SYV MAGISKE DAGER UNDER VINTERLYSET.

Foto: Rana Blad
Foto: Rana Blad

Det er ikke bare de store byene sørpå som har festivaler. Mo i Rana ligger faktisk på Norgestoppen når det kommer til festivaler.

IMG_6146

Foto: Maiken Johansen.

Verket Musikkfestival, Smeltedigelen., Rød Snø og ikke minst Vinterlysfestivalen der hovedvekten er teater og dans. I år er jeg så heldig å være festivaleprofil under nettopp denne festivalen som viser ca 60 ulike forestillinger i løpet av 7 magiske dager i februar.

Jeg skal spille i tre forskjellige produksjoner i år.

«Magnolia – when the night falls.» er en teater-konsert der jeg tolker Billie Holiday og kobler henne med poeten Dr. Maya Angelou. I en for tiden turbulent verdenssituasjon setter jeg en av verdens fineste sangere i en historisk sammenheng. Denne forestillingen, som selvfølgelig er spekket av musikk, forsker jeg litt i utenforskap på grunn av hudfarge. Slagene vi trodde var vunnet viskes ut og sporene etter de som gikk foran blåser igjen. Vi ser atter en gang at verden føler hang til å degradere folk på grunn av hudfarge, religion og legning. «Magnolia» varer i ca 90 minutter, og disse musikerne sitter i bandet: Sissel Brean Hovind, Håkon Skog Erlandsen, Jørn Øien, Snorre Magnus Sivertsen, Frode Hansen, Aleksander Kostopolos.

Sted: Nordland Teater – Hovedscenen 8. feb Klokken 17.00 og 20.00 http://www.billettluka.no

Foto: Kaja Born Eilertsen
Foto: Kaja Born Eilertsen

«PERFROMING THE PRINCESS» er en forestilling jeg gjør sammen med en dansk (Tobias Stål) og en svensk (Karl Flyman) skuespiller. I denne problematiserer vi kongehuset og kjønnsroller. Vi du se meg og mine kolleger i noen prangende kjoler i pastell og med diadem på hodet er dette muligheten. Forestillingen er et rørende nærbilde av kvinner i sementerte roller og også et nærbilde av skuespillerne som privatpersoner. Litt meta der altså. Musikk og galskap blir det også.

Sted: Samfunnsalen: Fredag 13. feb. http://www.billettluka.no/prinsessene

Selfie av en klovn
Selfie av en klovn

«Hadde det ikke vært for den helvetes kulturen!» er en nyskrevet monolog/foredrag av Sven Henriksen. Denne handler rett og slett om kulturforståelse i en verden der alt for tiden handler om prislapp. Det kuttes stadig i estetiske fag, og budsjettene til kultur er under hardt press. Trenger vi virkelig denne kulturen? spørres det stadig i maktens korridorer. I dette foredraget bedriver jeg litt «voksenopplæring» og forteller også en del anekdoter fra et langt teaterliv. Jeg vil også snakke om mitt virke som gründer innen teater, for når du er dramatiker er du hovedleverandør til en forestilling, og det du skriver utløser arbeid til veldig mange. Kom å hør meg i Rana Museeum hver dag under festivalen bortsett fra søndag og fredag. http://www.billettluka.no

Foto: Rappa fra Rana Blad.
Foto: Vet ikke.

Så kjære folk, kom til oss under Vinterlysfestivalen. Kanskje vil du oppleve noe du ikke visste at du trengte. Kanskje vil du le, gråte, bli sint, eller få ny erkjennelse? Treffe mye fine folk? Gleder meg til å se deg i salen og rundt omkring. Velkommen!

Legg igjen en kommentar

