da ville jeg si du var i dårlig selskap!
    Hvordan kan homofile forvente at kristne vil ha fellesskap med dem?
    Bibelen taler klart om at brudd på Guds lov, er synd. PUNKTUM
    Altså prøver jeg å formidle hva Guds Ord sier, uavhengig av min mening: Jeg som tyv eller løgner er akurat like skyldig som en som utøver homofili, eller for den saks skyld, er morder. (I Guds øyne)
    Jeg forventer at homofile skal ha respekt for meg som menneske, men ta avstand fra syndige handlinger, om det så skulle være løgn eller tyveri.

  6. Sjølvsagt hatar du Gud. 🙂 Han er fienden din. (Rom 5, 10) Han er ein fiende du verken kan skade eller såre. Til og med syndene dine tener Han på. (Rom 9, 22 – 23) Du ville ikkje klare å skifte side om du så ville. (Rom 3, 9 – 18) Du kan berre skifte side om Han forandrar deg. (Joh 6, 44 og Rom 9, 18) Han har ikkje forandra deg. Du kan ikkje vite om Han vil forandre deg i framtida.

    Sjølvsagt prøver du desperat å tru at Han ikkje eksisterer. Sjølvsagt prøver du desperat å forandre Kyrkja. Sjølvsagt er det Ein som tener på det du gjer. «For Skrifti segjer til Farao: Difor var det just eg reiste deg upp, at eg vilde syna makti mi på deg, og at namnet mitt skulde verta kunnigt yver all jordi.» (Rom 9, 17)

  7. 99,9% homofile er ateister.hva er problemer hvis Kirke ikke godtar dem? ingen kan forandre Bibelen og ingen har lov å gjøre dette.

      • Jeg spurte om naturen diskriminerer de homofile siden de ikke kan reprodusere seg selv, eller tror du at det er en grunn for det, Det var ikke kjærlighet jeg spurte deg om, fattet ikke du spørsmålet??? Ta og les det en gang til.

      • Så så, ikke bli nedlatende. Nei, to av samme kjønn kan ikke reprodusere seg selv, og derfor kan man ikke føle seg diskriminert. Men om kjærligheten vår regnes som annen rangs er det diskriminering.

      • Nedlatende??? no må ikke du være så hårsår, du svarte jo ikke på det jeg spurte deg om. Jeg tror det er en grunn for at homofile ikke kan reprodusere seg selv. Derfor er vi skapt som kvinne og mann.

      • jeg kjenner ikke en eneste homofile som er troende…kjenner du noen? dere homofile er litt barnslig,dere utnytter demokrati syns jeg…du har lov å være hva du vil men det betyr ikke at du kan forandre noe bare fordi du ønsker. Bibelen er Bibelen,God Ord som ingen har lov å forandre.

      • Jeg kjenner mange. Hele verden er ikke deg. Og Bibelens tekst, liturgien er blitt forandret og tilpasset mange ganger. Det rare er at de som engang hylte opp mot kvinnelige prester er de samme som nå hyler om kirken og homofili. Kirken forandres langsomt, noen mennesketyper gjør det aldri. Move on!

    • Med tanke på at Bibelen er en sammenkobling av tekster utvalgt av en gruppe kristne ledere så vil jeg si Bibelen absolutt kan forandres.

      99,9%? Høres ut som du tar det tallet ut fra et visst sted.

