FRIHET TIL Å YTRE SEG?

IMG_4662

Jeg er fremdeles rystet over det som skjedde i Paris da terroristene løp inn i en redaksjon og drepte flere journalister.

Paris er den byen i verden jeg elsker høyest. Ikke på grunn av den romantiske drømmen om trekkspill, vin, rødrutete duker og alpeluer på snei, men på grunn av dens skjønnhet og kontinentale eleganse, språket og ikke minst kulturen. Nå har byen fått et sår, et hakk i hjertet. Jeg er ikke naiv, det har ulmet der lenge. Som en av verdens største kolonimakter har Frankrike mye å svare for opp gjennom historien, franskmennene vet det, verden vet det. For i en ring rundt byen bor folk fra tidligere kolonier som er franske statsborgere, og mange av disse er blitt trykk-kokere som bære på mye sinne og bitterhet over at de ikke er «fullverdige» borgere av Frankrike. Før jeg går videre i denne tankerekken vil jeg si dette: Uansett hva du er blitt utsatt for av overgrep, urettferdighet, fornektelse og utenforskap forsvarer jeg ikke at man tar våpen i hånd og dreper. Husk dette før du leser videre.

Ytringsfrihet er en merkelig ting.

Vi mener at i Norge er ytringsfrihet en selvfølge.

Men det skal ikke  mer til at du rekker opp håneden og sier: «Men keiseren har ingen klær, han er naken!» så er rabalderet et faktum. Vi maler alltid vår egen virkelighet, gjør litt for ofte våre meninger til sannhet, og forsvarer dem med frihet til å ytre seg uansett hvor freaked out de vi sier måtte være. Jeg rakk hånden opp samme dag som nesten alle mente det samme, og erklærte at jeg «ikke er Charlie!» Ikke fordi at jeg ikke sympatiserte med ofrene, ikke fordi jeg ikke forsvarer ytringsfriheten, men jeg liker ikke massehysteri eller blodtåke fra folk som tidligere har hatet det jeg har skrevet i ytringsfrihetens navn. Nå sier jeg IKKE at de fleste ikke hadde edle og ektefølte tanker bak den handlingen, men dog.

Og jeg er usikker på om folk som ikke mener så mye trenger å frykte at ytringsfriheten skal tas fra dem? Og «Charlie-boomen» varte i litt over en uke, og folket gikk tilbake til sine vanlige liv der det handler om de små eller store tingene. Ingenting er bedre enn det, at livet går sin vante gang, men det skal ikke mye mot til for å rekke opp hånden å kalle seg Charlie når resten av verden gjør det samme. Virkelig mot er daglig å gå løgn, dumhet og overgrep i møte! Det er noe de færreste av oss gjør.

Jeg er ingen helgen når det kommer til å være på allerten 24/7 når det kommer til det.

Jeg kan «sovne på vakt» som alle andre, bli opptatt av mitt lille egoistiske og selvsentrerte liv som så mange av oss kan som lever her i Norge, beskyttet av velferd i et fint land der det meste fungerer. Men jeg har ved en rekke anledninger «vært Charlie» på denne bloggen når ingen andre var det, og fått mye juling for det. Også mye støtte, rett skal være rett.

Her er det jeg reagerer på:

Når muslimer utfører terror er det en «gavepakke» for folk som hater islam, og de får vann på mølla, og ikke minst, handlingene skal henges på en religiøs knagg. Jeg er ikke redd for religion, jeg er redd for forskrudde ekstreme hoder som tolker religioner feil, bruker dem til å utføre grusomme handlinger mot menneskeheten. Så – hvorfor ble ikke ABB’s handlinger hektet på en religiøs knagg? Jeg prøvde å antyde det her på bloggen en stund etter 22. juli, men fikk beskjed om å holde kjeft, at jeg var gal, at ABB ikke var kristen fordi han handlet mot de kristne verdiene, at han var en soloterrorist, og hvordan kunne jeg våge å stigmatsere de kristne, kristemdommen og dens kjærlighetsbudskap!! Nå er det faktisk alt for ofte comme il faut å stigmatisere 1,5 milliarder muslimer på grunn av det noen få gjør/gjorde, og om du sier de som mener dette i mot blokkerer de deg straks, og selv mener de seg kneblet og forfulgt.

Ytringsfrihet bør gjelde for alle, i alle sammenhenger, men må linkes opp mot fakta og dannelse, for ikke å si folkeskikk. Haters will hate, jeg vet. Beklageligvis er det de som ikke mener så mye annet en mainstream ufarligheter som hyler høyest.

Det var bare det jeg ville ha sagt.

Legg igjen en kommentar

