EN FOLKEFIENDE MED SLØYFE.

1451357700Per-fugelli-sitat-latterkula.no

Vi sitter der og smådupper på soldekket, ser mot horisonten og registrerer så vidt det fine været.

Sommeren 2014 har vært strålende, men akk, nå er den over. Vi er solbrune og fine etter uker i Toscana der hverdagen kommer mot oss og sprer seg som regntung klagemur over Facebook og Twitter. For høsten er da ren hersketeknikk, er den ikke? Og ikke rakk vi å male hytta i år heller, nei skulle du sett!

For noen uker siden kom jeg til skade for å melde på egen twitterkonto at jeg synes ferie er kjedelig. At det er grenser for hvor lenge jeg synes det er givende å sitte under en palme å glo på havet. Det gikk ikke upåaktet hen. For tenkte jeg ikke på alle de stakkars menneskene som ikke hadde råd til å dra på ferie? Og mine dager er talte, visste jeg ikke det? Og for et fjols jeg var som ikke evnet å nyte dagene!

Du skal ikke klage på «feil» ting i Norge, eller kanskje i hele den vestlige verden. Om jeg hadde lagt ut, noe jeg aldri gjør, en status om at ferien var ALT for kort i år, stakkars meg, jeg som er så sliten! Eller at jeg er febersyk, ville det nok være helt ok, for jeg ser at slike statuser sanker likes, roser og hjerter i bøtter og spann. Men klag aldri på at ferien er for lang, det er ikke bra. I Norge er alle goder for små, alle helger for korte, alle diagnoser og sykdommer hjertelig velkommen.

Det offentlige manuskriptet i Norge er veldig forutsigbart. Ved middags og festbord er det «dit, men ikke lenger» Begynner du å snakke om temaer som ikke passer seg, la oss si selvgodhet og likegyldighet i deler av folket sier verten: Nei, nå skal vi ha det hyggelige dere! Og neste dag får du en irritert sms der det står: Kan jeg aldri invitere deg uten at du skal ødelegge stemningen? Vel, kanskje jeg har feil venner?

Det er derfor jeg elsker Per Fugelli, Norges folkefiende med sløyfe i halsen. Den lune mannen som har overlevd kreft og massiv klasebombing i avisenes kommentarfelt. Den eldre legen som sier at «nordmenn danser rundt den fete gullkalven» og roper på «mer til meg og mine!» Ja, jeg elsker ham så intens fordi han er som en værhane som ikke snakker deg etter munnen, men viser de faktiske forhold.

I Blåfjell er alt som ikke handler om penger og bærekraft noe «sosialistisk skudder skrevet av forvirrede mennesker» som tror på julenissen. Vel. Da Ibsenfestivalen åpnet for litt siden brukte Per Fugelli vår store dramatiker som reisverk i talen sin. «Troll, vær deg selv nok!» sa Dovregubben. For Norge er blitt det freakshowet Ibsen spådde. Vi er oss selv nok, og ingen skal komme her å fortelle oss noe som helst, for da blir vi sinte her vi sitter på soldekket fordi vi har jobbet så hardt med å bygge dette landet at vi fortjener å ikke bli forstyrret av nolduser som mener seg å vite noe annet enn vi vet selv. Men innerst inne vet vi jo at de fleste av oss som lever nå ikke har bygget en flik av Norge. Og ikke gjør vi det nå heller, det gjør faktisk de mange av oss elsker å hate.

Denne bloggen er skrevet rett etter at undertegnede har lest Per Fugellis siste kronikk i Dagbladet, som er en gjengivelse av talen han holdt på Nationaltheatret. Og kommentarfeltet bekrefter tekstens relevans. For kan ikke «den jævla tverrsoversløyfa holde kjeft?» brøler Ola Nordmann og fosser over seg av raseri. Jeg kunne ikke være mer uenig. Norge trenger flere tverrsoversløyfer, mer dannelse og empati.

Så stå på gentleman Per Fugelli. Du er ingen ensom svale midt oppe dette trådløse forvirrede fedrelandet som tenker med pengepungen og gråter på puten mens det sliter med nattesøvnen. For det er ikke spøk å våkne opp i Egypt foran en zfinx når du ikke husker en dritt av det som står i historieboka og på toppen av det hele ikke kan din Ibsen.

En kommentar om “EN FOLKEFIENDE MED SLØYFE.

Legg igjen en kommentar

