POLITIKER – JEG?

IMG_3950

Det finnes mange myter om politikere.

Mange mener at de er «en egen rase», at de er broliere som er dyrket frem i kunstige omgivelser. Andre igjen mener at de aldri har gjort et slag ærlig arbeid, at de har et skrudd syn på verden, og at de er trigget av makt. Jeg skal ikke dvele så lenge ved disse mytene, men det er hevet over en hver tvil at å være politiker er en uriaspost. Du stiller deg åpen for hugg og slag, og du må ha ganske tykk hud for å overleve. Du må også forstå at det er lettere å være på utsiden enn på innsiden av politikken, for som «fristilt» er du fri til å mene, men som politiker har du et partiprogram å forholde deg til, og du kan derfor ikke være like frittalende og sparke i alle retninger som du kan som privat blogger eller debattant. Men tross alt dette tror jeg alle som velger å gå inn i den politiske sfære gjør det med et sterkt ønske om å påvirke samfunnet i den retning de selv mener er riktig.

Jeg har alltid sagt at jeg aldri skal gå inn i politikken, men nå står jeg altså på valg som nummer 4 på SV’s liste i Mo i Rana. Hvorfor? Først og fremst har jeg kommet tettere på politikkens vesen som blogger. Da jeg begynte å skrive om politikk var jeg mer bombastisk og brukte storslegga litt for ofte og fikk masse pepper for det, noe som førte til at jeg begynte å sette meg grundigere inn i saker og ting. Og langsomt begynte tanken om å delta å fødes.

For det er bedre å jobbe fra innsiden enn å sitte på utsiden og hyle og skrike om alt som ikke fungerer, er det ikke? Og tilbake til politikermytene et øyeblikk; jeg er ingen brolier, jeg har levd et langt og spennende yrkesliv innen kulturen. Jeg vet mye om temaet, alle mekanismene og hvordan kultur er med på å påvirke et samfunn. Jeg vet også hva som skjer med et samfunn, da særlig mindre samfunn om du kutter kraftig i kulturbudsjettene. Og derfor tror jeg et hvert kommunestyre trenger ekspertise som ikke bare handler om vekst nå det kommer til næring oa. Det er mange nok som vet mye om det, og om skole, helse og eldreomsorg, (som jeg ikke vet så mye om), men det er svært få kulturarbeidere som melder seg til poltikken, så jeg tenkte at for en medium stor by som Mo i Rana ville det være sunt i en tid der kultur regnes som noe overflødig vi ikke trenger.

Nå er det jo slett ikke sikkert jeg blir valgt inn, men om jeg blir det vil jeg jobbe iherdig for å løfte kulturen i mitt nærmiljø. Mo i Rana er en by som gang etter gang har vist via sitt teater og alle sine festivaler, kor og dansekompanier at den er en leverandør av god kunst og kultur, men tross dette har vi enda en lang vei å gå. Vi trenger flere arenaer for alle de kunstnergruppene vi har i byen. Og vi trenger ikke minst å ta vare på alle de unge talentene slik at de ikke rømmer byen på grunn av vrangvilje eller dårlige arbeidsforhold. Tenk at Mo i Rana opplever fra fylkeshold at danselinjen legges ned! Denne byen som har forstret så mange gode dansere!

Så om jeg skulle bli politiker fra høsten av vil jeg påvirke mine medpolitikere til å forstå at kunstfag også er en helt legitim yrkesretning. Og at vi må legge forholdene til rette for at de som velger utenfor mainstream-utdannelse også kan ha et godt tilbud for å kunne drive det langt i sine yrker.

Selvfølgelig er det ikke bare kulturen som gjør at jeg våger meg ut på dette. Jeg tror verden trenger mer likhet, mer empati og solidaritet. En kalkulator, som er politikerens mest brukte verktøy har intet hjerte. Den har en kald programmert hjerne som finner frem til et regnestykke vi kompromisser om etter knallharde harde runder ved bordet. Men om et regnestykke glemmer det sårbare, lengtende menneske som er sammensatt og ofte ulogisk, er det bare et regnestykke og ikke helsemessig god politikk for velgerne. Selvfølgelig er omsorg, skole, veier og alt det andre viktig, men kulturen er selve limet i samfunnet. Det er den som forener oss, forteller oss hvem vi er, hvor vi skal og hva vi drømmer om. Og ikke minst, den handler om identitet.

Kom gjerne å hør mitt foredrag «Hadde det ikke vært for den hælvetes kulturen!» under Vinterlysfestivelen. 9-12 februar i Rana Museum.

Legg igjen en kommentar

