ET DIKT OM BÆREKRAFT

Foto: NRK
Foto: NRK

…vi kan ikke ha ting som ikke lønner seg!

sier ministeren der hun står i sin usmarte drakt

nei?

hvor mye veier magi?

hvor tungt veier sangen som leget et hjerte som brast?

kan du gi meg en eksakt pris på gåsehud?

en tåre jeg ser der nede i salens blå lys?

på erkjennelsen som sank inn da det rette ordet falt og alt ble håp?

hva koster øyeblikket når et barns fingre treffer det rette hullet på en fløyte?

når fryd over mestring går som lava nedover ryggen

på han som trodde han aldri ville nå fram til suksess?

…vi kan ikke ha ting som ikke lønner seg! sier ministeren

der hun haster inn til et møte der lakeiene har hvisket henne i øret hva hun skal si, mene og tro

hva koster ministerens drakt, vil den lønne seg, sånn i det lange løp?

hvor mye koster fotografiet som bringer fram frost på en rygg?

hva er prisen på en plutselig frigjørende tanke utløst av en bok som ingen egentlig ville gi ut?

jeg kunne båret all applaus jeg har hørt til ditt bord og alle øyeblikk som har gjort meg til den jeg er

jeg er av det stoff som evige øyeblikk veves av

sett en pris på meg kjære – om du kan?

* Sven Henriksen 7. september 2014

En kommentar om “ET DIKT OM BÆREKRAFT

Legg igjen en kommentar

