SELVBILDE

702469_10152328791605791_1703325746_n

(Dette er ikke en selfie, det er tatt av fotografen Bjørn Leirvik)

Før i tiden, for litt siden, betydde selvbilde hvordan vi ser på oss selv.

Nå har vi fått noe som kalles selfie. Vi tar bilder av oss selv og legger dem ut på sosiale medier. Nå har jo kunstnere malt selvportretter så lenge malerkunsten har eksistert, fotografer ynder også ofte å ta bilder av seg selv. Men da kalles det kunst.

Så hva er en selfie?

Sitter på en strandbar ved Middelhavet og ser et ungt par ta bilder av seg selv. De er vakre, han i en liten hvit badebukse og hun i en rosa bikini. De står ute i brenningene og stiller seg opp i kunstige «rød-løper-positur» og noen ved nabobordet fniser. Du ser slike scener hele tiden. Folk fotografer seg selv på busser, på gaten, på do, med en baby hengende i puppen osv.

For det finnes faktisk mange som legger ut stygge bilder av seg selv og ikke bare glossy virkelighetsfjerne portretter som er bearbeidet i en app. Før jeg går videre; ja, jeg tar også bilder av meg selv og legger dem ut på Facebook. Og noen ganger rødmer jeg litt i kjakene av det hele.

Men har en selfie noe med selvbilde å gjøre? Og hva kommer denne trangen til å eksopnere seg selv så mye av?

Jeg synes, og det gjelder meg selv, at det er interssant å se hvordan jeg eldes. Se hvordan ansiktet forandres etter hvert som årene går. Jeg liker å dokumentere det. Og som utøvede kunstner er ansiktet/kroppen to av de tingene jeg lever av. Da jeg var ung ønsket jeg meg et «levd» ansikt med karakter, og ikke disse hvetebrødaktige bollekinnene jeg hadde da. Nå har jeg et eldre ansiktet som bærer spor av levd liv. Jeg liker det.

Selvfølgelig kan man spøke med å legge ut «duckface-bilder» av seg selv, men det kan fort bli patetisk om man tar sånne bilder på fullt alvor. Men hva denne selvopptattheten kommer av? Jeg tror det handler om at nå har vi alle de verktøyene som gjør det mulig å dokumenetere alt fra maten vi spiser til hver minste nye rynke, og ikke det at vi nødvendigvis er blitt mer selvopptatte.

Men er dette interssant å skrive om?

Ikke så veldig. Men et menneske som sitter på en buss og knipser bilder av seg selv er på en måte litt stusselig. Selv har jeg begynt å spørre frememde om de kan ta bilder av meg når jeg reiser alene, og også tilby andre å gjøre det for dem.

Og jeg tror denne selfie-greia kommer til å gå over etterhvert. Men for øyeblikket er det litt komisk å komme ned til frokost på hotellet her jeg bor og alle sitter med nesen ned i hver sin iPhone mens de lager trutmunn. Men som med alle nye fenomener, vi må kritisere dem. Som mormor sa da naboen fikk innlagt telefon: Det der er djevelens verk, nå vil de sitte å snakke i det røret i tide og utide. Hun gikk faktisk i graven uten fasttelefon. Nei, nå er det så fint lys der ute, tror jeg må ut å knipse meg selv fra min beste side 🙂

3 kommentarer om “SELVBILDE

  1. Selv er jeg fascinert over at mine foto av meg selv, ikke likner på det selvbildet jeg har i hodet, og ofte er jeg svært glad for det.
    Da jeg filosoferte over emnet et stykke tid tilbake kom jeg på en «løsning» som fikk meg til å le godet av meg selv. Tanken var da å søke fotograf for at ta noen gode og flotte selvbilder 🙂

  2. Jeg skulle ønske meg bilder av ansikt med karakter, ansikt som viser et levd liv, ansikt med smilerynker og sinnarynker, bekymring og glede. Ikke polerte sminktryner med botox og hva enn alt er

  3. Mitt andlet

    Andletet i spegelen

    Er det meg?
    ein brei munn
    med leppe
    og litt skeive tenner
    ein nase
    med frekner
    to brune auge
    hake og brunt hår
    – er det meg?

    Er det det eg er?

    Nei – det er det bilete du ser

    Eg
    – er noko meir

    Anne-Lise – 06.10.07

Legg igjen en kommentar