  8. Trist det du opplevde som barn, trist at din far forvridde sin rolle som far på en slik måte. Håper at du en dag vil oppdage at Gud er kjærlighet og virkelig, størst av alt er kjærligheten 🙂

  9. Homosaken.
    Hvorfor skal Kirken imøtekomme homoaktivister som ikke imøtekommer Gud?
    Det å ha kjærlighet til Gud er å følge Hans bud.
    Noen mener at mange vil forlate kirken etter avstemningen i homosaken, men hvor mange vil ikke finne veien tilbake til kirken?
    Homoaktivisten trenger forbønn, men ber disse aktivistene for kirken? Det viktigste er vel å følge deres tvilsomme legning.
    Odd Magne Havneraas

  10. ekteskapet er en helligstand som skal forene mann og kvinne og deres kjærlighet noe annet er ukristelig
    og ikke akseptabelt en kristen kirke på ha det riktige syn på dette så deres valg var godt og korrekt
    ekteskap mellem to av likt kjønn er synd og må ikke forenes kristelig
    Folk må våkne opp å se hva som er i ferd med å skje når mange vil gjerne godta enkjønnede ekteskap
    da det har ingen ting med det kristne liv å gjøre les Bibelen våre leveregler står klart og tydelig

  11. Hei Sven ! Flott Kronikk.

    Selv voks jeg opp med Kristne Beste Foreldre ute på Landet,det ble ikke begått noen form for vold,
    men gud bedre, fikk vi vokse opp med Pekefingeren, om alt som var synd og skam i Jesu Navn !
    Flertallet i Kirke Møte i går var knapt,så takk og lov vi nærmer oss,bare mørke menna dør ut 😉
    Vi har en mørk Historie bak oss, ikke bare innenfor Kirka men i alle Barne Hjemmene på 50 tallet,
    hvor barn ble sexuellt missbrukt og utsatt for vold, av såkalte kristne bestyrere i jesu Navn Amen.
    Jeg meldte meg ut av Kirka i 1989…det går skrittvis fremover her i verden og takk for det !
    Du April kan vise til hvor mange vers du vil…bibelen blir tolket på mange forskjellige vis, i alle
    de forskjellige menigheter her i Landet og ellers i Verden. Hverken du eller de andre er gud.
    Det står blandt annet » Elsk din neste du kristne sjel…Tred han ikke med jernskodd hel»…videre
    står det skrevet…»Du skal ikke dømme» Presteskapet og du gjør dere til guder,men dere er vanlige
    mennesker på lik linje med oss andre. Enig med sven Kjærligheten er størst..resten er Bullshit !

    Lykke til Sven !

  12. Her kom det mange mørkemenn krypende ut av sprekkene ja.

    Dere som skriver om hvor ugudelig homofili er, dere er grunnen til at religion dør ut. Og takk gud for det.
    Verre folk enn religiøse fundamentalister er det vanskelig å finne… Stå på sven!

  13. 1 Ja, vil du ikke tilhøre kirken, føler du deg urettferdig behandlet, er du sint fordi det ikke blir homo ekteskap, da har jeg verdens beste råd til deg KOM DEG UT AV KIRKEN – DU TRENGER IKKE KIRKEN OG KIRKEN TRENGER ABSOLUTT IKKE DEG.
    2 Kristne mennesker og hedninge mennesker er begge kategorier mennesker. Mennesker er ikke perfekte, hverken kristne eller hedninger.
    De å bli en kristen vil kreve alt av deg som et menneske for å bli Kristus lik, dette er en voldsom oppgave, umulig å gjennomføre. Det er en del som gjør alt for å klare det, det er heroisk og flott.
    Er du ingen tøffing er ikke kristendom noe for deg, her må det satses for å få åndelig vekst. Her oppnås det du er villig å betale for med ditt eget liv.
    3 Tenk så flott hedninger av alle kategorier kan bli frelst bare de vil. Vil du ikke så kom deg vekk fra alt som har med kristendom å gjør, ikke vis din egen dårskap ved å plage dem

