FOR MANGE KUNSTNERE I NORGE?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Sitter og hører på Kulturnyhetene NRK P2.

Nok en gang hører jeg at det utdannes for mange kunstnere i Norge.

Jeg tenker, hva er for mange? Og i forhold til hva? Jeg får vite at hele 800 kunstnere får dagpenger fra NAV. Er det mange? Jeg aner ikke, ikke i forhold til hvordan tallene er i andre yrkesgrupper når det kommer til trygd og dagpenger.

Det utdannes mennesker til ulike yrker i Norge hele tiden. Noen utdannes det kanskje for mange av, og andre for få av? Det er også nytteløst å peke på kunstnere som den store synderen, og ikke minst som en homogen gruppe. Kunstfeltet er stort, det er mange sjangere og yrker innen gruppen. De fleste av oss kunstnere er selvstendig næringsdrivende og har derfor ingen rettigheter hos NAV når det gjelder dagpenger og annen støtte. Andre igjen er ansatt ved teatre og får lønn der. Så er det selvfølgelig noen som er freelansere og får støtte i de periodene de ikke har arbeid.

Jeg ser ikke noe problem med å sette kultursektoren under lupen, stille spørsmål ved den osv, men det ligger en undertone av «uviktighet» rundt kunst og kunstneren som yrkesmenneske i denne debatten som stadig dukker opp til overflaten. Trenger vi kunst og kunstnere som ikke greier seg uten å få støtte fra staten? Jeg mener dette er et blindspor. Majoriteten av kunstnere greier seg selv. Og lik det eller ikke, kunst vil folk ha! Kunsten er eldre enn de fleste bransjer vi mener er bærekraftige. Også den mest forhatte fordi den ser litt for mye av samtiden, og det provoserer.

Suksessen norske kunstnere har i eget land og i utlandet er for tiden ganske stor.

Mange skuespillere gjør film i USA, malere stiller ut i store gallerier i New York og i Berlin, mange musikere gjør det bra, og sangere jobber ved de store operahusene, dansere likeså. Vi har dramatikere som har skapt seg store navn i utlandet. Og de aller fleste av dem er sluset ut fra kunsthøyskoler i Norge. Selvfølgelig er noen også autodidakte og har kommet seg dit de er uten statlig utdannelse.

Men suksessen er udiskutabel og kan ikke bortforklares. Hvorfor nevnes ikke alt dette i denne diskusjonen der alt hele tiden skal dreie seg om de få hundre av oss som går på NAV? Og hvilke andre yrkers NAV-prosent diskuteres i fullt alvor i media? Man kunne jo snu det hele å si: Utdannes det ikke for mange ingeniører og oljearbeidere i en tid der oljen er i ferd med å bli en vare store deler av verden snart ikke vil ha? Og kanskje utdannes det for få skomakere og andre håndtverkere?

Men det er noe «lummert» med kunstnere. Jobber de egentlig? Er det de driver med bærekraftig?

Men nå viser det seg at de som søker til estetiske og kunstneriske fag stadig øker. 10% fler enn i 2013.

Nå sitter Minervas kulturredaktør på radioen og sier at hun synes at der er «merkelig at unge mennesker utdanner seg til fattigdom.» Det er mulig at noen av disse som slippes inn ikke får det til som mange heller ikke får det til i såkaldte «sikre» yrker. Men hva er sikkert i verden i dag? Og er det bedre å true noen inn i et yrke som de ikke vil ha eller mestrer for så å havne på NAV i etterkant, jeg mener om man vil sette tak på og dermed regulere hvor mange som skal få ta en kunstutdannelse?

Jeg er en kunstner som har greid meg selv i mer enn førti år. Jeg har en plan fordi jeg vet at jeg ikke kan ringe NAV å be om støtte om det jeg gjør tryner. Og de fleste av oss jobber hardt og tjener så mye penger at vi greier oss.

Jeg ønsker debatten kunne fly litt høyere.

Løfte seg å se hele bildet i fugleperspektiv, se hele det store NAV-systemet og sette kunstnerne i en sammenheng når det kommer til å få støtte. Jeg tror debatten ville sett helt anderledes ut.

Men vi kunstnere er offer for så mange myter som ingen andre grupper er utsatt for. Vi ligger jo tross alt på soffan, drikker rødvin mens stipendene fosser inn på konto, og på toppen av det hele krever vi dagpenger fra NAV. Og som ikke disse mytene er nok mener kulturministeren at kunsten «skal settes fri»

Fri, fra hva? Hva med å sette den fri fra samfunnets fordommer og debattere den for det den er, og ikke det den ikke er?

2 kommentarer om “FOR MANGE KUNSTNERE I NORGE?

Legg igjen en kommentar

