KLÆR SKAPER FOLK OG HOLDNINGER.

IMG_4662

For ett par år siden, etter en rask morgentur langs Hudson River gikk jeg nedover 5th Avenue og fikk plutselig se en elegant dressjakke i et butikkvindu. Jeg fikk ikke med meg hva butikken het, men jeg enset ganske fort at den lå i den øvre prisklassen da jeg svett og ustelt sto på de snøhvite heldekketeppene og ble glodd på av to unge elegante butikkselgere som om jeg var noe katta hadde dratt inn i det fine lokalet.

«Ja?» sa en av dem med spørrende blikk.

«Jeg vil gjerne prøve den dressjakken som henger i vinduet i XL», svarte jeg. «Den er i XL», sa han med et nedlatende glidelås-smil. «Å, hvem får på seg en så bitte liten jakke?» knurret jeg. «Vanlig slanke mennesker.» Jeg kjente raseriet skyte fart nede i magen. Jeg skal pokker meg handle her inne, tenkte jeg, og disse to skal ikke få steke lenge i sitt eget fett! Så jeg handlet et par joggesko fra Yamamoto til den nette pris av 600 USD, og fikk slengt med leppa om at en butikkmedarbeider skal behandle folk med respekt uansett hvordan de ser ut.

Men det er ikke slik det fungerer i denne verden, klær skaper folk, og det er ikke det indre men det ytre som teller. Ofte.

Nå er dette en ganske uvesentlig historie som kun hander om snobberi, litt sånn Julia Roberts i «Pretty Woman», og jeg led ingen nød. Og ved flere senere anledninger har jeg faktisk vært inne i den samme butikken i elegante klær og blitt møtt med den største respekt. Det denne teksten skal handle om videre berører noe ganske annet, nemlig religiøse drakter, fordommer og mangel på respekt eller ikke.

Jeg er ingen forsvarer av tvang når det kommer til klesdrakt, og jeg mener folk bør få kle seg som de vil i de fleste situasjoner. Men det er altså dette med respekt. Vi vet alle at vi ikke kommer i shorts og joggesko i en begravelse. Vi kler oss pent i vielser og ved større anledninger for å vise respekt for det som feires. Jeg har faktisk forsket på dette på egne vegne. Om du insisterer på å kle deg som en outrert punker med patronbelte og svart kajal under øynene glir du ikke like lett gjennom passkontrollen i de fleste land. Og om du krever din rett til å gå halvnaken i gatene i Kabel får du problemer, men det er din fulle rett å gjøre det. Men jeg tror vi alle er tjent med og livet blir ganske mye lettere som vi prøver å passe inn i tradisjon og kleskode der vi er, slik vi gjerne vil at de som kommer hit skal tilpasse seg våre måter å være på.

Jeg gjentar, jeg er ikke tilhenger av tvang, men om du vil fronte forandring tror jeg det er viktig å møte den du vil forandre på samme nivå som de er. Selv har jeg ikke et religiøst bein i kroppen, men jeg behandler religiøse mennesker med respekt.

Jeg kjenner en gresk ortodoks prest på en øy i Hellas. Hver gang vi møtes bøyer jeg hodet, tar ham i hendene og sier «Papa» som alle andre gjør der. Det handler om koder og respekt. Jeg ser ingen grunn til å løpe fram til ham å si: «Hello baby! How are you motherfucker?» som jeg sier til hun jeg kjenner som driver en lesbebar på samme øya.

Alt handler om kontekst, alltid. «Papa» behandler meg med respekt tilbake. Han vet at jeg er homofil, han har truffet min mann, og han behandler oss begge med respekt selv om han kanskje ikke er tilhenger av vår måte å leve sammen på. Det er derfor jeg er venn med en prest på en øy i Hellas. Han har lært meg litt om mine egne fordommer, og kanskje han har lært noe av min respekt?

I skrivende stund sitter jeg å hører på P2 der kvinnelige norske politkere nekter å reise til et land der det kreves at de skal ha slør på hodet. Jeg forstår det og jeg forstår det ikke. Jeg skjønner at norske kvinner gjerne vil at alle verdens kvinner skal få være frie og kle seg slik de vil, men det at de uteblir forandrer ingenting. Jeg tror at om en delegasjon vestlige kvinner drar til land der slør og mer heldekkende klespagg er påkrevd gir det en signaleffekt til kvinner som bor der og viser at det går an å erverve seg frihet og maktposisjoner. Derfor synes jeg at det å vikle et stykke tekstil over hodet er et lite offer i den store sammenhengen. For det er faktisk ikke så veldig lenge siden kvinner i langbukser  eller andre upassende antrekk ble nektet adgang mange steder her i Norge og, og skautet har fulgt norske kvinner opp igjennom hele historien.

Jeg tror vi får til mye mer med respekt enn å storme inn i et rom, et land, et samfunn og signalisere at «alt det dere gjør er feil, se på oss, vi vet hvordan det skal gjøres!»

Men taket er ikke like høyt her hos oss heller. Alle miljøer har sine koder, og om du bryter dem er du ille ute. Respekt og dialog, tror jeg på. Så jeg vil fortsette å bøye hodet når jeg går inn i en kirke, jeg vil prøve å se mennesket bak et ytre jeg ikke alltid forstår. Lete etter åpninger inn i et system av undertrykking jeg ikke er enig i uten å gå i forsvar, bli redd eller dømmende.

Vi er alle barn av den kulturen vi kommer fra.

Selv brukte jeg førti år på å bli kvitt redselen for å komme til helvete som jeg ble påført av den religiøse sekten jeg ble født inn i. For jeg fikk en religiøs hestekur tildlig i livet. Jeg er faktisk glad for det fordi det har lært meg å se bak fasaden hos mennesker.

Jeg er ikke redd for tekstiler, jeg er redd fordommer og mennesker som tror de har funnet den eneste rette måten å leve sine liv på. Det er der krig starter. Selv tror vi at våre egne presters klesdrakt borger for trygghet og godhet, det har de ikke alltid vist seg å gjøre. Tekstiler er tekstiler, og bak dem finnes et menneske, på godt og ondt. Men slåss gjerne mot symbolene og gå glipp av de menneskelige møtene. Ja, jeg vet at kommentarfeltet kommer til å si at jeg er naiv. Det er helt greit.

Men for siste gang: Tvang er frihetsberøvelse.

Legg igjen en kommentar

