SVENS ÅR

Facebook har en artig greie for tiden, du klikker på en link og så samler det sosiale nettstedet opp «høydepunkter» fra året som gikk.  Jeg vet ikke helt om jeg er enig i Facebooks valg, så her er noen høye og lave punkter jeg har valgt selv.

Hva er det som først dupper opp til overflaten når jeg tenker på 2014? Jeg tenker først og fremst på tapet av mine to nære og gode venner Alex Scherpf og Inga Juuso. Nyheten om deres død var to kraftige øksehugg mot sjel og sinn. Jeg sørger over de to, og det kommer jeg til å gjøre lenge. Vi vet alle at livet tar slutt for oss alle en dag, men jeg var ikke forberedt på at det skulle være så tungt å miste nære venner.

Foto: Harry Johansen fra "JASAT" Ice Globe Theater Sweden
Foto: Harry Johansen fra «JASAT» Ice Globe Theater Sweden
Alex og jeg for lenge siden på Beaivvas Sami Teahter
Alex og jeg for lenge siden på Beaivvas Sami Teahter

Mitt år har også vært glede. Jeg har hatt mye flott å gjøre på scenen. «Siw Anita» ruller og går. Jeg fikk gjøre «Magnolia» der jeg synger Billie Holiday sammen med et knippe av landets beste musikere, en forestilling som skal ut på turné i 2015. Og ikke minst «Stormen» i regi av Birgitte Strid.

Som Antonio i Stormen
Som Antonio i Stormen

Men aller gjevest var «Trost i taklampa» under åpningen av det nye Prøysen-huset i sommer i regi av Morten Joacim sammen med et strålende ensemble.

Trosten 2014
Trosten 2014

Som Bergman-stipendiat fikk jeg sitte i huset til Ingmar Bergman på Fårö og skrive i en hel måned våren 2014. Det var en flott og beroligende opplevelse. Takk for det Bergmanstiftelsen.

Solnedgang på Fårö mai 2014
Solnedgang på Fårö mai 2014

På det private har vi kjøpt hus. I oktober flyttet vi inn og døpte det straks for Tusenfryden. Det ligger rolig og stille ved elva noen kilometer nord for byen. Vi er særs fornøyd med det.

På Tusenfryden
På Tusenfryden

Ja, det har vært et vakkert år, både tungt og lett. Nå banker 2015 på. Jeg venter spent. Jeg skal være festival-profil under Vinterlysfestivalen ved Nordland Teater, gjøre spillefilm, spel og nye roller.  Jeg er heldig. Tusen takk.

Og jeg skal fylle 60 år i juni. Det er et faktum jeg ikke kan gjøre noe med, men jeg har invitert mine 100 «næreste» 🙂  venner til fest i New York City den 29. juni. Ah well…

Life, blessed be.

Legg igjen en kommentar

