VI, DE STAKKARS GAMLE?

Foto: Rana Blad
Foto: Rana Blad

Tidlig. Sitter som vanlig og hører på P2 og drikker kaffe mens radioen surrer.

Kaffekoppen stanser i lufta når jeg hører en sak om at nok en tv-kanal for ungdom skal på lufta, og at «de gamle» protesterer. «De gamle» er visst nok oss over femti som snart skal dø, som savner «Hva var vel livet uten deg?» og «Husker du?» og lignende. Vel, jeg er over femti, jeg nærmer meg seksti, og jeg undrer: Er jeg gammel, og trenger jeg en egen tv-kanal der jeg kan sitte mimrende foran flatskjermen og synge med etter beste evne? Not.

Jeg tror nok folk som er åtti eller nitti eller hundre, noen av de aller eldste som ikke lenger er i stand til å komme seg ut av huset på grunn av helse etc vil sette pris på det, men alvorlig talt Nrk, du er ikke gammel når du er femti år! For det er faktisk folk som er eldre enn oss som har funnet opp alle de dibbeduttene de aller yngste sitter og knatter på! Og farfar tror faktisk ikke at den nye iPaden han får til jul er ei skjærefjøl, han er fullstendig klar over at den er en liten datamaskin. Og ikke bli så forbanna overrasket over at jeg som er en «fortidsøgle» forstår meg på Twitter, SnapChat og kan laste ned et nytt profilbilde på Facebook!

Hvorfor i huleste skal jeg som plutselig kalles «senior» sitte å kose meg med norske svart-hvitt-filmer fra 50-tallet? Vi er ikke senile, vi er ikke idioter. Det er vi som leser bøker, som ser filmer, som har mer penger enn de solariumsbrune nøttehodene som sitter ved svømmebassenget på Paradise Hotel og tar verden innover seg på den mest selvopptatte og stupide måte. Og for å være helt ærlig, jeg har ikke tid til å sitte å glo på tv. Så kutt ut nedtaltenheten!

Når dette har sagt, og om vi skal snakke radio og tv-kanaler, jeg savner tyngde i tilbudet.

Jeg savner ikke mimrestunder eller programmer om at alt var så mye bedre før. Alt var ikke bedre før, alt var verre før. Nå kan vi øse av all verdens kunnskap rett fra egen datamaskin, vi kan laste ned filmer og bøker, det finnes nesten ingen grenser for hva vi har tilgang til. Men nå svømmer media panisk upstream for å fri til de aller yngste og fattigste av oss med det ene stupide konseptet etter det andre. Hvem pokker gidder å sitte å se på Nrk-serien der man filmer folk som sitter og ser på tv? Og hva med litt norskundervisning for programledere, (ja,nå høres jeg gammel og døende ut) men det heter faktisk Tandori-kylling og ikke «Tandori-skylling» og det heter kjedekollisjon og ikke «skjedekollisjon» osv 🙂

Mennesker har for tiden lenger levealder enn en iPhone.

Vi kan skifte batterier, og vi møter ikke en vegg der det står at «denne varen kan ikke lenger oppdateres!» Som Knut Nærum skrev i en kronikk i Dagbladet i forrige uke: «Trenger vi dikt-analyse?» Ja, vi trenger både det og mye annet. Vi trenger kulturtilbud som ikke bare frir til hvordan vi kler oss og hvordan vi er på håret. Vi trenger magasiner som er mer enn Signy Fardal som drar til Paris på Diors regning når hun intervjuer en av vår tids mest spennende skuespillere, men sitter bare og babler om parfyme fordi det er en del av avtalen.

For «vi gamle» over femti gidder ikke dette lenger, vi vil lese noe med mening, noe som lodder litt dypere. Og det er derfor vi ikke gidder å kjøpe Dagbladet og VG lenger fordi hvem bryr seg om flått og fjas? De virkelige nyhetene finner vi på nettet, og dessuten er vi ganske skriveføre selv. For det er nemlig slik at en om dannelsesreise starter ved en svømmebasseng i Mexico mens tre filmkameraer følger deg blir det ofte vanskelig å kunne si en hel setning med mening. Og da sitter vi der og spiser «skylling-wok» og den ene meningsløse tv-produksjonen flimrer over skjermen som en «skjedekollisjon» Men nei, jeg savner ikke Odd Grythe eller pausefiskene på fjernsynet. Og om jeg skulle bli nitti håper jeg en kulturell spaserstokk sørger for at noen kommer og synger Lady Gaga og Grace Jones for meg! Eller er det vedlig gammeldags?

Fikk faktisk en idé. Lag gjerne en tv-serie om undertegnede. «Et år med Sven Henriksen – minutt for minutt..»

Jeg tror mange ville ha problemer med å henge med i svingene. Jeg er en smule raskere enn både Hurtigruta og Nordlandsbanen. Aldri er jeg sent ute heller.

Det har jeg ikke tid til!

Legg igjen en kommentar