    • Tom Arild. Alvorlig talt! Har du vært hos fastlegen din? Ble du henvist videre til spesialisthelsetjenesten, Det psykiske helsevern? Slikt uttaler jeg normalt ikke offentlig, men du ber om det! Det er faktisk grenser for hva et menneske han lire av seg av regelrett ondskap. Det er det jeg oppfatter dette innlegget ditt som. Som medlem av Den Norske kirke oppfatter jeg dette som et utslag av «mangelfullt utviklede sjelsevner». Men i likhet med deg, så er jo dette et personlig, subjektivt standpunkt. Men skjerp deg. Ikke legg sten til byrden for mennesker som alt har nok å slite med. Den et ikke deg, men Gud – faktisk – som har det siste ord. «Tenke det, ønske det, ville det med, ,men …»… publisere det offentlig, det gjør man ikke, når det krenker andre.
      Hilsen Ellisiv

  14. Tilbaketråkk: Bodø Nu » – STØRST AV ALT ER KJÆRLIGHETEN, RESTEN ER MENNESKESKAPT BULLSHIT. AMEN.

  15. Kan dere som er kristne være så snille og bestemme dere for om det er *det gamle* eller *det nye testamentet* dere er opptatt av å følge? Altså, i det gamle testamentet står det en hel masse rør som ingen av dere liker at jeg ripper opp i. Når jeg ripper opp i vold, overgrep, dattersalg og slaveri fra gamle testamentet, viser dere meg frimodig til det nye. Når det nye testamentets budskap spesifikt snakker om å kaste den første sten, blir dere irritert og peker til det gamle.

    Ikke at det er spesielt altså. Muslimer gjør ofte det samme. Forteller at alt står i Koranen, og deretter siterer de fra hadither og tolkninger av et utall imamer og lærde opp igjennom årene. Bestem dere folkens. Enten eller. Ikke både og.

  16. Litt svart hvitt: Enten tror man, eller så tror man ikke. Det mange idag prøver er å tilpasse kirken slik att de kan fortsette å leve ut sine lyster uten å stå til ansvar for eget levesett. Klart det er behagelig å få kirkens velsignelse for en hver lyst man har. Da slipper man til og med å åpne læreboken selv og finne ut att det som skjer idag er stikk i strid med det som man finner der.

    Det bør jo ringe en bjelle når man mener att en religion må forandre seg i takt med samfunnets synkende moral. Hva sitter man da igjen med? En parodi. Kirken er vel på mange måter allerede kommet dit desverre, uavhengig av den siste saken. Det er nå kommet for langt til att det kan snues.
    Jeg er troende, og av den grunn ikke medlem av kirken. Den har desverre gått på kompromi med verdiene som ligger til grunn i bibelen. Derfor får de også ett kredibilitetsproblem når de nå vil plukke ut en sak og tone flagget på.

  17. Jeg er overhengende homofil og kristen. Jeg kjenner meg igjen i en del av det du skriver; sinne og nesten hat, iblant, mot Gud. Dette var ikke mitt valg, og det vet Gud. Jeg tror Gud, slik som uttrykt gjennom Jesus, mer enn noen annen har medfølelse og er veldig nådig og tilgivende. Samtidig tror jeg det er et ideal som Gud har satt for alle mennesker, uansett hvem man er. Og i bunn og grunn tror jeg det idealet handler om en dyp tillit til Gud som ens Veileder og Frelser, mer enn noe annet. Gud ønsker vårt beste, enda det er tydelig at mennesker ikke alltid gjør det (ut ifra de motbydelige kommentarene jeg har sett her inne).

    Uansett om du er i eller ute av kirken eller noen annen religiøs gruppe, så vet du innerst inne at mennesker ikke er Gud. Gud alene er Gud, og det er kun Han som kjenner deg og som forstår din situasjon. Og min. Vi lever i en kaotisk verden. Likevel, aldri forveksle Gud med mennesker; den rene Godheten med det falske hykleriet; din nærmeste, fullkomne Venn og Sjeleelsker med dine høyst feilbare og bitre fiender. Prøv alltid å skille mellom de to. Og om mørket og bitterheten synes å ha seiret, be om lys, Guds lys. Gud vil gi deg lys. Om far og mor svikter deg, skal jeg ikke forlate deg, sier Gud. Gud mer enn en kjærlig forelder. Han er en fullkommen Skaper. Fullkommen betyr at Han er ubegrenset innsikt og visdom og forståelse og godhet og rettferdighet. Og dette er ting vi alle ønsker og lengter etter, er det ikke?

