HVOR BLE DET AV ANSTENDIGHETEN VÅR?

IMG_6164

Noen ganger tenker jeg, dette kan da ikke stemme? Noen ganger tenker jeg, hva har skjedd med oss?

Jeg sitter her i dette fredelige huset på påskeaftens morgen etter å ha scrollet Facebook der bilder av mine landsmenn i solveggen ved hus og hytte, i skisporet eller på afterski med drinker og store smil florerer. Det klages på for lite snø, for lite sol, dårlig gli eller for mye folk i løypene.  Jeg skummet sogar en kuriøs artikkel om at nordmenn ikke engang gidder å smøre skiene sine selv men betaler folk for å gjøre det. Og jeg tenker på den lille jenta som har bodd i Norge i mange år, men er nå sendt til Jemen der norske politikere mener hun hører hjemme.

Hvem har ikke snakket med hvem? For norske myndigheter oppfordrer i disse påskedagene alle nordmenn som oppholder seg i Jemen til å komme seg ut der i fra, det er ikke trygt der lenger. Men Norge strekker seg trett og mett i for lite eller for mye snø, med ryggen mot verden seiler vi avsted på en båt til forveksling lik Titanic. Vi holder rundt våre nære og kjære. De andre? Vel, vi feier for egen dør her til lands, en mojito til min venn? Det må da være lov å kose seg i solveggen en sjelden gang? Vi som har jobbet så hardt i det siste, det koster å være kar med to biler, hytte i Trysil og unger som vi unner det aller aller beste! Hvem bryr seg om en liten pike i Jemen som ligger med øyne vidåpne i mørket og hører bomber falle like ved? Uff nei, vi snakker i politikk i ferien! Selv Erna og Siv har tatt «hemmelig» ferie på ukjent sted. Så ille kan det da ikke være?

Jo, det er ille. Selv en vara for Frp på Stortinget gikk ut i går og sa at nok er nok. Vi må ta innover oss at det dreier seg om små uskyldige barn, skrev hun på Twitter, at hun forventet at regjeringen ordnet opp. Ordne opp? Midt i påskeferien? Nei, dette får vente, vi trenger disse hårdt tiltrengte dagene for å hente oss inn. Hente oss inn fra hva da? Kampen for tilværelsen?

Er vi så slitne her til lands at vi ikke ser stor urettferdighet lenger? Orker vi ikke? Er vi for, ja, mette og trette? Eller gidder vi ikke? Kan det være at vi gjør forskjell på folk? At ikke alle barn er like verdifulle? Spiller det kanskje ingen rolle at et lite barn dør i Jemen eller andre steder? Hvorfor kunne ikke foreldrene latt være å»trøkke» ut en unge her når de ikke har rett til å være her, er det det som er grunnen til at vi sitter i påskefjellet og ikke bryr oss døyten? For vi er jo så glad i barn, er vi ikke? Går vi ikke i manngard når et av «våre egne» barn forsvinner? Leter vi ikke med lys og lykte til vi finner det? Finner ut hva som skjedde? Og er ikke støtten til foreldre som opplever sorg ved å miste et barn massiv? Og hagler ikke hatet mot de som volder et barn smerte enorm på sosiale medier og andre steder? Men nå er det så misstenkelig stille, så skremmende stille!

Hvorfor raser ikke dette barneelskende folket mot politikere som reiser på påskeferie uten først å ta tak i dette?

Hvorfor er det bare noen ytterst få som skriver om dette, som mener at denne lille jenta og andre med henne burde hentes hjem? Hvor ble det av anstendigheten vår, den vi er så stolte av? Solgte vi den i et litt distré ønske om å skifte fargen på møblene fra rød til blå? Glemte vi den mens vi lurte på om vi skulle pusse opp badet eller ta en safari til Afrika sammen med slekt og venner?

