NAKEN, SÅRBAR ENSOMHET.

Rune Storsæther Løding i "Frankenstein" Nordland Teater Foto: Marius Fiskum.
Rune Storsæther Løding i «Frankenstein» Nordland Teater Foto: Marius Fiskum.

En sjelden gang ser du en enestående og grensesprengende rolletolkning på en teaterscene.

I går så jeg Rune Storsæther Løding som «Skapningen» i stykket Frankenstein på Nordland Teater.

Nesten naken, i begynnelsen uten språk, blodig i all sin sårbare ensomhet, og vi måtte alle gjøre oss noen tanker om hva det vil si å være et menneske. Og ikke minst spørre oss selv, hva er kjærlighet?

Jeg bøyer meg i støvet for denne kollegaen!

Ja, jeg er kanskje inhabil, jeg er tilknyttet samme teater, men jeg tar meg den frihet å skrive dette. For det første for at vi som er skuespillere ikke alltid er så gode på å rose hverandre i full offentlighet, og for det andre, å se en slik prestajon er inspirerende og motiverende. Det er lenge siden jeg har sett en skuespiller tøye grensene så langt som denne fyren gjorde på premieren i går kveld.

Vi kjenner Mary Shelleys historie om vitenskapsmannen som ville lage et menneske, men skapte et «monster.»

Det er en gotisk saga styrt av store spørsmål om livet. «Problemet» med den er at vi vet hvordan det går (mange av oss), men det vet vi jo også med mange andre kjente historier. Frankensteins regissør Øystein Ulsberg Brager og hele det kunstneriske teamet har laget et univers av heslighet parret med skjønnhet. Ensemblet gjør en glimrende og samspilt jobb i alle sine store og små roller. Visesanger Moddi har laget musikk som i sine beste øyeblikk er genial med kan tendere til å bli litt insisterende noen ganger. Scenografi, kostymer, masker, lys og lyd – høyt nivå, et vakkert skue!

Men i sentrum står altså Rune Storsæther Løding og leverer sin beste rolle til nå. Jeg gleder meg til å følge ham i årene som kommer. En gang fortalte den svenske skuespillerstjernen Peter Stormare meg noe Ingmar Bergman hadde sagt til ham etter det store gjennombruddet. «Ta vare på seilene dine, du skal seile langt!»

Jeg sier det samme til Rune S Løding, «Du skal seile langt.» Og seilene dine tålte hard vind i går kveld…

Og i går hadde du ditt store gjennombrudd som skuespiller. Det er bare å gratulere!

En kommentar om “NAKEN, SÅRBAR ENSOMHET.

  1. Tilbaketråkk: Tør du å gå glipp av dette? | Monsterbloggeren

Legg igjen en kommentar

