Å, DISSE DEILIGE BARNEBARNA!

IMG_4458

Leser ofte om gamle mennesker som dør alene på et pleiehjem, på en ensomt rom fordi det er ikke kapasitet til å sitte hos dem mens de går ut av livet. Jeg tenker: Hvor er barna? Hvor er barnebarna? For de fleste gamle har jo pleiet barn og passet en haug med barnebarn opp i gjennom et helt liv?

Og hva er takken? Ofte en ensom siste etappe i livet der barn og barnebarn er opptatt med å leve sine travle liv. Selvfølgelig ikke alltid, men ofte. Jeg har en mor på hjem, jeg besøker henne ikke, og jeg kan skamme meg over det, men jeg gjør det ikke, det er for langt unna. Men det forhindrer meg ikke i å reise jorden rundt ellers. Shame on me.

Leste nettopp en artikkel i en avis der en småbarnsfar tok et oppgjør med sine travle foreldre som ikke satte av nok tid til barnebarna. Det er det dummeste jeg har lest.

Er det noen automatikk i at besteforeldre skal passe barnebarn? Er du en dårlig bestemor eller bestefar om du ikke sitter og laller med barnebarna på fanget store deler av middagshøyden? Nei, ikke slik jeg ser det. Du har passet unger kanskje i 25 år, og så regner avkommet ditt det som en selvfølge at du skal stille opp i alle anledninger for å avlaste dem. Og det blir dårlig steming ved søndagsmiddagen om bestemor forteller at hun og mannen har tenkt seg på fire fem ukers vinsmakings-tur i Toscana eller på en safari i Afrika.

Jeg skjønner dem veldig godt. Etter flere tiår med slit og strev er det jaggu på tide å leve litt selv mens helsen fremdeles er intakt og lysten er der. Men når det er sagt, jeg tror de fleste eldre synes det er stas med barnebarn, at de elsker dem, men hallo! Har du satt barn til verden er det ditt og ingen andres ansvar å passe dem. For hva trodde du egentlig, at du skulle bli en udelt hyggelig søndagstur å bli foreldre?

Jeg tenkte en stund at jeg skulle bli far. Det stakk dypt.

Og som homofilt par er det ikke bare bare å skaffe seg barn. Det er mye som skal tilrettelegges. Jeg tror jeg kunne blitt en god far. Jeg elsker unger (om noen skulle tro noe annet) og jeg har en haug unger i min krets. Men å bli far er et stort ansvar. Det krever et annet fokus. Du må faktisk ofre noe. Og jeg var ikke klar for å ofre det livet jeg lever.

For å flakke rundt å jobbe her eller der (som jeg gjør) er ikke forenelig med å ha barn. Og derfor slo jeg farsrollen fra meg med tanke på de eventuelle barnas beste. For om jeg skulle være far, en god far, ville jeg ta vare på ungene mine selv og ikke regne med at andre skulle passe dem. Men selvfølgelig ville jeg ha ordnet med at min kjære og jeg kunne hatt et liv på siden av foreldreskapet. Det går an å finne en barnepasser i ny og ne. Og det er en tjeneste man betaler for. Og det er faktisk ikke alle barn som er så heldige å ha besteforeldre i sin nærhet eller i live for den saks skyld.

Poenget mitt er:

Barn er ikke noe man MÅ ha bare fordi alle har det. De er ikke statussymboler, de er små mennesker som kommer til verden, og er foreldrenes ansvar livet ut. Slik er virkeligheten.

Men dessverre forkludres dette av alt for mange rare følelser om ditt eller datt. Man forplanter seg ikke bare fordi man kan, man får barn fordi man vil føre slekten videre kanskje, men helst burde det være for å lage nye gode, lykkelige og harmoniske mennensker som kan få et godt liv.

Ja et bestemorfang eller et bestefarskinn er gode ting, men det er ingen selvfølge. Barna trenger kjærlighet og trygghet, og det er ikke så viktig hvem de får det fra faktisk, bare de får det. Kall meg gjerne hjerteløs, men det er jeg ikke. Jeg er realistisk. Og jeg tenker først og fremst på barna. Jeg vet hva jeg snakker om.

Brent barn lukter ufred og konflikter på lang avstand. Grow up and move on! Livet som mor eller far er tøft. Og det er ikke bare bare å bli avkrevd å gå på runde to når du endelig har fått fuglungene ut av redet.

Legg igjen en kommentar

