ET GODT NYTT ÅR?

Union Square New York
Union Square New York

Sitter her på årets første dag. Skihopp på tv, de lange tankene flyr. Et godt nytt år?

Disse fire ordene fyller iPhonen, Facebook og Twitterkontoen min. Det er hyggelig, men et godt nytt år. Tror vi på det? Vi vet at 2015 ikke blir bare godt, det kommer tunge dager med sorg, øyeblikk av mismot og fortvilelse. Mennesker som dør, jobber som glipper, nei, alt vil ikke bli rosenrødt i 2015. Men vi klamrer oss til håpet der vi sender disse fire ordene ut i verden til vår store eller lille flokk av familie, venner og bekjente. Håpet er alt vi har, eller? Jeg tror vi mennesker besitter mer en et passivt håp, vi har muligheter til både å forandre oss selv og verden, men én dag i året er ikke nok om det skal settes ut i livet.

Hver gang fyrverkeriet går til himmels på årets siste kveld kryper en dyp melankoli innover meg.

Det kan hende det faller en tåre eller to. For denne kvelden er jo en vareopptelling eller et nærbilde av egen status. Hva fikk jeg til, og hva glapp? Hvorfor gjorde jeg sånn og ikke slik? Hvorfor jobbet jeg ikke enda hardere i den produksjonen, om jeg hadde strukket meg litt lenger kanskje jeg hadde levert bedre? Og hvorfor i himmelens navn hang jeg meg opp i den uviktige og fjollete detaljen? Og det menneske som jeg hadde så store problemer med å samarbeide med, skulle jeg vært mildere, mer samarbeidsvillig selv? Ja, det er store tanker man baler med på en nyttårsnatt når kalenderen vender et blad. Noen av disse er kanskje forgjeves, mens de aller fleste er nyttige for å kunne ta seg videre på veien til å bli en bedre person, arbeidskollga, kjæreste og venn.

I løpet av de siste ti årene av livet mitt har jeg tatt grep.

Jeg har kvittet meg med sigaretter og alkohol. Disse to tingene var svært enkelt å slutte med. Det som har vært verre er å innse at jeg ikke alltid tar tatt alle mulightene jeg har blitt tildelt helt på alvor. Jeg har brukt mer tid på å sutre over alle de tingene jeg ikke fikk enn å gjøre mest mulig ut av alt jeg har fått. Det er helt menneskelig å sutre litt over at man alltid spiller broren til hovedrollen og ikke hovedrollen. Men for noen få år siden tikket det inn en erkjennelse av at om jeg leverer en strålende bror blir det min tur neste gang. Og slik ble det. Det er tingenes iboende logikk når det kommer til karriere. Men det tar tid å forstå det. Og jeg jobber videre på den, gjøre mest mulig ut av det jeg får og ikke ergre meg over det som ikke kommer min vei.

Nyttårs-forsetter? Nei, jeg driver ikke med slikt.

Jeg gir meg heller nye forsetter på en helt vanlig tirsdag, sier til meg selv: I dag var du en hestkuk, men i morgen skal du ikke være det. Nei, jeg er ikke noe god på datoer der alle skal forandre seg. Jeg slutten og drikke på en fredag, og kuttet røyken på en mandag. Nå var det ikke slik at jeg var en kjederøykende alkoholiker, men jeg likte ikke meg selv lenger, derfor tok jeg grep.

Så hvilke drømmer har jeg for 2015.

Når det kommer til jobb vet jeg sånn ca hva jeg skal gjøre, så der er drømmene innfridd. Så håper jeg at kjærligheten varer inn i sitt tyvende år. At jeg fortsatt er frisk. Og at vi blir litt mildere mot hverandre. Fred på jorden tror jeg ikke på. Men jeg tror på å gjøre godt i sin egen krets, og at om alle gjør litt vil alt det lille vokse til noe veldig stort og verdensomspennende. I skrivende stund står en liten jente og synger på tv. «Jeg vil holde om deg..» synger hun. Ja, det tror jeg på.  Ja, og så å leve hver dag til sitt fulle og alt det der.

Men takk for 2014 alle fine venner, familie og kolleger. Det var fint det meste, Og det vi ikke fikk til gjør vi om igjen med ny erfaring i sekken, ok? Vi henger med et år til, ikke sant folkens?

En kommentar om “ET GODT NYTT ÅR?

  1. I år skal jeg ikke bare henge med. I år skal livet leves med sitt fulle potensialet. Jeg har begynt å tro på det og nå har jeg skrevet det : Ha et godt nytt år og fortsett å inspirer meg 🙂

Legg igjen en kommentar

