FAKTA FAEN?

IMG_1607

I går skrev jeg en spisset blogg om romfolket. Det gikk ikke upåaktet hen. Jeg ble beskyldt for å hate mitt eget land, se ned på bønder og mitt eget folk, at jeg skrev en tekst som totalt manglet fakta. Det eneste jeg ville med teksten var å mane til litt mer vennlighet mot de som tigger på våre gater her til lands. Men om man etterspør litt mer empati i et kristent land som Norge må man altså legge fram fakta og sikre kilder om hvorfor de mest utsatte trenger det. 90% av motsvarene til min tekst hevder at romfolk er banditter, at de ikke er fattige, men kommer hit forkledd som tiggere. Noen mener at de er organisert av bakmenn, og andre mener seg å vite at de bor i slott og palasser i sitt eget land, hvor nå dette landet måtte være?

De kristne verdiene er truet av f. eks islam, mener mange. Så først; hva er de kristne verdiene? I min bok er det først og fremst å ha et snev av empati mot sine medmennesker, også de som ikke er helt like oss selv. Jeg tror ikke alltid å «vende det andre kinnet til» er det man nødvendigvis skal gå for, men et minstekrav om man kaller seg kristen er å ikke pushe ut hat og dritt mot folk man ikke kjenner. Det kan virke som om kristendommen er noe det er lett å ty til om man føler seg truet, men om den skal gjelde i praksis kommer mange av oss sørgelig til kort. La gå med det. Men setningen «hadde det enda vært våre egne som satt der på gaten» er vanskelig å fordøye. «Våre egne»? smak på ordene…

Jeg er ikke i tvil om at enkelte tiggere ikke er reelle tiggere, at det kan være noen «råtne epler» blant dem som sitter på gaten, som det også er blandt etnisk norske som hever penger hos NAV de egentlig ikke har krav på. Og, la det være klart, jeg forlanger ikke at noen skal gi penger til tiggere, men jeg reagerer sterkt på at noen hevder seg retten til å hate dem! Ei heller at man skjærer alle over en kam. Jeg ble fratjålet både mobil og bankkort av en etnisk svenske i Stockholm i fjor, men jeg hevder ikke å «vite at alle svensker er banditter» av den grunn. Og det er alldeles merkelig at om man etterspør empati og nestekjærlighet hos folk så ender man opp med å bli kalt landssviker og Quisling og må tåle vitser om sitt eget utseende?

Men jeg avkreves altså fakta før det finnes legitimitet for det jeg skriver mens andre kan legge ut påviste hoaxs fra nettet, bruke ett eneste menneske som har jobbet for de fattige i Romania som sannhetsvitne for å konkludere med at romfolk er svindlere. Ja, jeg snakker om Turid Thesen som er en slags «Romaniaekspert/orakel». Jeg selv konkluderer ikke med noe som helst, jeg bare misliker denne harde kloa på nettet, hatet som flommer mot «de andre» og at vi som mener noe annet enn det påståtte flertallet kalles for dumme og naive blåøyde tullinger som kan pakke oss vekk.

Jeg tror at om 100 år, kanskje før, vil noen forske på oss som lever nå, og de vil spørre seg: Hva holdt de på med? Hva tenkte de? Eller tenkte de i det hele tatt? For all ettertid har forsket på fortiden, ikke noe nytt i det. I dag finnes det mange unge mennesker som fornekter f. eks Holocaust, og at det der som skjedde med jøder, homofile og andre under siste verdenskrig bare er oppspinn. Hvorfor? Jeg tror det kommer av at foreldre og skoleverk ikke forteller ungene sine om alt det grusomme som har hendt i historien fordi de vil skåne barna for alt som er fælt og vanskelig. Og derfor repeterer historien seg selv og menneskeheten gjør de samme feilene om og om igjen.