    • Jeg skriver om kirken og menneskene i den, Gud er Gud. Og jeg forveksler ikke Gud med folk. Når jeg sier at jag har et hat mot Gud mener jeg det ikke bokstavelig siden jeg ikke tror på Gud. Jeg er religiøs på min måte. Tror vi skal være litt ydmyke, i motsetningen til noen av de som kommenterer her. 🙂 Takk for svar.

  18. Du kan jo starte din egen religion! Bare å samle kompisgjengen din og sette igang. Gud og kirken vil du jo ikke ha noe med å gjøre uansett.

  19. Denne typen debatt er jo bare enda et tegn i tiden på at enden er nær og dommens dag nærmere for døren
    da vil det være for sent å angre de som har valgt den rette veien med Kristus bli spart og opphøiet i evighetens
    rike mens dere som ikke vil høre eller ta imot er fortapet i all evighet
    Denne tid kommer skritt for skritt
    En utøvende homofil kan ikke samtidig være kristen og tro mot bibelens ord
    Enhver homofil må lese bibelens tekster og omvende seg for det riktige livsvalget for et evig liv blandt Kristus

    • Så vitenskapen har funnet ut at mellom 3 og 5 % av befolkinga er homofile kristendommen mener at mennesket er skapt i guds bilde indikerer ikke det at gud er mellom 3 og 5 % homofil ?
      Kanskje homofile er satt på denne jord for og teste din guddommelige medfølelse og empati eller er gud feilbarlig likevel ?
      Siden han ifølge deg er imot homofili,men likefullt skapte dem.
      Det står forøvrig ingenting om homofile i bibelen kanskje du burde lese den de fleste relgiøse med meninger om relgion er en gjeng med papegøyer som bare gjentar det de hører,men ikke forstår hva de sier.

  20. Har Gud myndighet til å bestemme reglene for ekteskap, eller må Han rette seg etter de homofiles ønsker? Hvis kirken endrer holdning, men ikke Gud, hva hjelper det da de homofile? Hva Gud mener er tydelig demonstrert i Bibelen. Har Gud endret på noe av det Han har sagt? Hva får de homofile til å tro at nestekjærlighet er det samme som homokjærlighet eller heterokjærlighet for den sakens skyld?

  21. Jeg er ikke medlem av Den norske kirke og har ikke noe behov for å forsvare verken kirken eller dens medlemmer. Jeg er vel heller nokså kritisk til Den Norske Kirken (DNK) på mange områder, men på et annet grunnlag enn for deg.

    Slik jeg tolker artikkelen din, følger det indirekte at «de som ikke aksepterer homofili, er ukjærlige» og «kirken har gjort en stor feil ved at den ikke aksepterer homofili». Korriger gjerne om jeg tar feil.

    Bibelen kan vel kritiseres for mange uklarheter, men et punkt mange mener den er temmelig klar på, er om homofili. Teksten har trussel med evig Helvete for å leve som homofil. Og da var utfallet egentlig gitt for DNK og så skulle du forvente deg noe annet? Vil man være med i den syklubben, får man godta reglene eller droppe medlemskap der. Jeg synes det er rart at en del av de som tror homofil livsstil kan kombineres med kristen tro, fortsatt vil være medlem DNK i stedet for å danne sin egen klubb og slippe krangel.

    Etter min mening er det enda rarere at du som ikke tror på noen gud, gidder å bry deg med hva de foretar seg i DNK og kaster bort tiden din. Du kaster bort tiden din på andre måter også. Du går å bærer nag til en gammel mann som for lengst ligger under torva. Hva er vitsen med det? Alt du oppnår, er å øke din egen mentale byrde.

