MER FRIHET? FUCK IT!

IMG_4307

Forleden ble en venn av meg bedt om å vis ID på et tog i Norge.

Politiet dundret inn og ba alle med mørk hud legitimere hvem de var. Min venn er fra Nord-Norge, hun er oppegående og slagkraftig og skummet selvfølgelig over av raseri over dette opptrinnet.

Ok, politiet har faktisk lov til å be folk om ID, men først skal de legitimere seg selv og så fortelle grunnen til at de ber folk om å vise ID. Jeg har aldri opplevd å bli bedt om å vise ID på et offentlig transportmiddel, men jeg er jo etnisk norsk, kritthvit som et laken.

Ofte ser jeg slikt hende på store flyplasser i inn og utland. Folk med mørk hud dras tilside i pass eller sikkerhetskontroll. Og hva kan dette komme av? Er mørk hud det samme som fare? Og borger hvit hud for trygghet? Hvordan kan myndighetene regne det for sikkert at min hvite hud og norske pass er det samme som at jeg alltid har edle hensikter når jeg skal inn eller ut av landet? Jeg er nesten fristet til å kalle den «silingen» for apartheid.

For ikke så lenge siden satt jeg ved siden av et fotball-lag av unge gutter som skulle avsted å spille en kamp. Det var humør og spøk, iPads og iPhoens og guttelatter og knuffing. En av guttene var mørk. Plutselig kommer tre uniformerte menn bort til ham og spør: «Heter du…(så mumlet de et navn)?» Gutten blir helt stiv. «Du må komme med oss», sier en av politmennene.  Gutten stritter i mot mens alle de andre guttene begynner å skrike og rope: «Men det er jo «X» for faen, han er jo en av oss!» Den såre gråten til gutten som ble slepet ut skjærer meg fremdeles i hjertet.

Jeg vet ikke hvorfor polititet hentet denne gutten, men det så verken menneskelig eller særlig pent ut.

Jeg opprøres av slike hendelser, både den på toget og den på Gardermoen. Det kan godt hende at politiet har sine fulle rett både her og der, men å be noen om ID bare på grunn av hudfarge er et overgrep i et land som kaller seg demokrati. Og jeg håper denne saken får et etterspill.

Mer frihet, er dagens evangelium. Frihet for hvem? Bare for de som ligner på oss selv? Eller for alle?

Å være mørk i dag er fremdeles et stigma i en kald verden. Kan nevne en litt vittig hendelse fra en ferge i Hellas nå i høst. En ung afrikansk mann vrengte av seg jakken og viste et hvitt t-skjortebryst der det sto: I AM HEALTY!!! Ingen lo. Man kan jo ikke stole på en afrikaner som mener seg å være ebola-fri i disse dager?

En kommentar om “MER FRIHET? FUCK IT!

Legg igjen en kommentar