I går ble jeg utsatt for et massivt hat på grunn av en liten tekst. All dokumentasjon ligger her på denne blogger (Jeg er ikke litt skuffet, jeg er forbannet) Så feel free til å lese. Jeg tror dette hatet er et ledd i å få stemmer som mener noe annet til å bli stille. Jeg kommer aldri til å bli stille. Jeg er ikke redd. Jeg lever i et demokrati der flertallet bestemmer, men flertallet tar som regel feil, det har vist seg i ettertid gang på gang. Hilsen fra denne bloggerens høye moralske hest!

22 kommentarer om “FAKTA FAEN?

  1. Så får du litt kjærlighet tilbake fra meg, som setter stor pris på hver eneste stemme som våger å stille kritiske spørsmål til vår hardhet og vår nådeløshet overfor de som lever på vår nåde.
    Jeg er ikke i tvil, om jeg skulle velge for mitt barn hvem jeg ville det skulle møte dersom det en dag satt forhutlet i en grøftekant og menneskene gikk forbi der oppe mens de kikket fryktsomt ned over sine neserygger, dro frakken litt tettere omkring seg og slapp ut uhørlige små fnys. Jeg ville mitt barn skulle møte sånne som deg, Sven. For du er verdighet.

  2. Fortsett å skrive, snakke, gjerne rope, Sven. Stemmer som dine burde runge mellom fjellene. Og ja, Evy. Jeg vet også hvem jeg ville ønske at mine barn og barnebarn skulle møte om de satt forhutlet i en grøftekant. Sånne som dere.

  3. Det er ikke mange av ditt slag, Sven! Du bryr deg mye om dine medmennesker, og du tar deg tid til å vise at du bryr deg. Jeg er stolt over å være din Fb-venn!

  4. Da er du den første jeg har hørt om som har blitt ranet på åpen gate av en svenske. Du nevner støtt og stadig om skandinaver som er kriminelle, svindler, hatfulle og mangler empati. Er vi i nordmenn verdens mest ondskapsfulle folk? Sitter vikingarven i blodet, kun frelst av kristendommen. Og så snart landet er avkristnet, stat og kirke er skilt, flommer hendningholdningene til overflaten. 22.juli startskuddet på en ny middelaldertid i Norge?

    Kan ikke du Sven stå frem som et godt eksempel og adoptere 3 syrere. Ta dem inn til deg, gi dem mat, tak over hodet og en varm seng. Hvor lenge går det før du gjerne skulle ønske de ikke bare satt seg i sofaen etter middag, men hjalp til å vaske opp, gå ut med søppla, klippe plenen etc. etc. Hva om det banker på 3 til på døren som vil inn?
    Du kan jo ikke sleppe inn noen og la andre stå ute og fryse? Neste morgen kommer det 3 til og vil inn. Når skal du klare å si ‘desverre men jeg klarer ikke hjelpe flere samtidig’ kom tilbake neste år.?

    Hvis målet er å hjelpe, hva er galt om man setter en begrensing på 5000 i året og ikke 30 000 slik det kommer idag inkl gjenforening. Er du og dine redd for at verden om 10 år har gått tom for folk som trenger hjelp? At det er nå eller aldri?

    ‘Flertallet tar som regel feil’ tidenes statement, regner med den er faglig begrunnet? skulle tro du var 19
    år gammel eller en med bipolar lidelse les ‘forhøyet selvbilde’.

    • For det første Olanordmann, jeg skrev ikke at jeg ble ranet på åpen gate. For det andre kan jeg ikke via norsk lov adoptere tre syrere. For det tredje er jeg 58 år. For det fjerde er jeg verken bipolar eller har forøyet selvbilde. Og for det femte, om din agenda er å forfølge denne bloggen som du tydeligvis elsker å hate så stenger jeg deg ute fra den.Og for det sjette burde du som mener så mye stå fram med eget navn. Takk for alle dine konstruktive innspill i løpet av de siste årene. Men nå er jeg lei deg. Ha en god natt.

      • Nei beklager, var ikke meningen å dra det så langt.

