SJEF PÅ SAMISKE PREMISSER?

Kautokeino
Kautokeino

Ny teatersjef ved det samiske nasjonalteateret i Kautokeino ble tilsatt her forleden, og noen få brummet litt eller mye på sosiale medier. Jeg blandet meg inn i en tråd, og vips, NRK Sápmi lagde en sak av det.

«Store diskusjoner om ny sjef» skriver rikskringkasteren som ofte har en hang til å overdramatisere virkeligheten. For det første synes jeg det er latterlig at NRK sitter og spaner på Facebook for å finne de «gode» nyhetene, og for det andre synes jeg det er direkte ufint å publisere en sak uten at han som er blitt ny sjef kan få komme med et motsvar. NRK Sápmi bør mene noe selv og ikke bare spionere på andres meninger.

Sakens kjerne er at noen mener at Rolf Degerlund er feil valg fordi han ikke er samisk. Ikke snakker eller skriver samisk, og har av den grunn ikke kjennskap til den samiske kulturen, eller vil evne å drive det samiske teateret på samiske premisser. Og så er striden i gang. Man hamrer i vei med påstander om at «samene er gjest i egen stue» og at «majoriteten nok en gang har vunnet» i valg av ny teatersjef, og «er ikke samene selv kompetente til å drive sitt eget teater?» og det som verre er. Rett skal være rett, ingen av de som krangler er ute er Degerlund personlig, og det ville jo ellers være merkelig siden «ingen» av dem «vet hvem han er» 🙂

Styret ved det samiske teateret har gjort jobben de er satt til. De har valgt den de selv mener er den beste av de fire søkerne til å lede teateret gjennom en vanskelig tid der et nytt teaterhus MÅ komme på plass. Jeg ser ingen gode argumenter for at språk-kunnskaper eller oppvekst i reindrifta er fordeler for å kunne drive lobbyvirksomhet i departementene. Selvfølgelig er det viktig at en sjef for samisk teater har kjennskap til samisk kultur, men han eller hun bør også ha godt kjenneskap til teater og ikke minst til drift og forståelse for kulturpolitikk, for det er via den pengene til nytt bygg skal utløses.  Og der er Rolf Degerlund den tyngste kandidaten uten tvil selv om han er svensk, ikke «storsvensk», han kommer fra Lappland/Nordbotten og er en mann som er vel bevandret i forståelse av urfolks kår og kamp.

Det som skremmer meg mest med denne diskusjonen på sosiale medier er at noen vil snevre den samiske kulturen inn til å bli en sak bare for samer, med samer og av samer. Og at samisk teater skal drives på «samiske premisser» Men hva slike samiske premisser er har ingen maktet å forklare meg. Noen hevder sogar at klassikere ikke angår det samiske publikumet. De vil se teater som handler om deres egen virkelighet. Det er forsåvidt vel og bra, alle vil gjerne se en flik av seg selv i det man ser å en teaterscene, men å hevde at Shakespeare og Ibsen ikke angår samer er noe sprøyt. Om så var ville samer være høyt hevet over livets almenne problemer som kjærlighet, hat, svik, familedramaer og andre av livets konflikter. Og det er selvfølgelig ingen, selv ikke urfolk. Man har spilt Shakespeare i indre Afrika på stammens eget språk og folk har sittet fjetret fordi de har kjent seg selv igjen, dette vet vi. Men noen iherdige forkjempere for «ren rase» ved det samiske teater mener at samer ikke trenger eller vi evne å «forstå» klassikere.

Så, hva er samiske premisser? Hva er samisk teater? Og hvem er det samiske folk?

Samiske premisser er, tror jeg, er kunst som lages av/for samer med forståelse for egen kultur, eller av andre som lager kunst med samisk innhold uten å fornærme det samiske folk. Men den samiske kulturen bør ikke være en hellig ku som det ikke bør stilles spørsmål til. Om den bare skal settes høyt opp på en pidestall og pakkes inn i joik, pels og fjær, røykmaskiner og spektakulære kostymer ser jeg ikke helt hvordan den skal kunne makte å overleve. Jeg vet at veldig mange mener at samisk teater må ta seg selv inn i samtiden. Og ja, det har det begynt å gjøre. Nye dramatikere kommer til og skriver historier fra her og nå. Jeg kan nevne f. eks Siri Broch Johannesen.

Hva samisk teater er?

Det er teater spilt på samisk. Ikke verre enn som så. Og det samisk folk er samer som er spredd for alle vinder, noen har mistet språket, andre bor i de samiske kjerneområdene og tror at de dermed har rett til å være talerør og sette standard for hva som er comme il faut og konsesus i samiske kulturspørsmål. Slike holdninger gjør meg rasende. Samer er like forskjellige som alle andre folk.

Jeg er enig i at det samiske teateret aller helst bør ha en samisk sjef. Jeg er enig i at det bør spille på samisk. Jeg er enig i at den som leder det bør ha samisk kulturforståelse. Men jeg er ikke enig i at man skal snevre den samiske kulturen inn.

Ei heller skal man tro at ingen andre enn samer selv vet hvem de er. Jeg tror vi alle lærer mye av folk som ser oss fra utsiden. Og jeg mener at veldig mange av oss som står på midt-streken mellom den norske og den samiske identiteten og føler tilhørighet til begge bør bli likeverdige samarbeidspartnere. Og ikke minst er vi mange samiske kunstnere som lever og jobber i yttergrensene av Sápmi som ikke er «fiender», vi er støttespillere, så slipp oss inn? For jeg tror ingen har godt av å stirre på egen navle for lenge, det kan bli litt introvert til tider.

Vel, nå ble det ikke en samisk sjef denne gangen. Mange er sinte og skuffet for det. Styret, jeg har snakket med et par av dem, mener at de har valgt den beste av de fire kandidatene. Så nå må vi leve med det. La dørene være åpne, taket høyt. Jeg ønsker Rolf Degerlund lykke til med arbeidet. Kanskje han kommer til å overraske de skuffede stort? Det har hendt før. De som var skeptiske til han som sitter nå har allerede begynt å savne ham. Det er rart det der, når man blir kjent, og den man ikke ville ha får vist hva han er god for, så kommer respekten. Det skjer selv blant urfolk. Er det ikke merkelig hvor like vi mennsker er uansett hva og hvor vi kommer fra? One love, one world.

5 kommentarer om “SJEF PÅ SAMISKE PREMISSER?

  1. Gode poeng Sven, det er bare det at den samiske kulturen er mer enn rein, kofter, lavvu og joik, den er vår identitet. Og der er kjernen til at jeg tenker annerledes enn deg. Om noen år når samekulturen er utvannet og samene helt assimilert inn i majoritetssamfunnet, da først vil folk forstå hva som gikk tapt. Jeg vil ikke dit. Håper du forstår meg.

  2. Nei nå har vi vel sagt det meste og belyst det fra flere hold, så nå har vel vi gjort vårt? Takk for god diskusjon, det kommer nok noe utav den, skal du se 🙂

Legg igjen en kommentar

