FOR LUKKEDE DØRER?

Trost i taklampa 2014 Prøysenfestivalen.
Trost i taklampa 2014 Prøysenfestivalen.

Dagbladets teateranmelder skriver i en kronikk at hun savner sommeråpne teaterhus i Oslo, og mener videre at hovedstaden ikke kan kalle seg en kulturby når turistene møter stengte dører ved alle de store insitusjonene.

Nå vil jeg straks si at jeg er en person som mener at det aldri kan bli for mye kultur, og at er det noe vi bør vise fram til de besøkende, det være seg nordmenn eller langveisfarere, så er det scenekunst.

Men hvor realistisk er det? Og er ikke norsk teater allerede sommeråpent, om vi ikke ser det fra et hovedstads perspektiv? For det spilles jo spel og andre ting på hvert minste skjær og dal i kongerike, noe Dagbladets anmelder også nevner.

Teatersjef Erik Ulfsby ved DNT kom med et tilsvar (Db 6. aug) der han mener at sommeråpne teaterhus i Oslo er urealistisk, men fronter heller at publikum bør få se teater når de har lyst, og da særlig på søndager som det nå stort sett er stengt. Jeg er helt enig med ham.

I Sverige, i hvert fall i Stockholm og Göteborg (om det gjelder hele landet vet jeg ikke) spilles det på søndager, men mandagen holdes hellig. Det har vært en spirende debatt rundt dette i Norge, men mange mener at søndagen er dagen da teaterfolk kan nyte fritid sammen med familie, ungene har skolefri, noe de ikke har på mandag. Nå vet jeg ikke hvordan mandag er som teaterdag, men i mine ører klinger den litt dårligere enn søndag, altså publikumsmessig. Dessuten får vi som jobber ved institusjonene en hel hverdag fri der vi kan ordne ting vi ikke får gjort på en søndag. Skuespillere og andre ansatte ved et teater må også til frisør, tannlege etc.

Tilbake til sommeråpent. Oslo er ikke en verdensby på linje med London og New York. Men vi har en ganske så undervurdert merkevare i dette landet som heter Henrik Ibsen. Fram til nå er verdens nest største dramatiker tilgodesett med en festival annet hvert år, et lite museum og et stygt parkeringshus. Det føyer seg inn i rekken om hvor vanskelig vi har for å takle norske kunstnere som vokser seg større enn landet. Jeg kunne nevne Munch osv.

Hvorfor ikke flytte Ibsenfestivalen slik at det kommer litt tidliger, og la den skje hvert år? Jobbe for at politikerne skjønner hvor stor Ibsen er på verdensbasis, for vi sitter på et gullegg som ikke så mange har giddet å ruge ut mulighetene i som branding av Norge i turistsesongen.

Og norske og utenlandske turister ynder jo å ta selfies på taket av «den nye» opereaen i Bjørvika. Men operaen er stengt og det de møter der er Dan Børge Akerø som sitter og babler i sommeråpentsofaen og en eller annen sangerinne som synger cover-versjoner av gamle låter. Så hvorfor ikke sommeropera på taket istedet for Justin Bieber? Og hva med «Ibsen in the park»? Så får de med seg både Henrik og Gustav Vigeland i samme slengen?

Oslo er en liten by som byr på uante muligheter om vi tenker litt utenfor boksen. Men at turistene vil gå inn i en mørk teatersal i juli har jeg liten tro på.

Til det er den norske sommeren alt for kort og uforutsigbar.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s