LADY SINGS THE BLUES

Under Smeltedigelen Musikkfestival i Mo i Rana har jeg premiere på mitt nye prosjekt «Magnolia – When the night falls» som er en hyllest til Billie Holiday, Dr. Maya Angelou og Martin Luther King Jr.

Foto: Bjørn Le
Foto: Bjørn Leirvik

Jeg har hatt lyst til å synge Billie Holiday i mange år, men jeg har på en måte ikke følt meg klar for det. Å gi seg i kast med hennes materiale er ikke noe man bare rister ut av ermet. Så – for noen få år siden oppdaget jeg den amerikanske poeten og menneskerettsforkjemperen Dr. Maya Angelou og med ett hadde jeg en litterær inngang til stoffet. Langsomt tok tanken om å sette Holiday inn i et historisk perpektiv form.

Billie Holiday og mange med henne levde sine live som 2. klassespassasjerer i et Amerika der rasemotsetningene var store, og mange svarte artister «rømte» f. eks til Paris for å kunne leve trygt. Billie Holiday erobret Amerika og store deler av verden, men måtte spise sine måltider ute på kjøkkenet der hun opptådte og ble smuglet ut bakdøren etter konserten. Heldigvis lever vi i en bedre verden i dag. Eller gjør vi det?

Foto: Bjørn Leirvik
Foto: Bjørn Leirvik

Noen ganger kan jeg tenke at historien ikke kjenner seg selv igjen og at de som tok de harde kampene og tråkket opp stiene for de som skulle komme etter gjorde det forgjeves. Som Nina Simone sier i sin låt «Why?» «..or did Martin Luther King just died in vain..?» Det er noen av disse tankene jeg forsøker å utforske i denne forestillingen, som bortsett fra mine nyskrevne monologer vil inneholde masse vakker musikk fra Bille Holidays reportoir, litt Nina Sinone og Salomon Burke.

_DSC2466

Som scenografisk element vil Bjørn Leirvik’s flotte New York-stills danne et bakteppe.

Vokal/tekst: Sven Henriksen/Maya Angelou

Kapellmester: Sissel Brean Hovind Saxofon: Håkon W Skog Erlandsen Flygel: Jørn Øien Gitar: Frode Hansen Kontrabass: Snorre Magnus Sivertsen Trommer: Aleksander Kostopolos

Premiere: Smeltedigelen Nordland Teater 10. oktober 19.30 Hovedscenen

Spilles også på Vinterlysfestivalen Mo i februar 2015, samt turné i august 2015 Samarbeidsprosjekt mellom: Smeltedigelen, Nordland Teater og Nordnorsk Jazzsenter.

Legg igjen en kommentar

