HVEM FAEN TROR MADONNA AT HUN ER?

madonna_2009_09_001_700px

Popikonet Madonna her begått den dødssynd å bli 56 år. Men bryr hun seg? Nei, hun danser rundt som da hun ga ut «Like a Virgin» da alle så på Sky Channel og livet var lett å leve. Jeg er litt eldre enn Madonna, og jeg har alle aldre i meg, slik alle som har levd en stund også har. Noen bærer sine aldre godt skjult inne i seg, noen med verdighet, som man bør i følge kutyme, men Madonne gir faen og hopper rundt i undertøyet til manges fortvilelse eller raseri. For i vår opplyste verden er en popprinsesse bare en del av adelen så lenge hun er under 25, og om hun ikke gir seg da er hun «krampaktig» patetisk, og «noen må hviske henne i øret at dette går ikke osv». Men Madonna har mer penger enn Gud, så både hun og Gud bryr seg ikke om hva folk sier eller mener.

Nei, det er ikke bare kvinner som er offer for «best før datoen», det gjelder menn osgå. «Se der danser bestefar!» skrev en avis om Mick Jagger. Jeg tenker, er det ikke kult at bestefar danser? Er det ikke bedre at han tripper rundt på scenen med farget hårsveis og synger gamle rockelåter enn at han sitter i en krok på pleiehjemmet og sturer? Er det ikke bedre at Tina Turner legger ut på nok en verdensturné enn at hun sitter hjemme og mimrer om den gangen hun sang «River deep, mountain high» i originaltonearten? Jeg synes det, og selv kommer jeg til å jobbe til jeg blir båret ut av scenen.

Har dere hørt den siste plata til Cohen? Ikke det? Visesangens «grand old man» som ladykilleren nå heter kunne aldri ha spilt inn den plata da han var førti. Nå kommer han med et knippe låter fulle av politisk viten, livsvisdom og håp som skjærer langt inn i hjerterota mens vi folket heier på hvem som synger best (støttet av auto-tune) i The Voice! Men for all del, de er unge og vakre i The Voice, og ja, det slippes inn noen tykke damer og noen mannlige dinosaurer på 35 sånn for å være litt grei, men de ryker ut i de første rundene, for ung og tynn må verden være!

Vet du hvem Sheila Jordan er? Ikke det? Vel, hun er en 86 år gammel jazzsanger fra USA, jeg så henne live. Hun rocka huset mer enn de alle yngste! Jeg så også Mavis Staples i Willamsburg i fjor, og hun er snart 90. Du skal lete lenge etter det trøkket hun har selv om stemmen har sett sine bedre dager. Men jeg vil heller ha henne som får meg til å gråte enn ei ung popdame med rumpa full av fjær! Eller Madonna som vet hva hun driver med! For jeg er sikker på at Madonna vet hva hun driver med, og jeg tror også at hun har humor, noe jeg mistenker de som hater henne ikke har.

Selvfølgelig er popbransjen en av de sjangrene du «eldes» først i fordi den er forbundet med så mye utvendig fjas. Men noen av stjernene vil overleve. Jeg tror Rihanna vil være like relevant om tretti år fordi hun har noe unikt over seg.

Har det slått deg at Patti Smith er 64 år? Ikke? Patti Smith har aldri brydd seg, hun kjører samme stilen som på 1970-tallet.

Hva skal jeg fram til? Jo, virkelig artisteri har ingenting med alder å gjøre, du må ha noe å melde. Jeg mener, når du terger på deg Putin og paven i Roma har du noe å melde! Slik som Madonna, den gamle kjerringa som ikke skjønner at hun driter seg ut! Jeg vet at det er lite poltiisk korrekt, men: You go girls! (av begge kjønn) Rock huset og drit i de kjipe folka som ikke aner at de selv skal ende opp som noen gamle skrukketroll en dag. Utseendet, det unge glatte, kommer vi alle til å miste, men om du har talent og tar vare på det er det tidløst. Det vil du selv også være. Ei hel menneskepakke rett og slett.

12 kommentarer om “HVEM FAEN TROR MADONNA AT HUN ER?

    • Pleier sjelden å lese slike lange innlegg. Da må de virkelig ha et budskap. TAKK, her var det budskap med mening i lange baner. Når jeg en gang blir gammel,( er bare 68), skal jeg huske på dette, fortsette å spille gitar på rommet, synge i dusjen, og kjøre motorsykkel, slå ut håret, og «være mæ sjæl»!!

  1. Denne ble jeg i godt humør av, og skikkelig inspirert! Riktignok ikke til å synge. Det har aldri vært en av mine talenter, selv da jeg var i 20-årene. Men til fri utfoldelse av det jeg har lyst til å gjøre av andre ting, selv om jeg er 48. Ha en strålende helg! 🙂

  2. Veldig bra, det er så utrolig mange fordommer blant de unge selv om de som regel ser på seg selv som fordomsfrie og åpne. Det bør være plass til eldre og unge både i kultur, samfuns og arbeidsliv 🙂

  3. Hvem som helst kan hoppe rundt i undertøyet for min del, Madonna også. Men uansett hvor mye penger man har så skulle jeg ønske at det ble satt noen krav til kvalitet. Må si at både sangen og showet hennes på Grammys ikke akkurat var noe å rope hurra for. Dama er flott, men sexy dansere med horn kunne ikke redde den låta.

  4. Kjempefint innlegg…. Du har virkelig så rett i at ekte kunstnere er aldersløse, og at ung-glatt-uberørt av verden fasade bare er midlertidig. Etterhvert som vi blir eldre kommer jamen innsiden mer og mer på utsiden. Vi bestemmer også i stor grad hvordan vi vil være som eldre. Honkende etter rullatoren etter årevis med sofasliting og betraktning av verden – eller i full fart og aktivitet med attituden «jeg er meg. Drit i dåpsattesten.» Godt motto er: Lev som om du skulle dø i morgen – men jobb og planlegg som om du skulle leve evig». Jeg startet et nytt og spennende liv da jeg fylte 70 for da syntes jeg livet i Norge ble vel fullt av repetisjoner. Nå er livet og fremtiden spennende, og jeg stortrives med ny omgangskrets, nytt språk, ny villa – og er mer fokusert på biologisk alder enn dåpsattest. Trener yoga flere ganger i uken, og har en like aktiv livsstil som da jeg var ung. Det sitter mellom ørene… La oss bekjempe aldersdiskriminering med å være glitrende eksempler på at fysisk aktivitet, positiv innstilling, nysgjerrighet, mot og evnen til å nyte holder oss spreke nok til å leve livet. Lykke til videre med bloggen din fra Eva

  5. Det er ingen aldersgrense for å være artist. Kunst er aldersløst. Men det å rulle rundt i lakk og lær, gni seg i skrittet med hender og statisters ansikter, flashe pupper og simulere sex på en scene med et publikum er litt pinlig når vedkommende er i 60-70-årsalderen. Hvorfor? Fordi det er så krampaktig. Det er ikke noe sprengkraft i slikt lenger, og det en gang så radikale, politiske budskapet er blitt mainstream for lenge siden. Madonna og Rolling Stones er fryktelig kjedelige artister, akkurat som Rihanna og de andre kommer til å bli om 20-30 år (om de holder ut så lenge). Patti Smith og de andre er faktisk litt annerledes, fordi de fremdeles slåss for sine idealer.

  6. Problemet er jo ikke utseendet til Madonna, eller at hun danser, men at hun burde legge mindre vekt på trening og kosthold og mer på å lage god musikk. Det er jo så lenge siden hun ga ut en god skive

Legg igjen en kommentar