    Er noe feil med bakkemannskapet til en gud du ikke tror på? De som er medlemmer av ulike slags kirkesamfunn, er det fordi de erkjenner at de ikke er feilfrie og søker hverandres støtte og støtte i et gammelt verdensbilde du ikke liker. Hva så? Hva de folkene der gjør eller ikke gjør, skulle da ikke ha noen betydning for deg? Det vi si – hvis du ikke plages av kognitiv dissonans mellom dragning til homofil levemåte og fortrengt barndomstro. I så fall må du grave grundig og dypt i ditt eget sinn for å løse en slik floke. Det kan være mer nyttig enn å klage på kirkefolks holdninger som ikke har noen innflytelse på ditt liv.

  22. Alle dere som ikke er relgiøse,men medlem av kirken meld dere for faen ut.
    http://www.human.no/Om-oss/Medlemskap/Utmelding-av-Den-norske-kirke/
    Uansett forstår jeg ikke hvorfor homofile på død og liv vil gifte seg innenfor en relgion som hater dem og dette er norge ting er ikke så ille i forhold til hva som foregår i det store utland slutt og støtt fordommene som relgion lever av bare slutt med dette relgiøse tullet gift dere borgerlig.
    Vi trenger ikke relgion og vi trenger ikke fordommene deres og kirker kunne blitt ombygd til fine leiligheter som det strengt tatt er mangel av.
    Meld dere ut gift dere borgerlig vi trenger ikke gi makt til fordomsfulle kulter.

  23. Humanetikernes heksejakt på de kristne er som å kaste fyrstikkesken ut av vinduet når hele huset brenner – litt feil prioritering. Er det ikke litt paradoksalt, at et trossamfunn som enda ikke er kommet så langt at de vil vie homofile får svi av utmelding og offentlig kritikk? Tyst er det derimot om trossamfunn som derimot ikke en gang klarer å ta offentlig avstand for den dødsstraff for homofile som deres hellige skrifter foreskriver. Trossamfunn der kjærlighetsbasert samliv er tabu, der likestilling mellom kjønnene er aktivt motarbeidet. Der valg av annet livsyn eller partner med et annet livssyn setter individer i akutt livsfare. Klarer ikke humanetikerne å se at Den norske kirke er det minste av deres «problemer»? At de ved å angripe og svekke denne skaper større rom for mer ekstreme trossamfunn?

    • Heksejakt på kristne av humanetikere ja morsomt.
      Kristendommen er vel fremdeles en tilhenger av dødstraff på homofile og mot likestilling at en del av norges kristne befolkning ikke er så ekstreme trenger ikke og bety at resten av verdens kristne befolkning mener det samme vi humanetikere og ateister er bare glade for at den norske kirke er blitt såpass kastrert at de ikke fremmer de holdningene så ofte som før.

  24. Bra kronikk Sven. Også interessant og lese kommentarene…

    Disse menneskene som utgir seg ut for å være representanter av den sanne tro minner meg om de skriftlærde i det nye testamentet. De er helt sikre på at deres egen tro og tolkning er den eneste riktige. De kommer med sitater og bibelvers som støtter deres tro, men velger antagelig å se bort ifra andre sitater og lover – jeg tviler på at de behandler kvinnelig menstruasjon på samme måte som i Mosebøkene eller at kvinnen skal tie i forsamlingen.

    Jesus har gitt meg mye trygghet og glede, og jeg vil gjerne at alle mennesker skal få den gleden. Når jeg leser på hvilken måte mange kristne bruker Bibelen til å diskriminere og dømme andre mennesker blir jeg bare lei meg fordi det frastøter folk fra noe som kanskje kan gi dem veldig mye. Derfor er min anbefaling at folk leser det nye testamentet selv – det er fylt av visdom som er universal og rommer alle. Det er også fylt av en forakt for mennesker som hevder de er representanter for den sanne tro.