        Det er godt å sakt sitt, skal ikke forhindre deg i det.

        Jeg har kun vært med på din diskusjon om tiggere.

        Vi tar en kaffe når jeg blir 58 og ungene har forlatt redet. Vil ikke prakke på dem meninger, de får gjøre opp sine egne i uvisse på hvor faren står.

    • Olanordmann, som du så fint kallar deg. Du meiner at nordmenn skal sitje øverst på velferdsbobla, balansere der oppe, å geipe til resten av verda. Kun fordi ein italienar viste den norske stat korleis ein kan suge pengar opp av nordsjøen. Du sit med hus, bil, hytte, båt og minst to kjøleskap av mat som du hiv halvparten av, for du orka ikkje ete det. Men du må ha akkurat dei matvarene i hus, i tilfelle du skulle få lyst på akkurat det ein kveld. Gudforby, matbutikkane held berre ope seksten timar til dagen! Er du klar over kor forbanna priveligert du er som er fødd nordmann. Du vil aldri ha eit liv og død spørsmål å forhalde deg til. Det må VELDIG mange av dei som kjem til dette landet, overflødighetshornet Noreg, ta. Du veit ingenting om verda rundt deg. Slutt å høyr på P4, slå på P2 eingong iblandt og la oss andre sleppe å gremmast over deg og dine fullstendig idiotiske argument. Takk for meg!
      Ps! (Det står for postskrift, og betyr nok ein kjem på etter ein har skrive posten)
      Eg står fram med namn. Det gjer ikkje du, di pyse!

      • Hei Sigurd, fint navn forresten. Mye saklig kritikk du kommer med, lite konkrete motargument men tolker det slik at du mener alle mine poeng må anses som ugyldig. Jeg skal ha konstant dårlig samvittighet grunnet mitt velstandsnivå. Jeg vil alltid være den sterke part og siden du er kronisk enig med den antatt svakere part vil du være uenig med meg i alt jeg kommer med,
        Hvor jeg ikke gladelig gir fra meg mitt lykkenivå og trygghetsfølelse.

        Norge har funnet olje, men vil ikke påstå velstandsnivået er så voldsomt mye bedre her enn i sverige, danmark. Hvorfor det har seg slik at skandinavia skiller seg ut på alle rankinger? Det er jo bare norge som har olje..

        Kan det være fordi disse landene har hatt monarki, en god arbeidsmoral, protestantiske verdier.. Kalde klima og mørke vintrer? Jeg spør deg..

        Troen på at lykke og det gode liv er å gjøre minst mulig er en farlig tanke. Hardt arbeid hvor en forbedrer noe er det eneste som gir ektefølt lykke.

  5. Hei Sven.
    Jeg heter Hans Jørgen, bor i Narvik, og ser bloggen din for første gang i dag. JEG ER SKIKKELIG IMPONERT. Først og fremst over det du skriver, klarheten i din måte å formulere deg på, og engasjementet ditt. Jeg har bare lest den svært utskjellte posten fra i går og oppfølgeren her i dag. Hjertelig takk for begge!!! Jeg har delt «Jeg er ikke litt skuffa……» på facebooksiden min fordi jeg tenker den er svært viktig, og er enig i innholdet.

    Jeg er klimaaktivist – nærmest på full tid – driver en klimablog http://klimautfordringen.org og bruker mest facebook til klimastoff. Videre driver jeg en non-profit klimaskole i Narvik med håp om å få den ut i hele landet. Og i denne sammenhengen har jeg et forslag til deg: På samme måte som nordmenn avviser tiggere og alt annet ubehagelig stoff for ikke å komme ut av deres komfortable liv, på samme måten avviser de å ta klimasituasjonen inn over seg. Og når du skriver om en fiktiv historiker som ser tilbake på nåtiden om 100 år, tenker jeg at denne historikeren skriver fra en tid hvor sivilisasjonen som vi kjenner den har brutt sammen eller er tett på å gjøre det. Den største fare for oss alle er fraværet av folkelig engasjement i klimasaken. Hvis ikke vi klarer å mobilisere for en massiv politisk kuvending når det gjelder klima, livsstil, forbruk, etc etc i løpet av ganske få år er løpet kjørt.