Var vi litt lei? Ville vi bare ha litt mer action i politikken, noen nye fjes på Dax18? Åtte år med det rødgrønne helvetet får være nok, var det bare det? Og hvor ble det av anstendigheten til AP? Døde den sammen med iveren etter å tekkes folket? Høyre, som alltid har vært et dannet og anstendig parti, hva skjedde? Var gleden over å komme til makten så stor at de lot alt fare?

Jeg tror svaret er klinkende klart; vi bryr oss ikke om andre enn oss selv, og at våre unger er mer verdt enn andre? Om noen har en annen og bedre forklaring så kom med den. Jeg lytter. Men kanskje jeg er for stupid til å fatte at det er viktigere å diskutere om Skavlan trampet over da han var ufin mot en nesten friskmeldt mann som leder et parti med røtter i nazismen, eller delta i krangelen om hvorvidt Anne LIndmo er en bedre programleder? Vel, det sitter en livredd jente og lurer på om hun overlever dagen! Om hun dør, hva gjør vi da? Om noen år vil kanskje noen av våre barn skrive bøker, lage filmer eller doku om oss som er voksne nå, og det vil undre seg: Hvordan kunne de la dette skje?

Ha en fin dag i skisporet. Husk, det er typisk norsk å være god!

31 kommentarer om “HVOR BLE DET AV ANSTENDIGHETEN VÅR?

    • Det gammle uttrykket » der det er hjerterom er det husrom», det har vi glemt her vi sitter i all vår rikdom. Syns vi er på en trist utvikling, der vi er oss selv nokk. Vi har ikke tid til andre, og fy skam hvis det er noen som ødelegger fredags kosen.

  1. Tilbaketråkk: Bodø Nu » «Det sitter en livredd jente i Jemen og lurer på om hun overlever dagen»

  2. Jeg er så enig med deg… Ikke bare når det gjelder de stakkars fire barna med en enslig mor som ble utsendt til Jemen… Det er grusomt, avskyelig og uvirkelig at tross advarsler fra de som vet hva som rører seg i Jemen, så sendte staten Norge dem ut basert på en gammel rapport… de valgte å se vekk fra nyere opplysninger som den gang ikke var nedtegnet på papir enda, og allikvel sende en familie ut fra trygge omgivelser her i SYV år… barna er jo for pokker norske!!!! De må gjøre noe med saksbehandlingstiden fra NÅ av… så får de som har ventet fire, fem, seks eller syv år være her videre så fremt dem er lovlydige og vil integreres… gi dem en fremtid… nå er det kun en ting å gjøre, det er å hente dem hjem igjen fra Jemen og gi dem varig oppholdstillatelse!!!

    Så er det hverdagen da… hvor man altfor ofte ser seg selv… og nesten kun seg selv… hva med alle de andre? De som ikke har vært like heldige som oss.. eller de som har gjort noen dårlige valg en eller annen gang i livet, og som nå ikke har det bra og ikke kommer seg ut igjen fra dette…

    Hva med barna i andre verdensdeler som lever i fattigdom og uten rent vann? Ikke bare barna… de voksne også… gi noe igjen… plan fadder, unicef, leger uten grenser, mercy ships, røde kors and so on… mange, mange flotte organisasjoner som en kan gi til som igjen gjør et hav av forskjell for de som er mindre heldige… ikke kast tøy man ikke bruker, gi det til organisasjoner som gjør noe godt med dem…

    finnes flere organisasjoner som hjelper familier her i landet som lever i fattigdom… de kan man hjelpe… gi dem leker, klær, matvarer etc. som familier med dårlig råd kan få…

    Men ikke døm andre folk uten å vite… ikke sette oss på våre høye hester og tro at fordi vi har det bra og har jobbet for det, så har andre nødvendigvis samme forutsetningene… for sånn er ikke verden…
    Hjlep når vi hjelpe kan, om det så er å reise for eldre på bussen, stoppe med barnet som gråter for å høre hvorfor, hold døren åoen for de som kommer bak deg, smil når du møter blikket til fremmede, mangler noen en tier foran deg i køen og du har ti kroner ekstra den dagen, så er det lov å hjelpe… mange måter å hjelpe på, men ikke døm uten å vite! Se lenger enn deg selv! En dag er det en av oss heldige som har hatt uflaks i livet og som trenger litt hjelp…