    Når det kommer til kirkemøtets avgjørelse, så er det en repetisjon av en 2000 årlig historie der fordømming av mennesker har blitt beskyttet av ‘skriftlærde’ ved å peke på enkelt vers og tolkninger. Medmenneskelighet og kjærlighet har somregel seiret tilslutt – dette har bl.a gjort at vi (i Norge) ikke dreper andre mennesker i Guds navn, at kvinner er blitt mer eller mindre likestilt menn, at barn født utenfor ekteskapet ikke blir diskriminert og plaget, osv, osv .

    Og jeg har kanskje dypest respekt for de homofile som på grunn av en kjærlighet til Gud har holdt ut sin tro i den norske kirke – det finnes uendelig mange eksempler der mennesker er blitt trakassert av kirken men holdt ut og i dag er høyt verdsatt blant kristne.

  25. Synes det er skremmende å lese kommentarene som blir lagt inn her… Forstår ikke hvorfor man har så stort behov for å dømme andre! Selv er jeg kristen og er vokset opp i et kristent og godt hjem. Og for min del så handler Gud først og fremst om kjærlighet. «Men størst blant dem er kjærligheten.» Og da tenker jeg på Guds kjærlighet til hver og en av oss. Vi er alle Guds barn, skapt i Hans bilde. Selv har jeg en søster som er lesbisk, og hun er likemye Guds barn som oss alle andre.

    Enkelte som skrev lenger opp, hevdet at homofile ikke hadde noe i kirken å gjøre fordi de synder. I min tro, er ikke homofili synd, de gjør ikke noe vondt mot noen andre.. Men uansett om man så mener at dette er en synd eller ikke, hvem skal stå i kirkedøren og plukke ut hvem som får komme inn? «Du snyter på skatten, du får ikke komme inn.» «Du har sex før ekteskapet, du får ikke komme inn…» «Du dømmer andre, du får ikke komme inn…» Kanskje de som mener at homofile ikke har noe i kirken å gjøre burde gått inn i seg selv, og tenkt etter om de selv er så rene at de mener at de er ren nok til å komme inn i kirken?? Dersom kun de som er rene for synd får komme inn i kirken, så vil de alle stå tomme. Og det er vel også noe om at det er kun Gud som skal dømme oss. I Guds bolig er vi alle velkommen! «La de små barn komme til meg, og hindre dem ikke, for Guds rike hører slike til!»
    Hvilken kjærlig far vil hindre barna sine i å komme inn i hans hus??? Jeg sier ikke at Gud liker alt vi gjør, men jeg tror hans kjærlighet til hver av oss er ubetinget. «Så blir de stående, disse tre: tro, håp og kjærlighet. Men størst blant dem er kjærligheten.»

    Så slutt og døm andre, og heller vis kjærlighet og omtanke for hverandre!

  26. Hehe, wow… dette var bombastisk. Tydeligvis vet du noe som flere milliarder kristne verden over ikke har fått med seg. 😉 Med all respekt; det er ikke imponerende å røre i et allerede så opprørt farvann. Det kan lønne seg å trekke seg litt tilbake og se saken utenfra. Du har tydeligvis hatt en traumatisk barndom. Det er selfølgelig leit, men er det pga kristendommen eller kan det være på tross av den? Er det egentlig kristendommen sin skyld for at du ble slått eller er det rett og slett faren din sin skyld. Her gjelder det å ta ballen og ikke mannen, vet du. Jeg har på følelsen av at du gjør det motsatte. 🙂 Du er i din fulle rett når du kritiserer, men med tanke på så mye positivt kristendommen gjør i dag så blir det veldig feil i mine øyne.

