MEN GODHETEN FINNES OGSÅ

IMG_1801

Jeg har kritisert mitt eget land utallige ganger ganger på denne bloggen.

Dette kalde landet der vi ser forbi hverandre og bare hilser i skogen og på fjellet. Folks mangel på høflighet, at ordet takk ofte glimrer med sitt fravær. Men i dag har jeg lyst til å si: Godheten finnes også. Den ligger på lur i krokene over alt. Det handler bare om å våge, våge å ta det første skritt.

I skyggen av alt det harde og vonde som skrives i komentarfeltene tenker jeg at ironiens tidsalder bør være over.

Langsomt går det opp for oss at vi sitter i denne båten sammen? At et smil kan være en døråpner, at harde ord ikke fører noe steds hen. Språket er også en døråpner, en nøkkel til forståelse. Jeg har bestemt meg for å ikke bry meg om at folk av og til ikke takker, at de viser fingeren i trafikken, smeller en dør i ansiktet på meg. Jeg gidder ikke å bli sur for at noen dunker en ryggsekk i ansiktet på meg fordi det er maktpåliggende for dem å komme først ut av et fly. Jeg gidder ikke å hisse meg opp over unger som flyr rundt med Kaptein Sabeltann-sverd i restaurantene jeg går for å sitte i ro og fred for å få meg en matbit. Jeg smiler blidt og snur meg vekk. Jeg sier «Hei, takk, ha en god dag!» når jeg går ut av en butikk. Jeg bryr meg ikke om at folk sier «Hæ?» når jeg berømmer dem for noe de gjør som er bra. Jeg har bestemt meg for å være positiv og holde ut. Du må det om du skal orke å bo i Norgeslandet.

For når du er positiv oppstår godhet.

Plutselige samtaler. Uventede møter. Du treffer mennesker du vanligvis ikke ville ha snakket med om du ikke gadd å være litt vennlig. Vi bærer alle på en historie, kjemper våre kamper. Denne bloggen f. eks startet jeg for å prøve å gjøre min bittelille del av verden til et bedre sted. Jeg har fått en fanklubb på grunn av den, men også mange fiender og plageånder. Ja, jeg vet, å blogge er høyst frivillig. Og når du stikker hodet frem kan du få det kappet av. Men det er mye glede også. Jeg stoppes av fremmede som sier: Jeg elsker det du skriver. Takk. Takk for det.

Nå tar jeg en pause og tar ferie fra alt.

Takk til alle dere som har kommentert. Så ses vi til høsten til nye krangler og meningsutvekslinger. I dag sitter jeg her med denne setningen i fokus: Godheten finnes også. Men den er ikke alltid lett å få øye på, men den finnes om du leter litt.

Ironien er så lett å gripe til. Jeg tror det meste handler om redsel. Nå slutter jeg før det bikker over her, jeg har tross alt venner som jobber i pressen. Og de liker ikke for mange språkblomster har jeg hørt. Men jeg er ikke helt der de fleste av bladfykene er for tiden.

Skriver ikke: DERFOR BLOGGER SVEN HENRIKSEN. Kliikk her! 😀

 

3 kommentarer om “MEN GODHETEN FINNES OGSÅ

  1. Eg les alltid bloggen din med interesse. Oftast likar eg det du skriv, men engasjerar meg ikkje i kommentarfeltet. God sommar, ser fram til nye innlegg.

  2. Takk for inspirerende og gode artikler, kommer til å savne dem i sommer 🙂 Gleder meg så til å lese deg til høsten.
    God sommer og nyt livet!
    Lise 🙂

Legg igjen en kommentar

