Hvem vil lede NHO eller LO for tyve tusen netto i måneden? Meld dere hos NAV!

Photo: CL
Photo: CL

Norge er landet der veldig mange hater at noen tjener mer enn andre. Men tross det stemte det norske folk inn en regjering som surfer de rikeste, og ber uføre og trygdemottakere om å ta seg sammen. LO-leder Gerd Kristiansens topplønn har vært en rød klut denne uken, for denne damen maner til måtehold mens hun selv stikker godt og vel en million i egen lomme. NHO-lederen tjener over 4 millioner i året. Begge disse sjefene har et stort ansvar på sine skuldre, og de får betalt for det, godt betalt. Jeg kan også si at dette er da veldig mange penger i forhold til hva fotfolket tjener. Men hvem vil lede NHO eller LO for tyve tusen netto i måneden? Ikke jeg. Vil du?

Den summen disse to tjener er en liten post i den store sammenhengen. NHO-sjefen fronter arbeidsgiverne og får ikke så mye pepper på grunn av lønnen sin. Mens LO-lederen er en hykler fordi hun skal surfe arbeidstagerne. Jeg ser en viss logikk, og jeg skjønner at folk reagerer. Men det er lett å sutre når du har faste arbeidstider å gå til, du vet stort sett når du har ferie og frihelg. En toppsjef er på jobb 24/7, og har ingen overtidsbetaling. Om noe skjer er det sjefens ansvar. Men lønnen er høy, det kan ikke bortforklares.

Jeg er ikke tilhenger av for høye lønninger og bonuser for toppledere, men jeg tror ikke det er der urettferdigheten ligger. Jeg er mer opptatt av fotfolkets, de virkelige sliternes rettigheter. Og det er der urettferdigheten ligger. Alle kvinnene som ikke får betalt som de fortjener i omsorgsyrker som er noe av den mest samfunnsnyttige som finnes. Og jeg tenker på alle som ikke kommer seg inn i arbeidslivet av kjente og ukjente grunner. Så jeg orker ikke å hisse meg opp over at fem millioner kroner går til disse to i løpet av hvert år selv om jeg som sagt ønsker meg en verden med mindre forskjeller.

Men hvem vil bli toppsjef eller statsminister på en vanlig arbeiderlønn? Jeg tror neppe noen vil det. Og jeg tror vi må avfinne oss med at denne lønnsforskjellen/urettferdigheten er kommet for å bli. Men til de som er så opptatt av dette, stem på noe annet neste gang og ikke de som gir mer til de rike og tar fra de fattige. Slike partier finnes, og alle har ledere som tjener mer enn de som stemmer på dem, stort sett. Jeg synes ikke Erna Solberg er en hykler, like lite som Gerd Kristiansen er det. Ingen av dem har vel krevd å få disse høye lønningene? Men om du stemmer på de borgerlige ved neste valg blir det en «in the face» om igjen. Erna leverte det hun lovet. Men også hun er en hykler i noens øyne. Når du slipper valgseddelen ned i urnen kan det hende du får det du stemmer på selv om det hørtes ut som noe helt annet.

Legg igjen en kommentar