    Vi får håpe gårsdagens vedtak gjøres om ved neste anledning, men det er også viktig å ha i bakhodet at kristendommen ikke er som en klubb hvor lover og regler kan forandres fordi de ikke passer lenger. Da blir det meningsløst. 🙂

  27. Mange mennesker mener de er drevet av Gud, men tvert i mot er de drevet at en stikk motsatt kraft.
    GUD ER DET GODE, og kjærligheten går foran alt. Enten så velger jeg å følge det som er godt eller kan jeg helle til det som ingen menneske har godt av. I eldre generasjoner er det veldig mye forvirring og gammel lære som er basert på menneskers tankesett, ære og makt. jeg kjenner så mange som lider på grunn av dette. Så det er nok på tide med en frisk generasjon som kan vise hva kristendom egentlig er, drevet av kjærlighet for alt og alle!

    For å få dette til personlig, er det for meg helt nødvendig for å ha en å vende seg til, ikke bare tro at jeg kan få til alt selv, det holder noen dager, men om man ønsker å forbil i kjærligheten med hud og hår, trosse sin egen vilje for de andres fordel, da trenger man en kontakt med en høyere makt. Noen man kan finne trøst hoss og bli oppglødet av. Og ikke minst finne så mange svar på problemer og trostende ord i Bibelen. Så jeg har valgt et liv hos Gud, og sier at Gud er alt som er godt, så er det opp til meg å følge etter.

    Til de som sier «Så mye vold og fortvilelse, men hvor er Gud, hvorfor gjør han ikke noe!?»
    Sier jeg: Gud er et verkøy for menneskene, som så mange velger å ikke bruke. De handler motsatt av det som er godt, og av dette blir det mange offer av. Det onde har full kontroll.
    Mange mener at Gud er en voldsom stor type i skyene som skal komme med sin store hånd og knipse bort alle onde, og løfte de gode stakkarne ut av elendigheten. Da sier jeg «bare glem det». Mennesket må selv gjøre dette, ved hjelp av det Gud, fordi han handler igjennom oss til å gjøre det Gode. All krig og elendighet kan vi takke oss selv for, fordi vi valgte å trosse kjærligheten, som til tider kan være vanskelig å følge fordi vi har så mye dårlig i oss som menneske, ære, makt, trang til egen vinning osv osv. Vi følger ikke Gud det Gode.

    Jesus har igjennom sitt liv kun fulgt Guds røst, og fordet kan vi alle ta oss av hatten. Vær gang han ble fristet til å følge sin egen lyst, krangle, splitte, hate, dømme, ond mistanke, ja alt ondt! Så har han vendt ryggen til alt sammen. Mange lidelser og trengsler, og mye trøst hos sin far Gud. Jeg ønsker å følge hans fotspor, ta opp mitt kors, forbli i kjærligheten og holde ut til jeg går herifra. Hold dere til det Gode, i full kraft, så skal vi nok raskt se at vi kan entre en himmel her på jorden alle sammen!

    Lykke til!

  28. Det er en del av dere som kommenterer her som er opptatt av å følge det skrevne ord. Hvem av dere følger dette:
    «Klær som er vevd av to slags garn, skal du ikke ha på deg.» (3. Mosebok 19, vers 19). Envt dette: «Du skal ikke gå i klær som er vevd av to slags stoff, ull og lin.» (5. Mosebok 22, vers 11) Eller er det kanskje ikke så viktig?

    På bakgrunn av vedtaket fra kirkemøtet vurderte jeg ett øyeblikk å melde meg ut av den norske kirke. Nå etter å ha tenke meg om tror jeg at jeg skal forbli medlem og heller stemme ved kirkevalget for å få vekk disse «mørkemennen/-damene» som ikke verdsetter kjærlighet, uavhengig av kjønn.

    !!Størst av alt er kjærligheten!!

    (Kommentaren havnet opprinnelig i en tråd, det var ikke meningen. Den skulle være en selvstendig kommentar)

    • Nei, jeg inngår ikke kompaniskap/ekteskap med folk av hedenske religioner, som dette handler om. Israelittene trengte pedagogiske regler. Slike enkle regler kan virke banale, men er langt mer virksomme når man vet hva det handler om. Kjærligheten i 1 Kor 13,13 er agape, som betyr ubetinget kjærlighet i motsetning til eros som betyr intim kjærlighet. Kjærlighet mellom ektefeller og kjærester er ikke agape, men eros.

