SORGENS ALFABET

IMG_5247

Sorg?

Sorg er ikke en frakk du kan ta av etter en viss tid. Sorgen setter seg i huden, rokker ved virkeligheten, er ikke et rom eller en tilstand. Den kommer i bølger, noen små og andre som brenninger som skyller inn og slår luften ut av deg. – Nå må du legge dette bak deg, sier folk ofte til de som har mistet noen. For det er ikke sunt å degge ved sorgen for lenge. Move on!

Ja, det er et stort ansvar å leve videre når mennesker du har elsket et helt liv går ut av tiden, og nei, man skal ikke degge for sorgen.

Men det er disse små øyeblikkene der du tenker at du må ringe til en venn for å fortelle om en glede, et problem eller noe helt dagligdags. Mens du griper etter telefonen forsvinner gulvet under deg fordi du plutselig ikke husker at vennen ikke lenger har et telefonnummer. Et slikt øyeblikk kom mot meg i går da jeg så et bilde på nettet. Å, jeg må ringe om det prosjektet! tenkte jeg, men så stakk smerten i brystbeinet, dette prosjektet blir det aldri noe av, vi har sunget vår siste sang sammen. Fra nå av er alt bare minner. Og de lever, skinnede blanke.

Sorgens alfabet er ikke en samling bokstaver i logisk rekkefølge, det er en ulogisk og uforutsigbar samling tegn som gjør som de vil. Det kan komme som lys, som lukt, musikk eller bilder. Det kan være et sted du kjører forbi, hvordan en fremmed løfter hånden opp og stryker vekk en hårlokk fra pannen og denne lille bevegelsen vekker minner til live. Det kan være en sang, et dikt, maten på bordet, lukten av en vin, snø på et vindu, en blomst som du elsket. Sorgens alfabet er også vakkert, for det er vårt eget med alle skjulte tegn og følelsesmarkører.

Nei, jeg degger ikke for sorgen, men jeg trodde jeg var over i den perioden at «ja, du er borte, og jeg har akseptert det», men så begynte gulvet å gynge i går morges da en tone klang som i et krystall-glass, det du elsket å drikke av, det du visste jeg var så redd for at skulle bli knust. Du knuste det aldri.

En kommentar om “SORGENS ALFABET

  1. Elsker din blogg! Det er så lett å relatere meg til det du skriver! Jeg vet hva du snakker om når du beskriver sorg, har det fortsatt slik ift bestefar, enda han har vært borte i 13 år.

Legg igjen en kommentar