  3. Vi har vel feilet i denne saken, fordi vi trodde at Jemen var et land med oppegående mennesker som er istand til å ta vare på sine barn. Å tro noe annet vil være selvgod på grensen til rasistisk. At hvert eneste samfunn i den muslimske sfæren er i ferd med å kollapse, er vel ikke noe vi kan snakke høyt om, fordi det er nedlatende ovenfor minoriteter.
    Når du likevel sår tvil om ‘vår anstendighet’, angriper du min anstendighet. Det kan jeg ikke akseptere, fordi eg har bidratt og fortsetter med å bidra til at Norge er et land som mennesker fra hele verden søker å komme til for å leve et rikt og godt liv. For til tross for manges selvutslettende fornektelse, kan man si at vi har lykkes! Det er vi som har skapt verdens beste sted å være! Og det fortsetter vi med å streve for så lenge vi får lov til det. Men jeg lurer på: Hvor store deler av befolkningen fra de mislykkede nasjonene i Midtøsten og Afrika må tvangsflyttes til Norge før ‘vår anstendighet’ er bevist? Min mor lå ‘med øyne vidåpne i mørket og hørte bomber falle like ved’, men hun bor fremdeles i Tyskland. Fordi hun hører hjemme her. Det er helt urealistisk å tømme et land for sivilbefolkning hver gang det smeller. Så ikke prøv å laste mer enn nødvendig dårlig samvittighet over på oss andre. Norge har bidratt med mye bra ute i verden, og kommer til å fortsette. Det kan vi være stolt av.

    • Jeg sier «oss» ikke «dere» Gerhard Skogheim, det er en vesentlig forskjell. Og her snakker jeg om noen få asylbarn, ikke at hele verden skal få komme til oss. Takk for svar. S

      • Noen få ja.
        Det kalles forskjellsbehandling.
        VI har et prinsipp i dette landet om likhet for loven.
        Løgn skal ikke belønnes.
        De rødgrønne bestemte at disse skulle ut av landet. At de ble stptående i årevis i kø endrer ingenting.
        Barn flytter over lande grenser med sine foreldre hele tiden. Det er ikke noe problem.
        Dårligere livskvalitet er heller ikke mye til argument for å gi folk opphold.

    • Gerhard Skogheim. Jeg har et par spørsmål til kommentaren din; Hvem tror du har lagd deler til våpnene som våre allierte i Saudi Arabia bruker for å hindre at «hvert eneste samfunn i den muslimske sfæren..» faktisk kollapser? Og hvor godt synes du stabiliseringspolitikken til NATO med venner har fungert der nede?

      Og når det gjelder ordet nedlatende så dekker det godt hva du er mot vanlige mennesker i Jemen.

      Det er forresten ikke urealistisk å ,om ikke tømme et helt land, men i hvert fall flytte store deler av et lands sivilbefolkning. Ettersom 2/3 av Syrias vanntilførsel er bombet sønder og sammen i krigføringen der nede så har man ikke et valg. Selv om det fører til dårlig samvittighet i verdens rikeste land.

    • Nok en som gir ansvaret til ytre omstendigheter! Ta ansvar for deg selv, og om du kjenner behov for det, fortell når og om din anstendighet forlot deg/du forlot den! Så vidt meg bekjent har ingen gitt deg myndighet til å snakke på vegne av oss, heller har du vel ikke totalsyn eller kunnskap om hva vi/oss gjør! Jeg personlig kunne tenke meg at folk sluttet å bedrive ORD! Jeg kan også si bedrive hor med ord!

      • I et demokrati har du myndighet til å skrive det du vil om du ikke truer noen. Så vidt jeg kan se truer jeg ingen? I overskriften ser du at jeg sier «anstendigheten vår» og da betyr det medregnet meg selv. Mener du at alle skal slutte å skrive? I mange land er det forbudt å skrive, er det slik du vil ha det?

