TISSET I BYEN! – klikk her for å lese mer…

IMG_5713

Jeg elsker lokalavisen min.

Ja, jeg elsker den så høyt at jeg til og med betaler penger for å få den i postkassen. Og ikke minst, min lille lokalavis Rana Blad er best i klassen på kultur. Kudos for det! Men hver lørdag, like sikkert som «amen i kjerka» kommer overskriften: TISSET I BYEN!

Og jeg kniser hver eneste gang over morgenkaffen, tenker, har avisen virkelig ikke noe annet å skrive om? Ok, i dag var det et forfriskende oppslag om slåsskamp på Saga Pub som viste seg ikke å være på Saga Pub, men 300 meter unna, men det fikk man selvfølgelig ikke vite før man klikket på «klikk her for å lese mer…»

Nå vel, jeg skal ikke henge ut min egen kjære avis for dette alene. Vi lever i nettklikkingens tidsalder der overskrifter som: «Klikk på denne filmsnutten og du kommer ikke til å tro det du ser!» eller «Tror du denne 88 år gamle damen måtte gå slukøret fra America’s got talent?» Du klikker bare en gang fordi hver eneste gang kommer det en skrukkete gammel dame inn på scenen, hun blir intervjuet mens kamera sveiper over publikum som sitter forbløffet og ser at et menneske på snart nitti kan snakke, men når musikken begynner synger oldemor som Aretha Franklin, dommerpanelet tørker en tåre, roper «WOW» og publikum hyler. Nei, skulle du sett? De gamle er fremdeles yngst!

Og derfor gidder jeg ikke å klikke for å se på noe som helst lenger, og hvem som tisser i byen på natt til lørdag, frankly my dear, I don’t give a damn. Hvorfor kan ikke avisene heller skrive artikler som handler om at det ikke finnes offentlige toaletter i små og store norske byer lenger? Det er jo der problemet ligger. Kan man ikke skrive gode tekster om eldre mennesker som bidrar i samfunnet istedet for sånne WOW-greier som handler om at bestefar tror at iPaden han fikk til jul er ei skjærefjøl? Det er faktisk de eldste av oss som har funnet opp alle de dibbeduttene som de unge tøffer seg med for tiden, så keep calm, du skal bli gammel og inkontinent selv en dag! At noen tisser i byen er ingen nyhet. At det ikke finnes toaletter er en, vel, ikke en skandale, men et stort problem.

At lokalpolitikere river av seg håret når pøblene flytter om på blomstene i et petunia-bed slik at det blir stående «Mo i rævva!» i stedet for bynavnet blir en stor nyhet, men at de samme politikerne slipper unna med å legge ned alt som bør være tilbud til unge og gamle sånn kulturellt sett burde være en stor nyhet, men blir det sjelden! I hvert fall ikke i den store klikkfesten på nettet.

Men slikt stoff har jo ikke samme smell i seg som: TISSET I BYEN! Jeg ser den.

Man kunne jo skrevet: DREIT PÅ DRAGET! men man vil jo ikke være ufin.

Legg igjen en kommentar