      • I Ef 5,25 brukes ordet agapao om kjærlighet mellom ektefeller. Agapao ligner på agape, men betyr ikke det samme. Agapao kjennetegner sosial og moralsk kjærlighet, som innebærer at man ikke synder mot hverandre. Homofili er synd, det motsatte av agapao. Paulus sier i Rom 1 at homofili er uren lyst, vanærende, unaturlig, skammelig utukt, villfarelse, uverdig sinn, usømmelig, urettferdighet og seksuell umoral. Hvordan kan dette være agape eller agapao?

  29. “With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.”
    ― Steven Weinberg

  30. Det ikke folk forstår er at Bibelen er «Guds ord», men den er skrevet av mennesket for flere tusen år siden. Det er ikke noen gud som har skrevet den Bibelen, det er trangsynte mennesker som hater kvinner, homofile og alt annet som ikke passer dem.

  31. Hvor kommer godt og ondt fra, og hvordan vet vi hva som er godt og ondt? Hvem har fortalt menneskene hva kjærlighet er?

  32. Hva med å ta et oppgjør med farsbildet opp mot FARSbildet av Gud. Problemet er ikke at Gud ER vår Far men at mange har jordiske fedre som har vært ugudelige vonde mot sitt/sine barn. Dette gjentar seg hver gang folk skal justere Gud og Guds vilje enten det er vanlige folk eller det er offentlige personer som f.eks. Sigvart Dagsland som har vokst opp med foreldre som har utvist omsorgssvikt og manglende ansvar for å gi sine barn en god oppvekst og oppdragelse. Gud godtar ikke det som ødelegger oss men vil at skal oppleve det som gir liv.
    Still spørsmålet om hva som er skapt av mennesker og hva som er skapt av Gud. Homofili er synd, det er også synd alt galt jeg og andre gjør. Jeg beklager som kristen på vegne av både meg selv og andre har gjort feilaktig i Guds navn. Men jeg vil ikke og skal ikke omdefinere Bibelen fordi det fra menneskelig perspektiv ikke passer meg eller andre. Jeg skammer meg aldri over Gud men skammer meg av vranglære. Jeg og alle har fått barnekår fordi Jesus døde og stod opp. Som Paulus sier: Størst av alle syndere er jeg.
    Og det som ofte skjer i homofilidebatten er at kristne ikke får eller klarer å fortelle HELE sannheten. Gud godtar ikke synd men elsker syndere fordi Han vil gi oss noe som er bedre. Og de homofile snakker kun om sine rettigheter og krav om å få inngå ekteskap som er stiftet av Gud som hellig, ukrenkelig og mellom mann og kvinne. Kun denne saken og blir så sneversynt at alt det andre Gud vil, kan og gjør kommer helt i skyggen. Og dette er glassklart både i GT og i NT så de som klarer å tolke eller omskrive dette er gode.
    Synes debatten er helt på feil spor og essensen i Guds kjærlighet druknes helt i innlegg fra alle parter. Be/les Dere opp på hva Bibelen sier, hvorfor Bibelen sier det og hvilket velsignet liv Bibelen gir deg når du skjønner og kjenner at Gud er din/vår Allmektige Skaper, Jesus er din/vår Frelser og Den Hellige Ånd er din/vår kraft og visdom. Forskjellen på Gud og oss er at vi tenker hva som er bra på kortsiktig plan mens Gud tenker hva som er bra både kortsiktig og langsiktig. Gud velsigne dere alle!

  33. Tilbaketråkk: Flertannets tyranni i folkekirken | John Olavs skriveloft

Legg igjen en kommentar