  4. Takk for klar og treffende tale om den norske tidsånden! Ja jeg tror du har rett, det ligger et element av tro på at vi er litt mer verdt enn andre, at barn fra andre steder/etniske grupper enn nord/sentral-Europa ikke er like mye verdt. Hvis noen kunne foreslå en annen forklaring, ville det være en lettelse og veldig velkomment, men jeg tror du har rett. Det er dessverre denne holdningen som ligger i bunn for det som skjer politisk og praktisk nå.

  5. Ja, det er vanskelig å fatte at Norge kan sende en gravid mor med tre barn alene (barnefaren dukket ikke opp da de skulle uttransporteres) til et land der hovedstaden allerede var tatt over av opprørere og hvor det er borgerkrigslignende tilstander. Det landet i verden der kjønnsforskjellene er størst, dit sendte Norge en 10-åring (nå er hun 11) som var 3 da hun kom til Norge og umulig kan huske noe særlig av hvordan det var å leve i Jemen. Siden 2013 har nordmenn via offisielle reiseråd fra UD vært frarådet å reise dit. Så ja, jeg spør meg også, hvordan rangeres menneskeverd i et av verdens rikeste land.

    Oppfordrer alle til å skrive under på dette oppropet: http://www.opprop.net/hent
    Dersom alle som har delt dette innlegget også signerer og deler oppropet, begynner det å ligne press på myndighetene. Det gir håp at så mange har delt dette innlegget og også spør seg hvilke verdier vi lever etter.

  6. Amen.. Dette er en veldig viktig sak.. Mer er det ikke å si om den saken, du har allerede sagt alt vi trenger å si, i dette innlegget. Takk for at du postet det..

  7. Jeg er en av dem som inderlig godt forstår dine tanker skrevet fra hjertet. Samtidig er jeg med i humanitært arbeid der vi ser hvordan mange kan hjelpes for små midler. Barn som for noen kroner slipper å plages og dø av meslinger og malari. Hele landsbyer som får et bedre liv gjennom rent vann. Hundretusener av barn som slipper å fryse i hjel i flyktningeleire i Midt-Østen.
    Da blir verden litt vanskeligere. Vi er 100 prosent enige i at barn ikke skal straffes. Men hvordan håndterer vi at foreldre som i dette tilfellet i sju år motsetter seg beslutninger om at de skal ut, og gjennom det gjør ungene sine norske. I disse sju årene fram til de siste dager var jo ikke Jemen utrygt. Fattig, javel, men dessverre er det så mange også barn som har og hadde det så mye verre.
    Vet du, jeg tror ikke nordmenn er egoister, tvert om har jeg opplevd at de har et stort hjertelag. Men jeg tror de ser at enkeltsaker med sterke følelser gjør det nesten umulig å ha en konsekvent politikk på innvandrings- og flyktningspørsmålene. Selv om det betød at denne jenta som er uskyldig offer for sine foreldres sabotering av en rekke rettsavgjørelser må bli i Jemen, er det altså en rekke mishandlede, sterkt traumatiserte barn jeg heller ville hente til Norge. I et rettferdig system der kyndige rådgivere fant ofrene.
    Dette synes jeg er vårt store dilemma. Det, og i tillegg min store usikkerhet knyttet til at kampanjejournalistikk, ikke reelle vurderinger, skal avgjøre opphold eller ikke gjør det vanskelig. Men jeg godtar ikke at det viser norsk egoisme og fravær av hjertelag. Kanskje viser det evne til å se helheten og tillit til at de som har tilgang til all informasjon faktisk tar de rette avgjørelsene. Det er ikke verken rødgrønne eller blåblå. Det er et rettsvesen som har høy standing i vårt norske demokrati.
    Men vi er helt enige i at hjertet sier hun bør tilbake. Men det er ikke sikkert det er riktig for det.

