DU SKAL LEVE SOM OSS!

IMG_3846

Når vi får gjester hjemme hos oss selv prøver vi å gjøre det så hyggelig vi kan for dem. Er det noe du ikke liker, spør vi, noe du ikke tåler som du derfor ikke kan spise? Er du allergisk? Liker du soverommet kaldt eller varmt? Sover du lenge om morgenen? Kaffe? Te? Vi holder på for å gjøre gjester og venner fornøyde når de kommer til oss. Vel, nå er det sjelden folk kommer ubedt, så stort sett velger vi selv når vi vil ha gjester. Men som oftes bruker vi alle å tilpasse oss gjestene, ikke omvendt. Det handler om gjestfrihet, høflighet og respekt. Vi serverer ikke lever i fløtesaus til folk som hater det, og vi sier ikke: Om du ikke spiser den maten vi her i huset elsker, så er det bare å pakke seg vekk!? For jeg tror forståelse, godhet, empati og omsorg ligger latent i de fleste mennesker når vi åpner dørene inn til våre private rom.

Da jeg var liten og vi skulle på sommerferie til København i den lille Mini-Morissen til pappa, skjedde det noe. Rett før vi reiste hadde mormor lest i Telemark Arbeiderblad at det var observert to høye kullsvarte menn i den danske hovedstaden, ja, de hadde til og med turbaner og lange kaftaner. Det var sogar billedbevis i avisa, og mormor var skrekkslagen. «Pass dere for negrene der nede!» kveppet hun over voksduken. Jeg hadde aldri sett et svart menneske i mitt unge liv, men jeg husker at jeg spurte: «Er de farlige mormor?» «Nei», sa hun, «ikke farlige, de er bare litt annerledes enn oss.» Mitt bekjentskap med svarte mennesker den gangen var som festlig dekor på små krydder og skokrembokser, og som fargetrykk på frukstposer. Nå skulle vi altså rett i løvens hule og møte dem, vel, kanskje. Vi så verken kaftaner eller turbaner i København, men det var første gang jeg reflekterte over at «noen er litt annerledes enn oss». Jeg kan ha vært syv år. Og jeg tror ikke jeg hadde tenkt i de baner om noen ikke hadde satt meg på tanken om forskjeller. Jeg tror ikke mormor var rasist. Jeg tror hun var redd for noe hun ikke visste hva var.

Nå, femti år senere sitter jeg her ved kjøkkenbordet og har akkurat lest nok en kronikk av Norgesfrelseren Hege Storhaug som også mener at vi skal være redde for noe vi ikke vet hva er. I motsetning til mormor som levde i en verden som var mye mer uskyldig og naiv enn nå, jeg tror hun knapt var utenfor Telemark fylke i sitt 90-årige liv, er Hege Storhaug det jeg ikke vil nøle med å kalle en rasist. Eller i det minste vil jeg si at hun maner til rasisme, stigmatisering og redsel. Fordi hun skriver fra et «de» og «oss» ståsted, hun mener at alle skal leve som oss fordi vi har funnet nøkkelen til et fullverdig liv. (om jeg leser henne mellom linjene)

Hun skriver utkrøpne kronikker som er lette å hoppe på om du ikke leser nøye hva hun egentlig skriver. For en kronikk blir ikke mindre hatefull og stigmatiserende bare fordi teksten er godt skrevet og hatet er mer subtilt og vanskelig å få øye på. Og fansen hennes jubler, og mener at det er godt vi har Hege Storhaug som tør der andre tier, for nå får det være nok! Men Storhaug tør ingenting, hun gir hat-ballen et lite dytt, og så tar de reddeste seg av resten. Tilbake til det å ha gjester. Selv om vi gjør så godt vi kan for våre gjester når de kommer på besøk, så ligger det i sakens natur at vi krever respekt for vårt hus og vår måte å gjøre ting på. Vi liker ikke at folk tramper inn på gulvene våre og kritiserer hvordan vi har det. At de tenner bål på stuegulvet for det er det de driver med der de kommer fra. Da er det vår rett til å si: Hallo, slik gjør vi det ikke her!

For vi selv er jo så flinke til å tilpasse oss dit vi drar, er vi ikke? Om vi flytter til et annet land er jo det første vi gjør å blande oss med dets etniske innbyggerne? Vi drar ikke med oss våre tradisjoner? Har du hørt om nordmenn som bygger en norsk kirke i utlandet, eller feirer 17. mai? For ikke å snakke om, har du hørt om nordmenn som drasser med seg ribbe og rødkål til Spania i jula? Nei, vi har respekt for andre, og spiser det vi får servert uten å mukke. Så derfor er det vår fulle rett å nekte noen å kreve pitabrød og andre ting som ikke hører hjemme her!? Og her snakker vi norsk! Det skulle bare mangle, for vi selv lærer jo oss både fransk, spansk og engelsk før vi flytter til et annet land for en periode? Noe annet ville da være respektløst?

Hege Storhaug driver sitt korstog mot islam. Og det får hun bare gjøre. Men – hun flørter med de aller reddeste av oss. For det er lett å finne svakheter i de fleste religioner selv om alle religioner har et kjærlighetsbudskap i seg. Og alle religioner har ytterliggående fløyer, også kristendommen, det vet vi. Men slik Hege Storhaug holder på får hun de med minst omløp i øverste etasje til å tro tro at islam kun er halshugging, kjønnslemlestelse, tvangsekteskap osv, noe den ikke er. Og at unge muslimer som står fram og tar avstand mot terror har enskjult agenda. Hun googler en ung pike helt inn i ryggraden for å finne noe fra fortiden som kan hefte ved henne og derfor tas til inntekt for at hun er farlig og en fake. For vår religion er da mer enn Børre Knutsen og mørke menn og kvinner fra sør og vestlandet?

Sånn for ordens skyld: Jeg tar sterkt avstand fra IS og terror, fra Hamas og andre som driver overgrep og blind religionskrig. På samme måte som jeg tar avstand fra fundamentalistiske kristne som støter fra seg homofile, som diskriminerer kvinner og utøver vold i Jesu navn.

Et siste minne om mormor. Hun sa også: «Ingenting kommer inn i en lukket hånd!» husk det gutten min. Og «alle mennesker er like mye verdt»

Vel, ved tyskerne satte hun grensen. Ingen er perfekt, selv ikke salige mormor.

En kommentar om “DU SKAL LEVE SOM OSS!

Legg igjen en kommentar

