JEG, EN FLINK PIKE.

copy-copy-img_4636.jpg

Jeg er mann, men jeg er også flink pike.

Jeg vasker og steller,baker brød, sylter agurker, gjør alt det en flink mannepike må gjøre for å holde hus og liv gående og dritt og lort fra livet. Jeg går på jobb hver dag, og kommer hjem blek og utslitt. Jeg gjør så godt jeg kan. Og jeg klager ikke. Jeg rer senger, baker eplekake, jeg sender en blomst til svigermor, lager hjemmelagete fiskekaker, går tilbake på jobben og spiller forestilling. Så legger jeg meg halvdød og utslitt og sovner omtrent før hodet lander på puten. Neste morgen er det full fres igjen. Jeg sier ikke nei til noe, selv om jeg prøver å lære meg dette ordet på tre bokstaver som synes umulig å få ut av munnen. Jeg er en flink pike. En flink mannepike. Men jeg får sjelden kred for det, jeg er mann. En mannepike.

Grunnen til at jeg ikke får så mye ros er at det forventes ikke så mye av en flink mannepike som gjør kvinneting. Særlig ikke om han lever med en annen mann. Det er først i et forhold mellom mann og kvinne at krav og forventninger fordeles og gamle holdninger skaper offer og seierherre. Mor, far og barn aka kjernefamilien regnes som den mest «normale» måten å leve på selv om den har størst krav på seg, og om vi skal være ærlige er det mest «kompliserte». Det er kanskje derfor alle regler og lover tilpasses denne hardt prøvede modellen.

Vi som lever utenfor eller på siden av denne boksen tilpasser oss livet på en annen måte enn de som bor i Bakkebygrenda der alle postkassene MÅ være samme farge, der gutter ikke kan gå i rosa og jentene ikke i lyseblått, der kvinner bærer med seg historiens foranderlige, men dog så gjenkjennelige og stramme korsett, og mennene har lengre løpestreng når det kommer til plikter. Noen ganger synes denne flinke mannepiken synd på alle som lever med så mange antikke krav på seg. Faktisk.

Likestilling? Likestilling oppstår kun når gamle mønstre brytes. Når verden forstår at de samme rettigheter er de samme rettigheter og ikke tilpasning fordi fordi fordi osv. Jevnbyrdighet skapes ved at vi flytter blikk og fokus vekk fra at menn og kvinner er så VELDIG forskjellige. Vi er ikke så forkjellige som vi tror, men «forkjellskortet» er en fin sovepute i alle debatter. Noen ganger opplever jeg at enkelte diskusjoner skaper et juv mellom kvinner og menn.

Vel, nå er det tilfeldigvis slik at det er kvinner og menn som stort sett har fått oppgaven å formere seg og føre menneskeheten videre, da med alt det dette fører med seg av slit og til tider unødvendig og pålagt strev. Og det er lett for oss som ikke har barn å sitte på gjerdet og le av alt som sies i denne sammenheng. Men det er faktisk ikke slik at du MÅ få barn. Denne flinke mannepiken kunne nok ha skaffet seg barn så lett som ingenting, men han er ikke villig til å gi opp det livet han lever, ei heller karrieren. Derfor sutrer han ikke over at ingen kommer til å arve ham. Så har du ikke tid, råd eller lyst til å ha barn, mitt råd er: Kjøp en hund, en katt eller en undulat.

Men Jeg er flink pike. Jeg kjenner mange flinke piker som gråter seg i søvn hver kveld fordi dagen ikke strakk til. Men han kjenner også mange ikke så flinke, ganske slemme piker som gir faen i at det ligger noen lodotter i krokene, som ikke bryr seg om at bollene ikke er hjemmebakte eller at ripsgeléen ikke ble stiv, som trosser barnehagens mobbeskrekk og sender guttene avsted i rosa overtrekksdress. Og jeg kjenner noen menn som lever med koner som er flinke piker, så flinke at de ikke fortjener dem. Og jeg kjenner mange andre flinke mannepiker som lever sammen med slemme piker, menn som legger seg utslitte om kvelden når dagen ikke strakk til fordi den slemme piken han lever med er på utviklingsseminar i Sør-Afrika. Og han får sjelden kred for det av gutta boys der han ligger og venter på at tørketrommelen skal bli ferdig, at han må opp å brette tøy, smøre matpakker, få ungene avgårde og kanskje jobbe litt hjemmefra i morgen og han orker, samtidig som han må bite i seg at gjengen sier: «Så synd med Per som kunne gjort en lysende karriere, så går han hjemme og vasker huset.»

Men jeg vil fortsette å være flink pike. Nå skal jeg legge brødene jeg bakte i går i fryseren. Så skal jeg skrive en artikkel for et magasin, begynne å pakke alle bøkene fordi vi skal flytte. Ja, det er søndag, jeg vet, men flinke mannepiker tar ikke fri på en søndag. Den andre mannen i huset? Eh, han ligger og sover. Var på fest i går. Men jeg snekrer ikke, jeg stryker ikke, jeg måker ikke snø, og ikke faen om jeg vasker bilen. Hva har man ellers en mann til? 🙂

Det kommer en dag i morgen, er denne flinke mannepikens evangelium. Men etter jul skal han la alt fare og kose seg glugg i New York i noen uker. Flinke mannepiker kan også være skikkelig slemme. Og det er det fordi de vet at de fortjener det. Ha en fin dag alle flinke piker av begge kjønn!

Legg igjen en kommentar

