HJELP, DET ER JO JORD PÅ POTETENE!

IMG_1559

Vi snakker om miljøet, vi skammer oss over at vi kaster for mye mat, vi okker oss over matprisene, men hør her.

I disse dager popper det opp den ene nyheten etter den andre som hvordan bøndene må kaste mat som har skjønnhetsfeil, og derfor aldri har en mulighet til å nå butikkhyllene. For nordmenn vil ikke ha poteter med jord på, ei heller stygge, krokete gulrøtter, blekgul laks eller kjøttdeig med synlige fettklumper.

Og dagens agurknyhet er at agurken ikke må være for stor for å kunne selges. Dette er et ledd i en rekke saker som resulterer i at jeg vet ikke hvor mange tonn god norsk mat ender som dyrefor og ikke på middagsbordet til den gjengse nordmann. Når det kommer til mat er vi vestens folk i ferd med å bli totalt hjelpeløse. Vi kjøper singelpakkede whatever, fordi vi tror det er mer hygenisk. Både voksne og barn hyler opp over et stykke føde som ser ut som det det er fra naturens side. En fisk med munn og øyne er rene skrekkfilmen om den kommer inn i huset, og at en biff en gang i tiden har stått i et fjøs er noe som ikke bør nevnes for å bevare husfreden.

Ja, jeg tar kritikk på dette selv. I går kjøpte jeg en pose med ferdig kuttede rotgrønsaker i terninger. Hvorfor i huleste gjorde jeg det? Og hvorfor står jeg med en pakke ferdig hakket pepperoni i hånden og vurderer å kjøpe den selv om den koster nesten dobbelt så mye som uhakket pølse? Jo, fordi jeg er lat! Ok, jeg har sluttet å kjøpe oppdrettsfisk fordi all logikk sier meg at fisk som ales opp bak et gjerde og fores med antibiotika og kunstige fargestoffer er helsefarlig. Jeg kjøper heller ikke frossenpizza eller tørre burgere uten næring.

Men jeg har begynt å lete etter de peneste grønsakene. Jeg kjøper ikke bananer med flekker, epler som er litt rynkete i skinnet (selv om de er de aller beste i eplekake) jeg leter etter pakken med får i kål-kjøtt med minst fett på selv om jeg vet at lammekjøtt med fett blir til den beste får i kålen. Og jeg leser de fleste innholdsfortegnelsene på de produktene jeg velger fordi jeg ikke vil ha i meg tilsetningsstoffer som ikke er bra for meg. Men jeg synder altså stort når det kommer til det eksteriøre ved maten jeg drar inn i huset. Shame on me!

Jeg vet at grisen står i bingen, kua har stått i egen dritt på båsen, at gulrøttene har vokst seg store i jord, og at fisk og skalldyr har vært i havet og spist mye rare greier. Jeg er vokst opp på gård, og jeg er en ihuga fisker. Men i dag så jeg en fortvilt bonde med en alt for stor agurk i avisen. Agurken kunne ikke selges fordi den var for stor for markedet! Det er jo totalt meningsløst!

Fra i dag skal jeg prøve å bli litt bedre. Kjøpe de støggeste potetene, de største agurkene, den skumleste fisken som stirrer på meg fra fiskedisken, fårekjøtt som lukter fårekjøtt les: våte raggsokker og de eldste bananene. Tror jeg.

Legg igjen en kommentar

