TAKK INGA!

Foto: Harry Johansen fra "JASAT" Ice Globe Theater Sweden
Foto: Harry Johansen fra «JASAT» Ice Globe Theater Sweden

Vi vet det når vi går mennesker i møte, i kjærlighet og vennskap, en dag faller tidens øks og hugger alt over. I går reiste du fra oss Inga, og sorgen er tung å bære. Men ekkoet av latteren din henger igjen, de spill levende øynene, de skarpe replikkene, humøret, og den stille ettertanken, tåren i øyekroken, den private ettertenksomme Inga som noen av oss lærte å kjenne. Som vi lærte å elske, så dypt og inderlig. Det ble noen sene netter, og lange reiser, umulige situasjoner og ja, så mye latter og fryd. Du var et stort stykke verden kjære Inga, med alle dens ingredienser, farger og stemninger.

Vi som kjente deg godt vil bringe deg videre med oss, for alltid.

Det var også en annen Inga. Inga Juuso. Musikeren. Joikeren. Journalisten. Scenedyret og divaen. For meg er «diva» en hedersbetegnelse, for du var ingen diva med primadonnanykker. Du var en stille artist som ikke ropte så høyt for egen regning, som oftes tok du andre i forsvar. Men når det sterke scenelyset traff deg skjedde en mystisk forvandling. Den Inga vi kjente privat svant hen og en stor artist trådde fram. Stemmen, den voldsomme jordstemmen som kom fra noe ingen vet fylte oss alle som ble truffet av den. Vi ble minnet om noe som er større enn oss selv, større enn alt, noe vi ikke kan definere, men den rystet og trøstet oss fordi den kom fra et sted dypt i våre røtter.

Men det koster å bære så mye magi i en sped liten kropp. I går orket kroppen din ikke mer. Og vi som var nær deg, som var dine venner sørger nå. Men vi husker også alt det lyse, det himmelstormende og frydefulle vakre når du kom inn i rommet, og alt ble latter og forventning. Jeg er takknemmelig for å ha vært din venn i nesten tre tiår. Takk for alt du ga meg. Takk for at jeg fikk fly med deg gjennom tunge netter og lyse dager, i livet og på scenen.

Jeg lyser fred over ditt minne, min sjelesøster og venn. Du har gjort meg rik. Jeg sender varme tanker til din familie, din bror, dine sønner og alle vennene.

Vi finnes over hele verden. Takk.

Legg igjen en kommentar

