BEKLAGER AT JEG IKKE DØDE FØR JEG BLE PATETISK.

New York coolness
New York coolness

Jeg er ikke helt ferdig med Madonna. I natt danset hun over flatskjermen halvnaken som en kvinnelig tyrefekter i rød fløyel og med like halvnakne mannlige dansere med bukkehorn på hodet. «PATETISK» konkluderer folket på sosiale medier. Madonna har begått den dødssynd å bli 56 år! «Kle på deg kjerring, du som er så stinn av penger burde ha råd til å et noen cm stoff til!»Jeg ser gode argumenter som handler om at Madonna bruker kropp og sex, at hun er et forbilde osv, men jeg liker dårlig at alderen hennes blir brukt mot henne.

Men alderen blir brukt mot alle mennesker, kvinner og menn, i arbeidslivet og i alle andre livssituasjoner. Sex mellom gamle mennesker er «ekkelt» og mennesker som ikke «kler seg etter alderen» er desperate. Ja, vi lever alle med «best før datoen» i en verden der alt handler om at du skal være ung og slank.

Jeg er en mann som nærmer meg seksti. Jeg er voksen, og jeg bestemmer selv hva jeg tar på meg. Jeg mener det jeg vil, gjør det jeg vil, og jeg følger med. Og jeg ler av unge mennesker som blir forbauset over at jeg kan håndtere en iPhone, sende en SnapChat og skifte profilbilde på Twitter uten å måtte ringe barnebarna (jeg ikke har) for å få hjelp. Det er faktisk folk som er eldre enn meg som har funnet alle de dibbeduttene ungdommen sitter og knatter på!

Leonard Cohen sa: «Excuse me for not dying!»

Det er en morbid vittighet. Jeg så ham på Le Bercy i Paris for to år siden. Den 80 år gamle mannen sto på scenen i mer enn to timer og man kunne høre lyden av dametruser falle. Han er fremdeles en ladykiller selv om han må finne seg i å bli kalt «Tristessens grand old man.» i media. Ja, han er gammel, men han er samtidig mye yngre enn de aller eldste av oss. Ungdommen og de voksne er ofte veldig moralske og konforme for tiden, men noen av oss eldre tar oss friheten til å gi litt faen! Ah well, når du har sett cowboyboots og slengbukser komme i motebildet fire ganger i løpet av livet ditt gjør du som du vil 🙂

I mange kulturer har de gamle høy status. I vår er de bare et tall i et vanskelig regnestykke som aldri går opp. Derfor digger jeg folk som går inn i tredje akt av livet med fjør og glitter selv om eksteriøret ikke er hva det var. Du skal ha både humor og hjerne for å tørre å være den du er, det er lettere å passe inn i mainstream utseende og klesdrakt. Ikke minst i konsensus.

Jeg trodde faktisk at feminisme handlet om retten til å være den man vil, men jeg tok feil. Det finnes en del gubber og kjerringer som mener at man skal være og kle seg etter sin egen alder, og som disser folk som ikke holder seg til de regler om hvordan en gammel mann eller kvinne skal se ut. Jeg råder dere til å ta en tur til New York, byen der ingen bryr seg om du går opp 5th Avenue med en lampeskjerm på hodet. Vi kan ikke det her til lands, da blir du ledd av.

I New York hilser folk og sier: «Have a nice day sir!» og noen ganger «God bless you!» Jeg liker det. Liker det veldig godt, for jeg vil heller bli velsignet av en fremmed enn å bli disset av et surt menneske som har så mye lengsel i seg at det eneste de kan er å hate alt og alle som tør det de selv ikke tør.

Vi er alle originaler, men de fleste av oss gjør så godt vi kan for å bli kopier.

Legg igjen en kommentar

