FOR Å KUNNE MENE NOE I NORGE

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Jeg er blogger. Nei, ikke rosa, det går som oftes i moll.

Vi lever i et land som smykker seg med nesten 100% ytringsfrihet. Tross dette føler mange i kommentarfeltene at de blir kneblet fordi de ikke har de politisk korrekte meningene, og da er det hyl og skrik om at pressen er styrt av venstrevridde tullinger som stemmer SV og det som verre er.

For å mene noe i Norge må du være presis som klokka på mobilen din. Og om du mener noe som treffer hardt får du høre: Men hva faen gjør du selv for verdensfreden? Eller: Du er en tulling som soler deg i egen glans og blogger bare for å få oppmekrsomhet! Fuck off!

Om jeg skriver om redselsscenarioet i Palestina, som jeg gjorde i går får du høre at du holder med terrorister og ikke fatter at det er Israel som lider. Og jeg skriver at folk ikke bryr seg om hva som skjer i verden, eller at jeg reagerer på folks hets mot romfolk er folk straks ute og roper: Men så flytt fra Norge da, om alt er galt her! Og om du er så glad i de derre føkkings fillefransene som sitter med en pappkopp på gata får du høre: Men så gi alle penga dine til dem da, din skinnhellige tulling! Jeg vet hvem du er, jeg har tracka deg på FB! Og så får du høre at du har vært både i Hellas og i New York i det siste.

Her kommer noe for å oppklare en del om bloggen: NORSKE JORDBÆR OG LIKEGYLDIGHET. Ok?

Jeg forsvarer ikke terror. Ja, jeg forstår at folk lider på begge sider av konflikten. Det er folket som er offer, også på begge sider. Nei, palestinske barns liv er ikk mer verdt enn israelske. Ja, jeg forakter vår regjering som tar side i konflikten, og det kommer jeg til å fortsette med til de eventuellt endrer kurs. Ja, jeg maner folk flest til å bry seg. Men ja, jeg unner folk sommerferie, grill og kos. Nei, jeg aksepterer ikke at folk skriver på bloggen min at det er ok at barn dør!

Når det kommer til tiggere: Nei, jeg forlanger ikke at folk som ikke vil skal gi dem penger. Men nei, jeg aksepterer ikke at folk skriver i mitt kommentarfelt at romfolk bør settes i sin egen avføring og bindes til trærne der, og så helle cyanid ned i halsen på dem og la dem dø en smertefull død. Slike utsagn er lang på siden av hva frihet til å ytre seg innebærer. Shame on you som skriver slik møkk!

Nei, jeg skriver ikke for å sole meg i egen glans eller få oppmerksomhet. Jeg får nok oppmerksomhet i livet og på jobb. Jeg skriver for å prøve å gjøre verden til et bedre sted å leve for voksne og barn, kvinner og menn. Og jeg tar meg den frihet å mene fordi livet er kort og jeg vet at jeg skal dø en dag, og jeg vil ikke gå ut av livet uten å ha satt spor etter meg. «Du må forme livet mens du har det, eller så lukkes det igjen etter deg, uten spor.» sa Karen Blixen. Jeg tror på det. På å sette spor.

Jeg skal ikke klage over at jeg får tyn. Men til deg som skriver grusomme ting som vitner om mangel på empati. Tenk over hva du skrev når du brer dynen over barna dine før de sovner. Jeg vet at å miste barna dine ville være uutholdlig. Men barn dør hver dag i verden på grunn av voksne menneskers stupide konflikter, det være seg i Afrika, Midt-Østen og mange andre steder. Et hvert liv er ukrenkelig. Så når du folder hendene dine (om du driver med slikt) og ber aftenbønn for ungene dine og hvisker: Kjære Gud, pass på meg og mine i natt, så send en tanke til de som ligger med åpne øyne og stirrer ut i mørket i skrekk for at huset skal rase sammen over dem. Så kan du gå å kjenne etter om døren til huset ditt er låst. Ja, jeg vet at du gjør det hver kveld. Vi gjør alle det. Fordi de vi elsker er umistelige. Det er kjøttets, blodets og hjertets lov.

PS. Når dette er sagt, takk for alle de vakre tilbakemeldingene som også har tikket inn. 🙂 Livet er aldri svart/hvitt.

6 kommentarer om “FOR Å KUNNE MENE NOE I NORGE

  1. Er så hjertens enig med deg i det du sier. Dessverre er vi så altfor opptatt med hva vi selv har å forholde oss til. Har nettopp vært gjennom en traumatisk tid i fbm med fødsel av mitt første barnebarn. Da er det lett for at vi glemmer alt annet som foregår rundt oss i verden. Så filmen til Vibeke Løkkeberg, Gazas tårer. Da fikk det meg virkelig til å tenke, det ble så nært 😦

  2. Kjære Sven.
    Takk for at du skriver. Takk for at du er klok. Takk for at du er fortvilet. Takk for at du er forbannet. Takk for at du bryr deg. Takk for at du skriver. Fortsett.
    Fred og solskinn fra meg til deg.

  3. Jeg er så hjertens enig med deg og takk for at du går foran og tør å skrive det du står for. Det er ubehagelig og tærende å få slike negative kommentarer og det gjør noe med en om en selv om en har rene motiver og ekte engasjement. Det er bra du står i det og fortsetter å skrive. Vi trenger slike som deg. Hold fast, hold ut ! Jeg vil iallefall følge deg .

  4. Takk for ditt engasjement! Jeg hr meldt meg inn i Palestinakomiteen pga deg. Er ikke redd for å si det heller.. Bra du snakker ut åpent og ærlig. Vi må ta stilling. Det går ikke å forandre noe som helst hvis vi ikke tar ett valg, uansett. Så takk for at du gjorde sommeren min mer meningsfull!

Legg igjen en kommentar