    • Mange gode poenger her 👏.
      Mer konstruktivt enn å gi seg «ende over» av all elendighet i verden i tilegg til å gi dårlig samvittighet til «alle».

      Hvordan kan jeg bidra eller hvordan kan jeg skape rettferdighet er spørsmålene hver enkelt må kunne stille seg selv. Er det å være mindre opptatt av egen familie noe vi bør slutte med?

  8. i forskjellige saker det spørsmålet dreier seg om hvor vi står i de forskjellige moralske spørsmål, er det et spørsmål som ingen tør nevne, et riktig tabu, og det er ordet liberalisme, i sin utvidede forstand. Mange lager en lapskaus av FRP , selfmade, egoisme, raske biler og billig sprit med liberalisme. Det er synd, for de har ikke skjønt det vesentlige av hvilket enormt ansvar som legges i det å ha evne meninger, mot og det å kunne » tenke sjæl» . Enkelte modige maurer blir nedklubbet dersom de hevder at det er selv en kommer an på og ikke konformitet og gruppetenking spiller noen rolle. Det er liksom at dersom man ikke tilhører venstresiden i det sekulære politiske spillet og vrøvlet, da skal man ikke tone humanismens flagg. Så la det gjøres llinkende klart: Det er ikke venstresidens Trotski, Lenin, Steiner, Karl Marx som har monopolet på sannheter i samfunnsutviklingen her i verden, og oppfatning om hva som er urettferdig eller rettferdig. Ethvert individ har sitt å melde, og har sine tanker om hva almennnytten foran egennytten er, og at liberalismen har null intensjon om å klubbe noe ned, heller tvert imot. Men det er lett å skjønne at dersom liberalisme hadde vært den rød tråd i all politikk og styring, så hadde det vært meget skremmende på de fleste, fordi den stiller den enkelte til ansvar. Derfor er det bedre å synke i konformativitetens bedagelige letthet og la seg styre av en kaptein, fordi han har uniform….

  9. Jeg mener noe om Skavlan, men kan altså ikke bry meg om barn som blir urettferdig behandlet samtidig. Pussig, men etterhvert en ikke så fremmed påstand. Jeg har lest dette mange ganger i det siste. Kan jeg få spørre deg hva du vil med dette? Misforstå meg rett. Jeg leser frustrasjonen, og jeg spør ut av oppriktig nyssgjerrighet og med den beste intensjon. Jeg tror nemlig ikke helt du når de menneskene du ønsker å nå. Jeg har tatt meg en ukes ferie med familie som jeg ikke får sett ellers, og vi har altså sittet i solveggen og snakket politikk. Ikke så dumt egentlig, så glemmer man ikke å sette pris på det man har mens man sitter der og har det godt. Det er nemlig ikke slik at flere barn dør jo mer sol jeg får på kroppen, heldigvis.

    At vi kaster ut asylbarn som trenger oss og som det er plass til er et veldig viktig tema, og jeg skjønner jo det er det du forsøker å formidle. Jeg tror bare ikke du når så langt med dårlig samvittighet fordi man tar seg fri fra et samfunn som på helt andre måter er utfordrende enn i Jemen. De som leser dette ferdig og kommenterer er nok allerede enige med deg. Men det er kanskje ikke menigheten du ønsker å nå?

    Utfordringen er å gjøre engasjementet en del av hverdagen til folk, og å overbevise dem rundt seg til å tørre å stå for de upopulære tingene som ikke nødvendigvis gangner en selv. Ikke å overbevise folk om å droppe hytta for å anstendig vise medfølelse for asylbarna fra et annet hus. Jeg tror det hadde vært en bedre vinkling å be folk om å tenke litt ekstra på hvor ubegripelig heldige vi er som kan ta oss et pust i bakken uten å bekymre oss for noe, og la det motivere til engasjement på daglig basis.

