HVEM POKKER VIL FORANDRE SEG?

10411828_10153046534021840_3436143187642342525_n

De fleste av oss roper på forandring. Men hvem vil forandre seg? Vil du? Vil jeg?

Blogger, kommentarfelt og sosiale medier flyter over av hyl og skrik om forandring. Vi nordmenn er vel på listetoppen når det kommer til å ønske oss forandring, det være seg å pusse opp huset eller skifte ut politikere eller regjeringer? For bare vi får forandring vil alt bli så mye bedre, roper vi. Den sittende regjerings tilstedeværelse skyldes at vi var SÅ lei den gamle, og nå etter kun ett år begynner folk å skrike etter noe nytt. For det blir aldri slik vi forventet. Den nye regjeringen var ikke den vi trodde vi stemte på, og det nye kjøkkenet gjorde oss heller ikke så lykkelige som vi trodde da vi svei av 200 000 kroner for å få det montert. Kan det rett og slett være slik at de er oss selv som burde ta en titt i speilet? Forandre eller justere oss litt?

Ja, det er så lett å sitte ved tastaturet og sende ut sine postulater til verden om alt som er grusomt urettferdig og feil, men svært få av oss letter på baken for å gjøre noe med det. For vi er velgere, kunder og forbrukere, vi vil gjerne ha den varen vi bestiller,  og det er slett ikke vår sak å gjøre noe som helst, eller? Det er noe som heter «If you want change, be the change!» Nå skal ikke jeg gjøre meg bedre enn det jeg er, jeg har sunget solo i sutrekoret mer enn en gang. Men her forleden slo det meg: Kanskje det er meg det er noe galt med? Kanskje jeg burde forandre meg? Derfor har jeg valgt å gå inn i politikken for å prøve å forandre på de tingene jeg er lite fornøyd med. Nå gjenstår det selvfølgelig å se om politkken vil ha meg. Tiden vil vise.

Noen ganger sier gamle venner tll meg at jeg har forandret meg. Det er en stor kompliment. Jeg vil ikke være den jeg var den gangen vi ble kjent, jeg vil være i forandring. Hel ved, hva er det? Et menneske du alltid kan stole på? Et menneske som aldri forandrer mening? Slike folk er skumle, synes jeg. Jeg liker uforutsigbare mennesker som stadig viser nye sider og forandres etterhvert som livet tikker og går. Men kjernen er den samme, den trygge gode kjernen.

Jeg har lav terskel for sutring. Når jeg møter folk som sutrer tenker jeg: Hva har du gjort selv? Er alt andres feil? Jeg har sutret mye selv, men jeg har sutret ferdig, tror jeg. Og den dagen jeg sluttet med det begynte gode ting å skje. Jeg tror det var fordi jeg tok innover meg ordene: «Om du vil ha forandring, vær forandringen!» Bryt opp, flytt til et annet sted, gjør noe annet. Men selvfølgelig, det aller tryggeste er å bli sittende i soffan, få inn verden via internett og flatskjerm, okke og akke seg over alt som er så feil og grusomt. Men om du forlater soffan finner du lykkepunktene. Folk sier også til meg: «Jeg skulle ønske jeg var så heldig som deg som fikk reise så mye ut i verden!» Hallo, det er ingen som gir deg lov til å reise, du reiser! Ja, jeg vet at alle ikke har råd til å reise. Og andre kan ikke reise. Og noen tør ikke. Og noen få skjønner ikke vitsen med å reise.

Nå som vi alle har fått vårt eget Speakers Corner via tastaturet vokser klagemuren til himmels. Debattene går, ofte harde og vonde. Når man ikke behøver å se hverandre i øynene er vi ikke så nøye med verken folkeskikk eller respekt. Til tider tenker jeg at jeg vil melde meg ut av alle slike kanaler. Legge ned denne bloggen, slette Facebookkontoen og forlate Twitter og SnapChat. Men så tenker jeg, de er også kanaler for å gjøre godt. Kanskje mane til forandring. Hva tror dere, skal vi bruke 2015 til å forbedre oss? Gå for litt ømhet? Selv vil jeg velge å ikke hyle og skrike så mye, heller lete etter løsninger. Prøve å forandre meg, og å være forandringen. Selvfølgelig vil vi aldri bli kvitt de få som bare er på sosiale medier for å bli fornærmet eller for å krangle. Men litt underholdning må vi da kunne unne oss neste år også? 🙂

Godt nytt år alle lesere!

Legg igjen en kommentar

