BLÅ FEMINISME? KNEGG.

IMG_4437

Sitter å ser en kvikk ung dame som kaller seg blåfeminist og som nekter å la seg styre av «statsfeminismen.»

Statsfeminismen, hva er det? Ufrivillig frihet som er pålagt kvinner og menn i Norge? For feminisme handler om frihet, og den er ikke pålagt, den er kjempet fram av mennesker som gikk foran og tråkket opp stiene for de som skulle komme senere, og som beklageligvis også har ført til å unge kvinner i dag kan stå på fjernsyn å påstå at feminisme er en tvangstrøye som hemmer det frie valg. Sludder, og blåfeminisme er ikke annet enn gammelt konservativt tankegods. Jeg kunne ha sluttet denne teksten her,men la meg forklare, det behøves tydeligvis.

Min mor fikk syv barn. Hun var hjemmeværende. Hun hadde en drøm om å skrive bøker, men det ble aldri slik fordi livet kom i veien og tiden strakk ikke til. I løpet av barndommen kan jeg huske at min far lagde mat en eneste gang; kjøttkaker som skulle applauderes som et mesterstykke av hele slekta. For skulle du sett «en mann som kan lage kjøttkaker!» Ja, slik var verden da jeg var liten. Mor stoppet strømper mens far leste avisen på sofaen, sliten som han var etter en lang arbeidsdag stakkar. Nå er far død, og mor sitter utslitt på et gamlehjem. (Heter det det nå?)

De borgerlige har en lei tendsens til å tro at alt har vært som det er nå. At det alltid har vært naturlig å se en mann trille barnevogn på gaten. Da jeg var liten ville en mann heller ha tatt sitt liv enn å bli sett trillende på en barnevogn. Men på grunn av kvinnekampen på 70-tallet (som blåfeminsten på tv er takknemmelig for, sier hun) er en mann med barnevogn helt naturlig. Det er heller ikke så mange som hever et øyebryn om jeg forteller fremmede at jeg er homo, noe som ville vært umulig på 70-tallet osv. Listen er lang over alle kamper som er kjempet og vunnet. Nå synes de borgerlige at alt som har vært tabu er så naturlig at det ikke er noe å lage et nummer av, og surfer derved på andres kamper. Frekkhetens nådegave kaller man slikt.

Men nå vi altså blåfeministene at kvinner og menn skal slippes fri fra statsfeminismens klamme grep! For er ikke folk voksne nok til å velge sine liv selv? Nei, ikke alltid. Jeg skal ikke ta hele leksa om lik lønn for likt arbeid, men vi er ikke i nærheten av å ha likestilling i Norge. Derfor synes jeg det er direkte patetisk å tro at kvinner ikke vil trekke det korteste strået om man fjerner fedre og mødrepermisjonen. At the end of the day er det fars jobb som er viktigst, særlig innen høyrefløyen der de kvinnelige topplederne har økonomi til å ansette folk til å ta seg av alt der hjemme slik at både mor og far kan jobbe 24/7, og så retter man opp dårlig morsrykte med å pepre Instagram og SnapChat med bilder der mor har «kvalitetstid» med de søte små!

Likestilling? Not.

Og – jeg vet ikke hvor ofte jeg har hørt menn snakke nedsettende om sin kvinnelige sjef. «Hun er ikke kvinne slik som hun holder på» sies det, selv om hun oppfører seg som hvilken som helst mann ville ha gjort.Og «hvem trenger 8. mars?» spørres det? «Vi har jo likestilling!» «Og er ikke disse støgge feminstene egentlig lesbiske?» Slike holdninger og utsagn lever i beste velgående. Vi er ikke i nærheten av å være der vi tror vi er.

Tenk at jeg som 59 år gammel mann skriver dette? På 70-tallet ville det ikke være mulig for en voksen mann å skrive slikt. Jeg tror rett og slett han ikke ville ha kommet på det. Men ja, verden har tatt noen gigantiske skritt i rett retning, men vi må videre til den dagen vi har samme rettigheter for alle. Og det tror jeg neppe de nye blå feminst-wannabeene er i stand til å fikse.

Nok en gang er det kvinner som prøver å reversere historien. For hvem hatet 70-tallesfeministene mest da kampen sto på som verst? ? Jo, det var nettopp kvinner som følte seg truet i sine posisjoner som fruen til en suksessfull mann. Glemmer ikke da jeg traff en kvinne i et coctailselskap på 80-tallet. Jeg presenterte meg, og hun sa: «Hyggelig å møte deg, jeg er Fru Øivind Bergh!» Skjønner du hva jeg snakker om?

Så småtøser, grow up! Og les dere litt opp på historie! Den vil lette litt på lokket. Kanskje.

En kommentar om “BLÅ FEMINISME? KNEGG.

  1. Takk! Dessverre ser det ut til at de fleste må erfare før de forstår. Og når man kan kjøpe seg vekk fra de fleste negative erfaringer, da blir forståelsen særdeles lite utviklet.z

Legg igjen en kommentar