    Vel, dette var i alle fall det jeg hadde på hjertet. Ha en god dag videre!
    Hilsen Hanna

  10. Før og like etter krigen var Norge et av Europas fattigste land. I dag topper vi statistikken over hvilke land i verden som er best å bo i. Ja, jeg vet om oljen og alt det. Selv uten oljen hadde Norge vært et bra land. Jeg mener det i selg selv er et vitnesbyrd om anstendighet. Uten å dra lasset sammen, solidaritet, arbeid, fordelingspolitikk og mange andre positive ting hadde vi ikke vært det vi er i dag. Det er nok av land som er rike på resurser men hvor folk lever i fattigdom grunnet politisk kaos, korrupsjon og mangel på – ja nettopp – anstendighet. At vi har det godt i Norge er ikke noe som skal brukes mot oss. Ja, jeg har ikke glemt oljen og alt det derre. Jeg er sikker på at hvis anstendighet kunne måles, ville Norge ligget langt oppe også på den statistikke. At du bruker små barn for å bevise/påstå at vi ikke er anstendige, forteller også noe om din egen anstendighet. Kanskje er det her gjort en feil, men vi gjør vel noe riktig også i dette landet? Ikke sant? Hvis foreldrene til barna ikke hadde løyet for norske myndigheter ville saken kanskje fått et annet forløp – ingen kan si det sikkert, men det viser at en sak har mer en en side. En nasjon som har reist seg fra fattigdom til rikdom og rager høyt på de fleste statistikker, har ikke havnet der fordi folket er uanstendige. Jeg bor for tiden i et U-land. Jeg ville heller brukt ordet uanstendig eller mangel på anstendighet om det som foregår her. Etter 2. verdenskrig trodde «alle» at dette landet ville blir den mektigste økonomien i sin verdensdel. Det skjedde ikke, 40% lever for under en dollar om dagen i dyp fattigdom. Her kan du snakke om mangel på anstendighet – ikke om Norge.

  11. Takk for et tankevekkende innlegg, og spesielt til Bjørn K Skovly sin kommentar! Det er mange dilemmaer knyttet til disse problemstillingene, og de fleste av oss,har for lite kunnskap om alle sider av de ulike sakene, og vi reagerer ofte med følelsene! Fra et foreldresynspunt kan jeg forstå at det å ønske å forbli i Norge er viktig. samtidig som jeg ser at andre har langt større behov for å bli tatt vare på av vårt velferdssamfunn! Og da bør vi prioritere de syke, og som trenger det mest, og ikke de som skaper minst utfordringer! Mht vår » selvgodhet» og materialistiske samfunn, så blir utfordringen å gi våre barn sunne holdninger, at de ikke må ta alt som en selvfølge, at vi må dele med de som ikke har det så godt osv, da vil de tåle alle de privilegier de har. 😊

  12. Skarpt og to the point! Anstendighet og solidaritet er en by i Russland, og «de andre» vedkommer da ikke oss? Vi har Nansen og Fredsprisen og Osloavtale og Fredssenteret til Bondevik og alt det der å vise til. Det får jaggu meg holde. Til oljen tar slutt. Når den dagen kommer tror jeg på bedre kår for norsk anstendighet og solidaritet.

  13. Anstendighet ka faen e d ??? Den forsvant når oljå kom te landet og i 1939 da regjeringa solgte oss til Er du norsk eller City of London STATE statsborger?
    Tviler på at det er så mangen som vet om dette , men bare sjekk ut og s at det stemmer at du IKKE ER ET LEVENDE MENNESKE men en juridisk person som har absolutt INGEN RETTIGHETER .
    Hvem sto bak , jo det såkalte arbeiderpartiet , som burde hette EGO partiet.

  14. Takk for et flott innlegg, som jeg håper mange virkelig vil tenke over. Anstendigheten forsvant med velstanden vår. Vi har vokst opp til å bli et overfladisk og egoistisk folk, som aller helst er opptatt av vår egen nesetipp og nytelse, og iallefall ikke dele av godene våre. Eller vi kan gjerne gi litt, så vi føler oss litt bedre… bare de ikke er her.

Legg igjen en kommentar