    Kan du og jeg få til et samarbeid om dette?Jeg vet ikke hva du mener om klima. Jeg vet ikke om du i det hele tatt er opptatt av det. Men jeg håper det. Og jeg vet at din måte å si ting på gjør stort inntrykk. Din «spisse penn» og klimasaken. Er du interessert i å bidra til å fremme klimasaken? Du finner meg på: http://klimautfordringen.org , https://www.facebook.com/hjrasmus og https://www.facebook.com/Klimaskolen

    Med solidarisk hilsen
    Hans Jørgen Rasmussen

  6. Takk for to gode innlegg, Sven. Normalt ser jeg ikke noe hensikt i å komme med inntesigende kommentarer i retning i at jeg er enig i selvfølgeligheter (som dine to velartikulerte innlegg er) — men jeg tok en rask titt på kommentarene i det andre innlegget, og ser at selv en (innholdsmessig, om ikke følelsesmessig) tom støtteerklæaring er på sin plass. Takk for dine innlegg på bloggen, og for at du orker publisere slike ærlige tanker under fullt navn til tross for alt det brune grumset som synes å trykkes ned halsen på oss så snart vi beveger oss ut i «bloggosfæren» og avisenes kommentarfelt.

  7. «Samme hvor vi vender vårt blikk, samme hvor flyktige våre observasjoner er av det denne generasjonen sier og gjør, kan vi ikke la være å bli slått av de åpenbare bevis på moralsk forfall hos menn og kvinner rundt oss, hva enten det dreier seg om deres privatliv eller deres samfunnsliv. » – Shoghi Effendi, ‘Appell til Nasjonene’ s.7

    Vi lever i en overgangstid hvor de moralske strukturene som en gang var tilstrekkelige ikke lenger kan imøtekomme dagens behov. Det sekulære mennesket roser seg i materiell fremgang og økonomiske bragder, men vi har måttet ta et skritt bort fra våre egne hjerter. For meg er enkeltmenneskers og samfunnets forhold til fattigdom og nød hos andre ikke basert på rettferdighet og likeverd, men selviskhet. Dette fyller meg med armod. Og behovet er større nå enn noen sinne for å stålsette seg for et liv i tjeneste for menneskeheten. Vi trenger en kulturending, vi trenger et samfunn hvor åndelig fremgang balanseres med materiell velferd; hvor rettferdighet settes som norm for økonomi og politikk; hvor individene streber etter samarbeid og uselviske motiver; hvor man vender seg mot det guddommelige og rene, hva enten man er religiøs eller ikke, og prøver å gjenskissere en global menneskehet på et levesett som er menneskets rang verdig.

    Tusen takk for at du fremlegger dine observasjoner på slik en direkte og meningsfull måte! Vi trenger å åpne øynene for den virkeligheten om omgir oss hver dag, og komme til bukt med den materiaismen som gjør oss numme for empati og medmenneskelighet. Måtte de kreftene i verden som forøker å rette oss mot et bedre sammfunn snart seire over rasehatets, ondskapens og fordommens krefter.

    Jeg gleder meg til å lese flere innlegg fra deg! Mvh, Nikolaï Clavier.

  8. Bra innlegg! Jeg har selv vært nede med bålved hos tiggerne i Kristiansand, og jeg har sett hvor tøft de lever. Det er så tåpelig å dra alle under en kam. Jeg har sett en dokumentar fra London om organisert tigging, der det er bakmenn, men det er slettes ikke slik de tiggerne som er i Kristiansand opererer. Det eneste «organiserte» de har er at de kjører sammen flere i samme bil for å ha råd til å komme hit.

Legg igjen en kommentar

