TAKK FOR FORESTILLINGEN!

IMG_4541

For en stund siden så jeg en teaterforestilling som var skrekkelig dårlig.

Hvilken? Det tør jeg ikke å si fordi jeg kjenner folk som var med, og fordi jeg er redd for represalier, redd for at jeg ikke skal få jobb av de jeg kritiserer. Men jeg satt altså der i teatersalen og trodde verken mine egne øyne eller ører. Men etterpå? Feige jeg sa: Tusen takk for forestillingen! Klemmer og kyss på kinn. Så fin du var i den scenen i andre akt osv, mens det jeg egentlig hadde mest lyst til å si var: Fy faen for et makkverk du er med på for tiden. Men som sagt, slikt kan straffe seg i vår lille andedam av såre tær og lettskremte sjeler.

Men er sannheten viktig? Og finnes det en eksakt sannhet om en forestilling eller et kunstverk.

Jeg vil svare nei på begge spørsmål. Noen liker moren og andre datteren, og smaken er som baken, delt, og applausen vasker alle tårer bort. Folk morer seg og pengene klinger i kassen. Vi smiler til hverandre og er høflige, mens all negativ kritikk tas i god avstand til teateret eller på innboksen på Facebook. Det er veldig synd, for konstruktiv kritikk, selv om den er negativ er viktig for vår egen kunstneriske vekst.

For det jeg har lært mest av er folk som har tatt meg skikkelig hardt.

Det er tøft og grusomt å høre at det du har gjort ikke er godt nok, at du har valgt enkle løsninger, gjentar deg selv, eller ikke har jobbet hardt nok, men du lærer av det om du velger å høre på hva folk virkelig sier og ikke tar enkleste utvei som er å bli såret. Så jeg er altså ikke tilhenger av den vanlige frasen: Har du ikke noe positivt å si, så hold kjeft!

Selvfølgelig finnes det alltid noe positivt å si om en forestilling på samme måte som det er lett å finne ting som ikke funker. Men jeg har lært meg en ting, jeg spør selv når folk kommer bak scenen: Hva var det som ikke funka? Folk blir litt perplekse av det, men som oftes kommer de med noe vettugt. For jeg blir ikke bedre av at folk sier: Å, du er så jævli god til å synge! selv om det er hyggelig, det er ikke det.

Men jeg så altså denne skrekkelig forestillingen for en stund siden. Og jeg var for feig til å si det. Og jeg kommer aldri til å fortelle hvilken det var. Jeg tør ikke. For jeg har vært veldig ærlig og svært direkte til en teatersjef én gang, og det straffet seg. Du vet hvem du er.

Legg igjen en kommentar

